Magazin

Blog

A kalóriapótlás kiegészítői teljesítménytúrákhoz

A teljesítménytúrázás a mai sportok között az egyik legszínesebb terület a résztvevők életkorát, felkészültségét és technikai felszerelését tekintve. Hasonlóan változatosak a túrázás során használt frissítési szokások is. Ez a változatosság nem probléma, hiszen az intenzív és hosszútávú erőpróbáknál szerintem többet számítanak a saját magunk által kiismert és megbízhatóan működő megoldásaink.

Lehet az kolbászos szendvics, energiazselé, vagy saját készítésű, adalékmentes magvas műzliszelet is. Nem kell túlgondolni, a lényeg, hogy működjön. Kilométereket gyalogolni eléhezve nem túl felemelő, de lombfakadás előtt az aljnövényzet nélküli bükkösben sem könnyű elbújni ha szükség van.

A tavaszi kihagyás után május végén a 75 km-es Szénás Körrel indítottam újra a szezonomat és nap közepére megtudtam, hogyan lehet rossz frissítéssel ha nem is elrontani a túrát, de időt veszteni. Az utolsó hosszabb túrám még februárban volt, azóta pedig  kb. 7 kg-ot fogytam és így teljesen átalakultak a tartalékaim. A hibát ott követtem el aznap, hogy arra az időközben elfogyott “tartalékomra” alapoztam a frissítést, ami a hiúságomat ugyan zavarta, de a túrák során nagyon hasznos volt.

Esténként talán bűn, de combos emelkedő előtt/után ajándék. Forrás: PixL

Május vége óta nagyjából sikerült átalakítanom a frissítésemet. Emellett kíváncsiságból kísérletezni is szoktam, mert szeretném csökkenteni a magammal vitt felszerelés mennyiségét és növelni a teljesítményemet is. A legtöbb szervezett túrán van némi ellátás, de erre nem lehet alapozni, ha pedig instant túrát választunk, akkor mindent magunknak kell megoldani.

Univerzális megoldást ezért most sem tudok mondani, de pár apróságot a figyelmetekbe ajánlhatok, amit már kipróbáltam mind a 4 évszakban. Annyi biztos, hogy a túrát megelőző napokban igyekszek többet enni és inni, hogy feltöltődjenek a “raktáraim”. Itt részben energia és víztartalékról beszélünk, részben az ásványi anyagokról, amelyet már a változatos étrend segít bevinni. 

Forrás: Pixabay

Magára a túrára inkább egyszerű péksüteményeket viszek, mert nekem az praktikusabb. A szendvicsek a táska aljára kerülve szétnyomódnak, a töltelék a melegben megolvad, kifolyik, ha pedig dobozolom őket, az sok helyet foglal.

Az emésztéshez idő kell, ezért a túra során legalább fél órával előre kell gondolkozni. Ha már éhes vagy, akkor késő van, ne halogasd a következő ellenőrzőpontig az evést. Az eléhezés megbosszulja magát és többet lassulsz, mint amit időben nyertél azzal, hogy nem ettél. Ha csak pár falatot is, de tudatosan enni kell.

Klasszikusan jó döntésnek bizonyulnak az olajos magvak, vagy aszalt gyümölcsök a magas energiatartalmuk miatt, de ha sokat izzadtál, sok csokit és/vagy kevés rostot ettél, akkor más haszna is van a magoknak. Ugyancsak jó választás a banán is, még ha a meleg időben körülményesen is szállítható.

Az, hogy a reggeli zabkása, majd folytatásként rántotthús, ilyen-olyan szendvics, egyszerű péksütemény, vagy olajosmagvak lesznek nálatok a befutók, azt mindenkinek saját magának kell kitapasztalnia. Ha szeretnétek kiegészíteni, vagy átalakítani a kalóriapótlást, akkor az alábbi termékeket tudom ajánlani a kínálatunkból. Annyit érdemes figyelembe venni, hogy bármi újat próbáltok, azt először ne élesben, hanem edzés, vagy egy nyugis hétvége során teszteljétek.

Nagy kiszerelésben csak a citromos ízű van, de kisebb dobozban több változatot is találsz

Energiazselé

Évek óta megbízhatóan működik nálam az Aptonia Energy Gel+ (Long Distance) energiazseléje. Télen-nyáron, minden évszakban jól fogyasztható, gyorsan felszívódik. Hasznos, ha már a pár perc múlva közeledő emelkedőre készülsz. BCAA és koffein tartalma a hosszú túrák során hasznos. 3-4 tasak minden túrán van nálam ha más kiegészítőt nem is viszek. Ár/érték arányban a nagy, 14 db-os kiszerelés éri meg a legjobban, ha sokat túrázik az ember, de természetesen van kisebb is

Ha úgy alakul, hogy egy kis élénkítésre van szükségünk például éjszaka, akkor a víz nélkül is fogyasztható kóla ízű Hydro Gel+ lesz a megoldás.

Az Aptonia gyümölcspüréje finomabb és praktikusabb, mint a hátizsák alján, a zacskóban szétnyomódott banán

Gyümölcspüré

Az Aptonia gyümölcspüréje akár bringázás közben, egy kézzel is kinyitható ha nem akarsz megállni, nálam ezért nyerő darab. A váztáskába elfér pár tasak, de gyalogos túrázás esetén is ad egy kis változatosságot. Mégis gusztusosabb, mint a hátizsák aljáról előkerült nejlonzacskóban szétnyomódott banán. Nincsen benne semmi rendkívüli adalék, így akár gyerekeknek is adható. Minden évszakban jól fogyasztható, nem terheli a gyomrot, egyszerűen finom.

A sós-mogyorós ízűt nagyon szeretem, most nézem, hogy már kifutó darab, talán bevásárolok belőle pár dobozzal.

Gabonaszeletek

Többféle ízesítésben és kiszerelésben is találtok nálunk gabonaszeleteket, így egészen változatos összeállítást is vihettek magatokkal a túrákra. Fáradtan is könnyen kibontható a csomagolása. Az ilyen-olyan bevonatos változat helyett a nyári melegben inkább a bevonat nélküli változatot preferálom, de ez ízlés kérdése. Kifejezetten szeretem a sós-mogyorós ízűt. A sok édes zselé, gumicukor, csoki mellett jó kontrasztot ad a sós íz.  Márkától függetlenül egyetlen hátrányukat érzem a müzliszeleteknek, hogy a hidegben megkeményednek.

Elsősorban télen használom, de egész évben jó választás a gyümölcsszelet.

Gyümölcsszeletek

Mint írtam, a müzliszeleteknek egyetlen hátrányát érzem, hogy a hidegben kelletlenül megkeményednek és nehéz harapni őket. Én ezért szoktam rá a gyümölcsös szeleteinkre a gyümölcspüré mellett, így ez is 4 évszakos kiegészítő. Könnyen, gyorsan emészthetőek. Volt olyan túrám, ahol szinte órát tudtam volna állítani hozzájuk, amikor egy pörgős szakaszon csak ezeket ettem.

A fenti felsorolásom nem volt teljes körű, hiszen elérhetőek a kínálatunkban több ízben is különböző energiaszeletek (marcipán, nugát, csokoládé...). Ezeket is kipróbálom majd, ha lesz rá alkalmam, de saját tapasztalat nélkül nem szeretnék többet írni, mint amit a termékek adatlapján is megtaláltok.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)