Magazin

Blog

A boulderezésről kezdőknek

A boulderezés a mászásnak az egyik, egyben legfiatalabb ága, amikor viszonylag alacsony magasságban ,,kunsztokat”, azaz boulder problémákat kell megoldani. Ettől még egyáltalán nem szabad alábecsülni, mert bár rövid utakról van szó, ami néhány mozdulatból tevődik össze, de technikailag, fizikailag általában nehezebb. A boulder szó angolul szikladarabot, kőtömböt jelent, ebből ered a boulderezés kifejezés.

Boulderezéskor kötél használata nélkül, ütéscsillapító habszivacs matrac elhelyezésével történik a mászás. Ami nagyon szabaddá teszi, hogy mindössze egy mászócipő és zia kell hozzá. Fontos kiemelni a ,,spotter”, vagyis a biztosító ember szerepét, aki a leérkezések során segíti a mászót, koordinálja az esetleges esést.

A boulderezés már kezdők számára is élvezetes mozgásforma, ami teremben vagy sziklán egyaránt űzhető. Különböző nehézségi szinteken lehet próbálkozni, mászóteremben azonos színű fogásokból épített színboulderek, sziklán az utak számozása mutatja meg, hogy számunkra melyik lesz a megfelelő választás. 

A mozgás alapjait érdemes teremben, edző segítségével elsajátítani, ahol a színes fogásoknak köszönhetően sokkal egyértelműbben vannak megjelölve az utak. Sziklára egyedül biztonsági okokból ne menjünk mászni!

A sziklához érdemes saját, esetleg bérelt boulder matraccal érkezni

A sziklához általában egy rövid túra után érkezünk meg. Ide érdemes saját, esetleg bérelt boulder matracot vinni. Ez félbehajtható és pántjai segítségével mint egy hátizsák szállítható. Nagyon praktikus, mert a slackline vagy aerial hoop alá is remekül használható. Ez sok esetben biztonságérzetet ad, a trükkök vagy pózok tanulása során.

Budapest közelében számos boulder hely található, ezek pontos helyét a szövetség honlapján lehet elérni. Közülük az Oroszlán-sziklák az egyik kedvenc helyünk. Szabadtéri edzések után a falat egy speciális kefével meg kell tisztítani a felhordott magnéziától. Ez azért nagyon fontos, mert az ember keze alapvetően zsíros, ami csúszóssá teszi a fogásokat és lépéseket. Szemetet soha ne hagyjunk magunk után: a mászó szellemiségnek az is része, hogy megóvjuk a környezetünket. 

A boulder matrac könnyen szállítható, félbehajtható

Az első edzésre gyakran kételkedve érkeznek az emberek hozzám, hogy - vajon menni fog-e majd nekik a mászás? Minden edzést sportágspecifikus bemelegítéssel kezdünk, hogy a szervezetet felkészítsük a terhelésre. A fokozatosság elvét szem előtt tartva először megismerkedünk a mozgásformával, a fallal. Az alap mászó mozdulatok, technikák megtanulása után a mászó tudásszintjének megfelelő mozdulatsort állítok össze. Ennél a résznél már mindenki magabiztosan vág bele az adott feladatba.

Technikai partnerünk, Zsilák Kinga írását olvashattátok. Kinga a Simond Bigblocker matracot használja.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)