Magazin

Blog

4+1 eszköz, amivel garantáltan színesebb lesz az úszás

Mindannyiunk örömére újra kinyitottak az uszodák, és az eddig benntartani kényszerült összes lelkesedésünkkel és motivációnkkal ugorhatunk fejest a medencébe - és egyúttal kedvenc sportunkba, az úszásba. Arról már írtunk korábban, mire érdemes figyelni a visszatéréskor, viszont arról is jó, ha tudunk, hogyan tudjuk kihasználni a kezdeti lendületet, és valódi fejlődést kovácsolni belőle.

Az újranyitás miatt az első néhány héten valószínűleg nem lesz gond a lelkesedéssel, hiszen alig vártuk, hogy végre újra csobbanhassunk. Nagyon fontos azonban, hogy ne essünk a monotonitás hibájába: ha minden alkalommal ugyanazt a két úszásnemet ússzuk, variációk és sorozatok beiktatása nélkül, akkor bizony hamar meg is unhatjuk az edzést, és könnyen elfeledkezhetünk az úszás csodájáról. A különböző technikajavító feladatokról jelent már meg cikkünk, így most inkább azt nézzük meg, hogyan tudjuk még színesebbé tenni az edzéseinket: edzésfelszerelés használatával.

Tenyérellenállás

Talán a legnépszerűbb edzésfelszerelés a tenyérellenállás. Viszonylag kis helyen elfér, így akkor is magunkkal tudjuk vinni, ha nincs lehetőségünk külön edzőtáskába pakolni. Remek eszköz nemcsak a váll és a kar, de a törzs izmainak erősítésére is, hiszen elsődleges szerepe, hogy megnöveli a tenyér húzófelületét; azaz nehezebb lesz a húzás és a tolás, de sokkal gyorsabban haladunk majd. Kifejezetten jót tesz a technikának is, hiszen ha jó szögben mozdítjuk a kézfejünket, az itt sokszoros előnnyel jár; sokkal jobban érezhető a különbség jó és kevésbé jó kéztartás között, mintha ellenállás nélkül úsznánk. Tagadhatatlan előnye, hogy minden úszásnemmel egyaránt kompatibilis - pillangón, háton, mellen és gyorson is kényelmesen úszhatunk vele. Bár számos különféle tenyérellenállás létezik, kezdetnek érdemes a legegyszerűbb darabot választani, melyet Quick’In technológiájának köszönhetően egyetlen másodperc alatt fel tudunk venni, és már indulhatunk is.

A békaláb és a tenyérellenállás növelik az úszóteljesítményt.

Békaláb

Szintén nagy népszerűségnek örvend a fejlődni kívánó úszók körében a békaláb, mely a tenyérellenálláshoz hasonló szerepet tölt be: nagyobb erőkifejtéssel és egyben nagyobb sebességgel tudunk úszni a segítségével. Míg a rugalmasabb kialakítású uszonyok kevésbé, a merevebbek jobban igénybe veszik az izmokat, az uszony hossza pedig azt befolyásolja, mennyire marad ‘természetes’ a lábtempó békalábbal történő úszás közben. Míg a tenyérellenállást minden úszásnemnél bevethetjük, az uszony a mell lábtempóhoz nem lesz alkalmas, azon kívül viszont hatékonyan használhatjuk: a pillangó, a hát és a gyors lábtempó fejlesztéséhez is kitűnő eszköz. A Silifins uszony például jó választás lehet egy kezdő szett összeállításakor: három különféle színben elérhető, kényelmes, és rövid, rugalmas kialakítása ideálissá teszi a gyorsabb, de nem túl nehéz lábtempózáshoz.

Bója

A tenyérellenálláshoz hasonlóan a felsőtest erősítésére és a kartempó javítására fejlesztették ki a lábbóját is. Bár gyakran együtt használjuk ezt a két eszközt, a bója tenyérellenállás nélkül, önmagában is tökéletesen megállja a helyét; vállsérülések után, megerőltetett kar-, mell- és vállizmok esetén például nem tanácsos ellenállással úszni, viszont ha mégis szeretnénk a kartempóra koncentrálni, használhatjuk a bójánkat. Funkcióját tekintve a lábbója feladata, hogy a két comb közé helyezve segítsen a felszínen tartani a mozdulatlan lábakat, így azok nem süllyednek le folyamatos lábtempózás nélkül sem, és a vízfekvés ideális marad. Természetesen nem csak a lábak közé fogva tudjuk használni ezt az eszközt - ha például nincs deszkánk, akkor korlátozott mértékben azt is helyettesíthetjük vele, bár azzal számoljunk, hogy a felhajtóereje meg sem közelíti az úszódeszkáét; de alternatív megoldásként vagy a deszka fokozatos elhagyásának támogatására sok úszó használja. Szerencsére a lábbója is mind a négy úszásnemhez tökéletesen alkalmas.

A bója segít fenntartani a lábat a felszínen, hogy a kartempóra koncentrálhassunk.

Lágbumi

A lábgumi vagy bokagumi talán a legkevésbé ismert edzésfelszerelés, pedig használata rendkívül egyszerű, mégis nagyszerű. Alapvetően a bójával együtt szokás magunkhoz venni; feladata, hogy a két bokát összefogja, és ne nyíljanak szét a lábaink, ha nem szorítjuk őket aktívan egymáshoz - vagy a bójához. Természetesen később akár önmagában, a lábbója nélkül is használhatjuk, ha már magabiztosan jó a vízfekvésünk, és nincs mindig szükségünk a bójára. Előnye, hogy ez a legkisebb kiegészítő, akár a zsebünkbe hajtogatva is elfér, és árban is ez a legkedvezőbb termék, ha edzésfelszerelések között válogatunk.

Légzőcső

Az elmúlt években egyre gyakrabban felbukkan a medencékben a légzőcső - korábban inkább az uszonyos úszóknál láthattunk ilyet, felszíni úszásnál, de már az úszóedzésekbe is integrálták a légzőcsöves feladatokat. Legnagyobb előnye, hogy a levegővétellel járó testhelyzet-változtatások nélkül figyelhetünk a technikánkra, fejlesztve az úszásunkat.

Bármelyik terméket választjuk is, fontos, hogy - akárcsak az úszófelszerelésünk többi részénél - ügyeljünk a megfelelő karbantartásra. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy fordítsunk különösen nagy figyelmet az edzés előtti bemelegítésre, hiszen a felszereléssel történő edzésmunka általában fokozott terhelésnek teszi ki az ízületeket és az izmokat, így a nem megfelelően bemelegített test könnyebben szenved sérülést - azt pedig végképp nem akarjuk, hogy újabb kényszerű távolmaradásra ítéltessünk az uszodától most, hogy végre újra úszhatunk!

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)