Magazin

Blog

A jóga gyakorlásának 40 fantasztikus, pozitív hatása

Ismerd meg a jóga gyakorlásának fantasztikus hatásait, valamint azt, hogy miként segíthet neked a fizikai erőnléted fejlesztésében és a lelki egészséged megőrzésében.

A jóga gyakorlása mára egy világszinten elismert életvitellé nőtte ki magát. Bár nagyszerű, hogy a jóga fontosságára az emberek végre felfigyeltek, felmerül a kérdés, hogy vajon biztosan ismerjük-e ennek az ősi indiai tudománynak a valódi lényegét és hatásait.

Mi a jóga? 

A “jóga” szó a  szanksztrit “Yuj” szóból származik, ami hozzáadást, egyesülést jelent. Energia, erő és szépség hozzáadása a szellemhez, testhez és lélekhez. A Szankszrit mondás “Yog chitta vritti nirodha” megmagyarázza a jóga valódi értelmét, ami nem más, mint az elme lecsendesítése a nyugalom és az önmegvalósítás eléréséhez. Lehet, hogy ez kissé túlzónak hangzik, de ez a jógának a bűvös ereje. 

A jógát tulajdonképpen eszköz nélkül, bárhol, bármikor tudod gyakorolni

Nem csak a jobb fizikai állóképesség elérésében segít, hanem a létezésünk  legmélyebb rétegeibe hatol az elme és a lélek meggyógyításáért.

Nehéz lenne a jóga számtalan jótékony hatását pár szóban összefoglalni, de én azért teszek egy bátor próbát, remélve, hogy talán ösztönzőleg hat az emberekre a jóga életmód elsajátításához.

A jóga pozitív hatásai

1. A jóga rendszeres gyakorlása segít az izmokban jelentkező merevség enyhítésében, a testet könnyűvé, hajlékonnyá és rugalmassá teszi.

A jógagyakorlatok egyesítik és növelik a mozgástartományt, ennek köszönhetően nyújtják az izmokat, és fejlesztik a rugalmasságot. Az erőteljesebb jógafajták gyakorlása, mint a dinamikus jóga, izzadással jár. 

2. A jóga megerősíti a testet, megtanít a saját testsúlyod megemelésére, és hogy ne támaszkodj külső súlyokra. 

Használd a jógát a tested formálására. A súlyemelők ismerik az izomtömeg- és állóképességnövelő edzéseket. Egyes jógapózokkal ugyanazt a hatást lehet elérni eszközhasználat nélkül, mialatt a testet még jobban egyensúlyba hozzák. 

3. A jógát bárhol, bármikor lehet űzni felszerelés használata nélkül.

Egyedül akaratra és szenvedélyre van hozzá szükség. Ez a jóga egyik legnagyobb előnye, és ez az, ami a sportot könnyen gyakorolhatóvá teszi.

4. A jóga ászanák gyakorlása javítja a vérkeringést.

Számos kicsavart testhelyzet akadályozza  a vér áramlását, majd a póz elengedésekor friss vér áramlik a sejtekhez.

A jóga javítja a vérkeringést

5. Segít a testtartás javításában

Ritkán figyelünk tudatosan a testtartásunkra munka, ülés, állás közben, vagy amikor csak egyszerűen zajlik az életünk és végezzük a dolgunkat. Ez számos problémához, többek között  hátfájdalomhoz, nyakfájdalomhoz, görnyedt háthoz vezet.

A jóga ászanák rendszeres gyakorlása nem csak megerősíti a testet, de javítja a testtartást, és ezáltal csökkenti a rossz tartással összefüggő problémák előfordulását. 

6. Lecsendesíti az elmét

Ebben a felgyorsult világban a rendszertelen munkakörülmények között és a magánéleti nehézségek nyomása alatt nehéz lecsendesíteni az elménket, és nyugodt lelki állapotba kerülni. Ez pedig gyakran szorongáshoz vezet. Az egyik legjobb és leginkább ajánlott módszer a szorongás oldására a jógalégzés, pránajáma, és számos egyéb légzési gyakorlat.

7. A jóga megtanít minket a helyes légzésre

A légzés az élet egyik alapvető feltétele, de gyakran mégsem kapja meg azt a figyelmet, amit megérdemel. Sosem koncentrálunk arra, hogy hogyan lélegzünk, ami sekély légzéshez, gyors légzéshez és rövid kilégzéshez vezet. A jóga segít a légzésünk szabályozásában különböző légzőgyakorlatok és a pránajáma segítségével. 

8. A jóga rendszeres gyakorlásával javul a tüdő működése

Megnöveli a tüdő kapacitását, és ezáltal számos tüdőbetegség megelőzésében közrejátszik. A jóga rendszeres és szabályos gyakorlásával segíthet a tüdőbetegségekben szenvedőknek is. 

A jóga segít az elcsendesedésben a rohanó mindennapok alatt

9. Segít leküzdeni a depressziót

A depresszió az egyik leggyakoribb probléma , amitől az emberek szenvednek. A jóga a depresszió elleni küzdelem egyik legjobb módja. A jóga légzőgyakorlatok és ászanák segítenek megnyugtatni az érzékeket és lecsendesíteni az elmét. 

10. Segít a jobb alvásban

Manapság az emberek többsége szenved az alváshiánytól, megzavart alvástól vagy álmatlanságtól. Az egészséges test és lélek egyik legfontosabb igénye a jó és mély alvás. Az alvás hiánya fokozhatja például a szív- és vesebetegségek, magas vérnyomás, diabétesz kockázatát. Az egyik legjobb módszer, hogy ezeket a betegségeket elkerüljük, a jóga gyakorlása. 

11.  Javítja a hangulatot (erre a jótékony hatásra mindenkinek szüksége van)

Gyakran mondják, hogy egy jógaórára vagy a jó hangulattól. Ez a mondás valóban helyes, ugyanis a jóga segít megszabadulni a letargiától, unalomtól, szorongástól, és elhessegeti a rosszkedvet. Nemcsak a lelket gyógyítja, és az elmét nyugtatja, hanem pozitívvá és energetikussá teszi az embert. 

12. Megelőzi a különböző fájdalmakat

Nemcsak abban segít, hogy megerősíti a testet, valamint hajlékonyabbá és gyorsabbá teszi, hanem az egyik legjobb módszer a sérülések gyógyításában és a különböző fájdalmak megelőzésében. Ez az oka annak, hogy a jóga gyakorlása mindenki számára ajánlott. 

13. Segít a hátproblémák kezelésében

A jóga pózok rendszeres és helyes gyakorlása segítenek a hátproblémák kezelésében, mint a porckorongsérv, gyenge hát, alsó hátfájás, stb. A jóga ászanák segítségével a hát hajlékonyabb és erősebb lesz, valamint javítják a stabilitást, ami egészséges gerincet eredményez. 

A jóga erősíti a hátizmokat

14.  A jóga erősen ajánlott a futók számára

A futás olyan problémákhoz vezethet, mint a futótérd, Achilles-ín gyulladás, izommerevség, görcsök, térdín sérülés, stb. A jóga a legjobb regeneráló mozgás a futók számára. A jóganyújtások enyhítik a fájdalmat, gyógyítják és megerősítik az izmokat, megelőzik az izommerevséget. Ezek együttes hatása jobb futó technikát eredményez.

15. Hatásos digitális detox

A digitális világ hatására, amiben manapság élünk, folyamatosan a számítógép előtt vagyunk vagy telefonozunk, mindezt helytelen testtartással. Ez túlzott megterhelést eredményez  a nyakon, ami nyaki gerincsérvhez és súlyos nyaki fájdalomhoz vezethet.

16. Intenzív kardió edzés

Az egyik leggyakoribb tévhit a jógával kapcsolatban, hogy lassú, unalmas és csak az idősebb korosztály számára való. Ez egyáltalán nem igaz. A jóga annyira intenzív, amennyire te akarod. Lehet kardió edzés, koncentrálhat az erősítésre és feszesítésre, lehet a hajlékonyság növelése a fókuszban, segíthet a fogyásban, és ezeket mind eszköz használata nélkül lehet elérni. 

17. Jóga minden korosztály számára

A jóga egy olyan sport, amely minden korosztály számára megfelelő 8 éves kortól felső határ nélkül. Váltogathatod a jóga rutinodat a hangulatodtól és célodtól függően. 

18. Formálja a testet

Az erős mélyizmok a törzsben nemcsak a tónusos hasizmok miatt fontosak. Sok más jótékony egészségügyi hatásuk is van, mint a hátfájdalom megelőzése, belső szervek védelme, helyes tartás, stb. A mélyizmok erősítéséhez pedig jóval többre van szükség néhány felülésnél. 

Intenzitástól függően kiváló kardio edzés is lehet

19. Bevezet a holisztikus életmód világába, és hatással van lényünk minden részére

A jóga az egyik leghatásosabb út az általános jólét felé. Segíti a fizikai, fiziológiai, pszichológiai, érzelmi, intellektuális és spirituális egészségünket. 

20. Nem csak fizikai erőnlétet ad

A jóga egy hatásos eszköz számos egészségügyi probléma kezelésére és megelőzésére.

Az egyszerű jóga pózok, mint a Hastapadasana, Setu Bandhasana, Balasana, Marjarasana,  gyakorlása segít a migrén elmulasztásában és megelőzésében, amitől sok ember szenved. 

21. Eltávolítja a méreganyagokat a szervezetből

Ha épp a megfelelő eszközt keresed az emésztőrendszered megtisztításához és a méreganyagok eltávolításához a szervezetedből, akkor a jóga a megfelelő választás számodra. A jóga kriyák, mint a  Vaman, Laghoo Shankprakshalan, Agnisaar, Nauli és az ászanák, mint a Prasarita Padottanasana, Marichyasana sorozat és a Parivratta Utkatsana  gyakorlása segíti a belek masszírozását, a szén-dioxid, valamint a felgyülemlett tejsav és nyirokfolyadék eltávolítását, ezáltal pedig tökéletes módszer a méregtelenítéshez. 

22.  Hozzájárul az immunrendszer erősítéséhez

A jóga ászanák, kriyák, bandhák és a pránajáma légzőgyakorlatok mind segítik az immunrendszer megerősítését.

23. Segíti az idegrendszer működését

A meditáció és a pránajáma légzőgyakorlatok az ászanák gyakorlásával együtt segítenek az idegrendszer egészségének a fenntartásában, ami cserébe hatással vanaz érzelmi, pszichológia és fizikai jólétünkre.  

24. Javítja a légzés funkciókat

Az óm szó kántálása és a jóga légzési gyakorlatok segítenek a tüdőkapacitás növelésében, és javítják a tüdő légzésfunkcióit. 

25. Csökkenti a gyógyszerköltségeket

A jóga rendszeres gyakorlása radikálisan csökkenti a havonta gyógyszerekre fordított kiadásokat. Erősebbé és ellenállóbbá tesz a gyakori betegségek ellen, elősegíti a szervezetet természetes gyógyulási folyamatait.

26. Gyógyítja a légúti betegségeket

A jóga az egyik leghatásosabb módszer a légúti betegségek, mint az asztma vagy a megfázás leküzdésében. A Jal Neti orrtisztító módszer távol tartja az embert a betegségektől, megszünteti az orrdugulást, és eltávolít egyéb orr- és légzőszervi blokkokat.

A jóga javítja a kognitív folyamatokat

27. Javítja a kognitív folyamatokat

A trataka egy jóga meditációs gyakorlat, ami összpontosítást igényel egy pontra. Remek módszer a kognitív funkciók javítására és a szem problémák távol tartására azáltal, hogy erősebbé teszi őket, valamint javítja a koncentrációt és a memóriát. A trakata hatásos még az álmatlanság, enyhe depresszió és érzelmi nehézségek esetén, valamint közelebb viszi az embert önmagához, a legbelsőbb énjéhez.

28. Segít a magas és az alacsony vérnyomás kezelésében is

A jóga erősen ajánlott mind a magas, mind az alacsony vérnyomásban szenvedőknek. A jóga légzés és az ászanák gyakorlása segítenek a hipertenzió gyógyításában, és szabályozzák a vérnyomást. 

29. Növeli az energiaszintet

A jóga légzéstechnikák, mint például a Surya Bhedana pránayáma, növelik az energiaszintet, fokozzák a szimpatikus idegrendszer működését, gyorsítják az anyagcserét, és javítják az emésztést. Extrém hideg körülmények között is használhatóak felmelegedésre.

30. Csökkenti a stresszt és a belső feszültséget

Egy másik jóga légzéstechnika, a Chandra Bhedana pranayama segít a testhő csökkentésében, és csökkenti a magas vérnyomást. Emellett a stressz szint és a belső feszültség csökkentésében is segít az elme lenyugtatásával. Szintén hatásos módszer a magas láz ellen. 

31. Javítja a pajzsmirigy működését

Számos tudományos kutatás kimutatta már a jóga pozitív hatását a pajzsmirigy működésére. Az Ujjai Pranayama jógalégzés a Setu Bandhasana, Sarvangasana, Halsana, Matsya Asana és Viprit Karni ászanákkal együtt végezve segít mind a pajzsmirigy alulműködés, mind a pajzsmirigy túlműködés kezelésében és megelőzésében. 

32. Csökkenti a cukorbetegség esélyét

A cukorbetegség a világ egyik legelterjedtebb egészségügyi rendellenessége. A jóga légzés technikák , a pránajáma és számos csavart testtartás, amik masszírozzák a hasnyálmirigyet és a beleket, javítják az emésztőrendszer működését, és segítenek csökkenteni a vércukorszintet. Ennek hatására pedig csökken a cukorbetegség és egyéb szövődmények kockázata.

33. Ülőideg diszfukciója

Az ülőideg gyulladás óriási fájdalmat okoz, és isiász kialakulását eredményezi. Célzott jóga gyakorlatok segíthetnek a fájdalom elmulasztásában és a gyógyulásban.

A jóga javítja a testtartást

34. Jelentős a pszichológiai hatása

Bár a jóga gyakorlatok a testet, izmokat, belső szerveket mozgatják meg, nagyon fontos pszichológiai - érzelmi hatása is van. A jóga gyakorlót a “Bahirang”-tól, vagyis a külső gyakorlatoktól  indulva az “Antarang”, a belső gyakorlatokon át vezeti az önelemzés útján, hogy elérje a végső célt, az elme békéjét.

35. A testtartás és a légzés egyensúlya

A jóga egyik fő előnye, hogy kombinálja a légzőgyakorlatokat és az ászanákat, amik kiegészítik egymást. Amíg az ászanák kitartására összepontosítunk, az elménk megtisztul a kavargó, kusza gondolatoktól. Ahogy a légzésre összpontosítunk, a test ellazul, és ez az állapot egyensúlyt teremt.

Szóval bár lehet, hogy épp a Sirsasana pózban fejjel lefelé vagy, az elméd nyugalmi állapotban van. Ez a jóga varázsa.

36. A Sirsasana, avagy a fejenállás előnyei 

A Sirsasana vagy fejenállás az ászanák királyaként ismert, és számos előnnyel bír. Segít megnyugtatni az elmét, növeli a fókuszt, erősíti a gerincet, a karokat és a vállat, javítja az emésztést, megszünteti a fejfájást és a migrént, kezeli a cukorbetegséget, edzi az arcizmokat, segít a hajhulláson, és javítja a vérkeringést.

37. Jóga Nidra a stressz csökkentésért

A Jóga Nidra az egyik leghatásosabb eszköz a stressz csökkentésére, ami gyakran a betegségek kiváltó oka. A Jóga Nidra segíti a pihenést és mély ellazulást, relaxációt. A pásztázás meditációs technikája tudatos légzéssel kombinálva segít a régóta elnyomott érzések felszabadításában, és megnyugtatja az idegrendszert. Ez pedig kevesebb stresszt és jobb egészséget eredményez.

38. A Napüdvözlet előnyei 

A Suryanamaskar vagy Napüdvözlet az egyik legnépszerűbb jógagyakorlat, ami a hála kifejezésének egy formája a Nap felé, ami az élet forrása a Földön, 12 különféle testtartáson keresztül.

Számos előnyös tulajdonsága van, segíti a test egyensúlyba kerülését, javítja a vérkeringést, erősíti a a szívet és az emésztőrendszert, stimulálja a hasizmokat, a légzőrendszert, a gerincvelői idegeket és számos egyéb belső szervet.

39. Gyógyító pózok

A plantar fasciitis egy olyan rendellenesség, ami gyötrő fájdalmat okoz a lábfej boltívében és a sarokban, és a jóga nagyszerű módja a kezelésének.  A Tadasana, Bhaddha Konasana, Supta és Padangusthasana testtartások mind segítenek a gyógyításában és a megelőzésében is. Ezek a testtartások a lúdtalp kezelésére is nagyszerűek.

A jóga nemcsak egy sport, hanem tulajdonképpen egy életmód

 40. Jóga életmód

A jóga számos előnyének összefoglalásaként fontos elmondanom, hogy a jóga nem csak sport, hanem életvitel, követése pedig egy holisztikus életszemlélet elsajátítását eredményezi. A jóga egyfajta terápiát jelent, ami gyógyító hatással bír, és megtanítja nekünk, hogy mennyire fontos a fegyelmezettség, gyakorlás, türelem, és hogy higgyünk önmagunkban. 

Összefoglalva

A jóga nem csak edzéstípus, hanem egy olyan gyakorlat, ami a belső jólétünkre is hat. Egy ősi filozófia, ami erősíti a testet, valamint harmóniát és tudatosságot hoz az életünkbe. 

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)