Magazin

Blog

5+1 egészséges táplálkozással kapcsolatos fals újévi fogadalom

Biztosan nagyon sokan fogadtátok meg 2022-re azt, hogy megreformáljátok a táplálkozásotokat. Esetleg az egészséges táplálkozás mellé még egy fogyás célt is kitűztetek.

Ebből kiindulva összeszedtem nektek azt a top 6 fals táplálkozással kapcsolatos ígéretet, melyen a klienseim általában végigmennek, mielőtt igénybe veszik a segítségem.

Remélem, hogy segíthetek nektek ezzel a helyes útra állni.

1. Mostantól fele annyit fogok enni, mint eddig!

Hangzatos ígéret, mely valószínűleg hamar eredményekkel kecsegtet, de sajnos van egy elég sürgető határideje, amíg ezt tudod csinálni.

Miért mondom ezt? Mi a baj ezzel a fogadalommal?

Egy stratégia akkor jó, ha tartható, és akkor tudunk életmódváltásról beszélni, ha egy olyan rendszert próbálsz meg magadnak kialakítani, amit szeretsz és élethosszig tudod tartani.

Biztos vagyok benne, hogy nem fogod szeretni azt, ha egyik napról a másikra lefelezed az étkezéseket. Ideig- óráig működni fog a dolog, mert akaratból, elszántságból kipörgeted ezeket a napokat, de pár hét múlva már nem fogod tudni tartani ezt a felállást, mivel hirtelen jelentkező éhségérzetek fognak gyötörni.

Kezdd az életmódváltásod objektív tényekkel, vezess táplálkozási naplót, tudd meg, most hány kalóriát eszel, és ahhoz alakítsd a stratégiát a fokozatosság elvére törekedve!

Az étkezéssel kapcsolatban sok a fals újévi fogadalom...

2. Nem eszem többet édességet!

Az édességet nyugodtan helyettesítsd egy másik, számodra nagyon kedves élelmiszerrel, amelyről biztosan tudod, hogy sajnos túlzásokba esel vele, mert nagyon sokat eszel belőle, egyszerűen nem megy a mértéktartás.

Ez a fogadalom azért fals, mert egy idő után a lelkednek szüksége lesz azokra az élelmiszerekre, amiket nagyon szeretsz, még ha nem is olyan mértékben, mint régen. Így én azt javaslom neked, ne likvidáld teljes mértékben az étrendedből ezeket, hanem dolgozz azon, hogy a fogyasztási gyakoriságukat lefaragd.

Hogyan tudod ezt megtenni?

Indíts hibakeresést! Mikor és minek a hatására szoktad nagy mennyiségben kívánni ezeket az élelmiszereket?

Ha teljesen elkap a gépszíj és ki sem látsz a munkából, elfelejtettél enni, pedig már délután 14:00 van? Természetes, hogy ilyenkor ingerülten és farkaséhesen ezeket az élelmiszereket kívánod. 

Legyen terved az étkezéseidre vonatkozóan. Mindig.

Ha az alap étkezéseid rendben vannak, időben megtörténnek, könnyű lesz lefaragni a kevésbé tápanyagdús ételek fogyasztási gyakoriságát.

Nem kell elhagyni az édességet az étrendedből, csak ésszerű keretek közé kell szorítani

3. Nem eszem többet pékárut, köretet!

Kár lenne megfosztani magad az ilyen könnyen elérhető energiaforrásoktól.

Természetesen nem a cukros csigának és a bő olajban sült krumplinak szeretnék zöld utat adni napi fogyasztási gyakoriságra.

Válassz rostdús kenyereket, köreteket (rozskenyér, barna rizs, bulgur, quinoa, stb.), melyek hosszan ellátnak energiával.

Ezek a rostdús élelmiszerek segíteni fognak abban, hogy az éhségérzet jelentkezését kitold, így indirekt módon egy fogyási folyamatban is nagyon jól jönnek, hiszen kevesebb lesz az összesen elfogyasztott élelmiszer.

Hiányuk esetén szinte biztos, hogy rosszabb lesz a teljesítményed edzésen, kevésbé fogsz tudni figyelni a munkában/ tanulmányaid során.

4. Mostantól csak akkor eszem, ha már nagyon éhes vagyok!

Őszintén, ha éhségérzetig vársz, akkor kieszed a hűtőt, vagy szolidan eszel egy fél adag ételt?

Sokkal jobb stratégia, ha nem várjuk meg az éhségérzet jelentkezését, hanem folyamatosan energiával látjuk el a szervezetet. Mivel így nem tud kialakulni éhségérzet, a nagy adagok is elkerülhetők.

Ne várd meg, amíg farkaséhes leszel!

5. Nem eszem többet 18:00 után!

Nem érdemes ezt a stratégiát követni, pláne, ha nem este 8 órakor fekszel le aludni.

Azért nem érdemes, mert az este elfogyasztott étel nem rakódik le jobban zsírpárna formájában, mivel fogyásnál a kalóriadeficit (kalóriahiány) átlaga számít, és nem az időpontok.

Ebből kiindulva sokkal élhetőbb egy olyan rendszer létrehozása, amely ezt a deficitet nem az alapján teremti meg, hogy hosszú éhezéses időszakokat alakít ki („6 után nem eszem”), hanem egy egész napra úgy osztja be a deficitet, hogy van egy kielégítő vacsora is.

Így reggel nem fogsz farkaséhesen ébredni és este sem lesz 3 óra elaludni a korgó gyomrod miatt.

+1. Ha 4 héten keresztül megvolt a heti 4 edzés, tarthatok csaló napot!

Azt javaslom neked, hogy az olyan napokat, mikor kicsit lazábbra veszed az étkezésed, ne csaló napként könyveld el. Ha elfáradtál és szüksége van a lelkednek egy kis pihenésre, egy lazább rendszerre, engedd meg neki, anélkül, hogy ezt felcímkéznéd. 

Mozgást pedig ne a csaló nap határideje miatt iktass be, hanem próbálj egy olyan mozgásformát találni, amit szeretsz és kitartóan tudsz csinálni!

A tanácsokat Kutassy Tímea, táplálkozástudományi szakember írta.

"Manapság sokan elvérzünk a divatdiéták útvesztőjében, melynek a nagy része szélsőségeken és felesleges megszorításokon alapul. Pedig az egészséges táplálkozás nem véleményfüggő idea, hanem tudomány. Az internet telis-tele van látványos fogyást rövid idő alatt ígérő módszerekkel, látszólag egészségesnek tűnő táplálkozási irányzatokkal. Szakemberként feladatomnak érzem, hogy közérthetően, konyhanyelven átadjam az evidence-based (tudományos bizonyítékokon alapuló) táplálkozás irányelveit az iránta érdeklődőknek.

Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy az egészséges táplálkozás igen is mindenki számára elérhető, hétköznapi élelmiszerekből összeállítható tudatos életmódot jelent, és nem korlátozások halmazán alapuló rendszert."

Képek forrása:

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/szemely-no-ero-eros-8402243/

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/elelmiszer-tanyer-egeszseges-etkezes-2732663/

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/pizza-no-kez-eves-7315008/

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)