Magazin

Blog

5+1 felszerelés, ami jó, ha minden túrán veled van

Mikor egy-egy kirándulásra, túrára készülődünk, mindig végiggondoljuk, hogy milyen ruházatban, lábbeliben célszerű elindulni, figyelembe véve a túra jellegét, az időjárást, a várható terepviszonyokat is.

Érdemes megfogadni vagy legalábbis megfontolni gyakorlottabb túrázók tanácsait is, hogy ne ezen múljon az, hogy komfortosan, jól érezzük magunkat a túrán. Jó esetben az optimális hátizsákot is sikerül kiválasztani. Ezekben a témákban született már több hasznos írás tapasztalatokkal, tanácsokkal kezdő túrázóknak. Ezeken túlmenően szerintem van néhány olyan felszerelés, amiket érdemes beszerezni és lehetőleg minden túrán magunkkal vinni.

Esőkabát

Amikor gyerekként útra keltünk vagy most, mikor a gyerekeim készülődnek kirándulni, az esőkabát az első dolog, ami a hátizsákjukba bekerül. Valahogy felnőttként nem volt ez ennyire természetes. Sokáig tudatosan figyeltem rá, hogy ne hagyjam ki a pakolás során, de ma már nem kell figyelmeztetnem magam erre.

Az esőkabát is egyike azoknak a hasznos holmiknak, amik minden túrán legyenek veled

Sokan a poncsószerű esőkabátokat szeretik, mert az alá befér a hátizsákjuk is és a test alsó részét is védi. Tény, hogy egy kiadósabb esőnél hasznos lehet, hogy hosszabb és a lábaknak is védelmet nyújt, de engem éppen ez a hosszabb fazon zavart a mozgásban egyik túrám során. Így nekem inkább a rövidebb, nőies fazonú NH100-as esőkabát jött be. Kis helyet foglal, hiszen saját zsebébe bele tudom hajtogatni, véd az eső ellen és nem zavar a mozgásban. A hátizsákomnak pedig van külön esővédő huzatja, így nekem nem szempont, hogy a kabát alá férjen.

Ha te is hasonló esőkabátot választasz és nincsen a hátizsákodnak saját esővédő huzata, akkor azt se felejtsd el beszerezni és mindig a hátzsákban tartani. Ez esetben a kiválasztásnál arra kell figyelned, hogy a hátizsákod méretének (űrtartalmának) megfelelő huzatot válassz.  Az esővédő huzatok nagyon praktikusak, mert kicsi helyet foglalnak, viszont esőben megvédik a holmijainkat a hátizsákban.

Az esővédő huzat anyagának és vízhatlan varrásainak köszönhetően védi a hátizsákod és annak tartalmát az esőtől

Fejlámpa

Ezt már általában nem olyan kézenfekvő magunkkal vinni. Korábban én is csak az egyik éjszakai túrára szereztem be egy Forclaz Trek 900 fejlámpát. Pedig hirtelen a leghasznosabb tárgynak érezhetjük, ha rosszul számoljuk ki egy-egy túra várható hosszát vagy néhány kilométert pluszban gyalogolunk egy eltévesztett ösvény miatt és így váratlanul ránk sötétedik az erdőben. De ne gondoljunk mindig a legrosszabbra. Előfordulhat az is, hogy a túra során tervezetten vagy véletlenül, de egy barlangot is felkeresünk.

Személyes élmény, hogy nemrégiben a Pilisben kirándulva a kislányom egy hasadékot vett észre a sziklafalban. Akkora volt, hogy egyenként tudtunk bepréselődni. A tér kiszélesedett aztán, de képzelhetitek, hogy mennyi fény jutott be. Nagy hasznát vettük, hogy nálunk voltak a fejlámpáink. Az üregben denevéreket figyelhettünk meg, de nyilván a hasadékban való tájékozódásunkat is segítette.

Fejlámpát gumipánt rögzíti a fejre, így mindkét kezed szabad marad

És hogy miért ajánlom inkább a fejlámpát, bármilyen más típusú lámpa helyett? Mert használatakor mindkét kezed szabad marad, így jobban tudsz kapaszkodni, megtámasztani magad vagy egyensúlyozni bizonyos helyzetekben.

Egy szó, mint száz, bármilyen fejlámpát is választasz, ez is egy olyan hasznos holmi, aminek a hátizsákban a helye. Lehetőleg feltöltve. Több típusnál már lehetőség van usb töltőn keresztül is tölteni, így nem kell külön az elemekre is figyelni.

Hordozható töltő

Általában több napos túrához ajánlják, hogy legyen nálunk hordozható töltő a telefonok, fejlámpák és egyéb kütyük töltéséhez. Én már minden túrán magammal viszem inkább. Nagy helyet nem foglal, viszont biztonságérzetet ad, ha velem van.

Jártunk úgy éjszakai túrán, hogy nem megfelelően feltöltött fejlámpával indultunk el és a telefonom a háttérben futó alkalmazások miatt az utolsó kilométerekre már nem tartott ki. Kalandos volt, de nem volt egyszerű a tájékozódás a sötét erdőben.

Fejlámpánkat is tölthetjük túránk során, ha van nálunk hordozható töltő

Térkép

Bár azt mondják Magyarországon nincsenek olyan kiterjedt erdős részek, hogy 10-15 km gyaloglás után ne tévednél valamilyen lakott területre vagy egyéb beazonosítható helyre, én azért azt javaslom, hogy legyen nálatok mindig térkép

Többféle netes alkalmazás is elérhető már, de ez esetben különösen figyeljetek a telefonok töltöttségére. Ugyanakkor a papír alapú, hagyományos térképeknek van egy különleges feelingje. Én mindig ezeket használom. Imádom hajtogatni vagy lapozgatni, sokszor otthon is csak úgy egyet-egyet előveszek és tervezgetem a következő útvonalat.

Legyen a túra helyszínének megfelelő térkép is a hátizsákban

Mindig válasszátok a tájegységnek megfelelő térképet. Már a tervezésnél is hasznos, de ha elbizonytalanodtok a túra során nagy segítség lehet a megfelelő útvonal megtalálásában vagy ha segítségre szorultak, akkor a helyszín beazonosításában.

Elsősegély csomag

Előfordulhatnak kisebb-nagyobb sérülések egy –egy kirándulás, túra során, amikor hasznos lehet, hogy felkészültünk elsősegély csomaggal is.

Összeállíthatunk magunk is a saját igényeinknek, az adott túra jellegének, tartamának figyelembevételével, de nagyon praktikus, előre összeállított elsősegély csomagok érhetőek el kifejezetten túrázóknak.

Kifejezetten túrázóknak összeállított elsősegély csomag is legyen a hátizsákunkban

Én a Forclaz 100-as elsősegély csomagot szoktam magammal vinni, ez felületi sérülések, horzsolások kezelésére tökéletesen alkalmas. Évszaktól, a túra jellegétől, a túratársaktól függően ki szoktam egészíteni néha néhány dologgal, pl. krém leégésre vagy csípésre.

Szerencsére nem kellett még használnom, de azt hiszem nagyobb probléma esetén segítséget kérnék.

+1 Telefon

Én a túráimat a telefonos alkalmazáson keresztül rögzítem és fényképezésre is rendszeresen használom. De valójában a segítségkérés miatt különösen fontos, hogy legyen nálunk mindig megfelelően feltöltött telefon.

Ezt az 5+1 hasznos holmit szedtem össze. Ezek nem foglalnak nagy helyet, nem jelentenek nagy súlyt, de segítség lehet, ha velünk vannak.

Ha nektek további javaslataitok vannak, egészítsétek ki nyugodtan, szívesen veszem észrevételeiteket.