Magazin

Blog

A különböző fehérjeforrások

Rengetegféle megoldás létezik, amivel végső soron a szervezetünk fehérjeigényét tudjuk kielégíteni: tejszármazékok, növényi változatok, vagy már tisztán aminosavakat, BCAA-t tartalmazó termékek… De mégis hogyan igazodjunk el közöttük? Mindent elmagyarázunk!

Számos por alapú fehérje forrás létezik: whey, kazein, aminosav… De miért válasszuk inkább a whey-t mint a kazeint? Mi a különbség az egyes whey-ek között? Mi a különbség egy növényi és egy állati eredetű fehérje között? Olvass tovább és megtudod!

A tejsavó fehérjék (WHEY)

Az angolul “whey”-nek nevezett fehérjék valójában tejsavó fehérjét jelentenek, mely értelemszerűen a tejből származik (a tejfehérje 20%-át a tejsav teszi ki). Könnyen emészthető, BCAA-kban gazdag fehérjéről beszélünk, mely gyors felszívódásának és anabolikus folyamatokat serkentő hatásának köszönhetően kiváló választás edzések utáni fogyasztásra. Különböző fajtái léteznek, amelyek elsődlegesen szűrési szintjükben térnek el egymástól:

A tejsavó fehérje kiváló választás edzés utáni fogyasztásra

Tejsavó koncentrátum:

Egy tejsavó koncentrátum 100 g-ja általában 80 g fehérjét tartalmaz, a maradék rész főleg laktózból és zsírokból tevődik össze.

A koncentrátum - melyet szűréssel nyernek ki - számít a legegyszerűbb whey-nek, ezért általában ez a kivitel rendelkezik a legkedvezőbb árral.

Tejsavó izolátum:

Egy tejsavó izolátum 100 g-ja általában 90 g fehérjét tartalmaz, így ez a legtisztább tejsavó fehérje forrás.

Az izolátum általában csak kevés mennyiségű laktózt tartalmaz és olyan szűréssel nyerik ki, mely kiválóan megőrzi az aminosav összetételt.

Hidrolizált tejsavó:

Hidrolizált tejsavóhoz koncentrátum vagy izolátum hidrolizációjával (a fehérjék kémiai szűrésével) lehet hozzájutni. A fehérjék ennek hatására apró részecskékre (di- és tripeptidekre) bomlanak, melyek könnyebben épülnek be szervezetünkbe - az ilyen termékek 80%-át ezek a “mini fehérjék” teszik ki. Keserű íze miatt viszont nem túl népszerű választás a fogyasztók körében, mivel hiába rendelkezik az előbb említett előnyökkel, ha fogyasztása kellemetlen élménnyel jár.

A kazeinek

A kazein a tejből származó mennyiségben legjelentősebb fehérje. Korábban említettük, hogy a tejfehérje 20%-át tejsavó teszi ki, a maradék 80%-ot pedig kazein, mely a tej alvadásáért felelős, ennek hatására lassul az emésztés folyamata.

A kazein így a lassú felszívódású fehérjék közé tartozik, hatására pedig mérséklődik az izomfehérjék bomlásának folyamata (fogyasztásától számított 7 órán keresztül). Érdemes esténként, lefekvés előtt fogyasztani, hogy alvás közben is folyamatos legyen a szervezet számára a fehérje utánpótlása a lassabb felszívódásnak köszönhetően.

Kálcium kazeinát:

A kálcium kazeinát egy olyan fehérje, melyet a kazeinátból lehet előállítani egy agresszív eljárással (a kazeinát szerkezetét felbontják). Ennek rosszabb a felszívódási képessége és kevesebb ideig tart a hatása.

A zöldborsó fehérje könnyen emészthető növényi fehérje

Növényi eredetű fehérjék

Szójafehérjék

A szójafehérjéket általában a vegetáriánus vagy vegán étrendek esetén szokás választani. Tartalmazza az összes elemi aminosavat, viszont nehezebben épül be a szervezetbe a tejsavó fehérjéhez vagy a tojásfehérjéhez képest, ezért anabolikus hatása mérsékeltebb.

Beépülési sebessége a tejsavó fehérje és a kazein között található, ezért anti-katabolikus szerepe van. A szójafehérjék izofavonokat is tartalmaznak, melyek az ösztrogénhez (női hormon) hasonló hatásokkal bíró antioszidáns vegyületek.

Zöldborsó fehérjék

A zöldborsó fehérje egy rostban gazdag, könnyen emészthető növényi eredetű fehérje, kevésbé élvezhető íze miatt azonban nem túl népszerű.

Tömegnövelők

A tömegnövelő termékek fehérjék és szénhidrátok keverékéből tevődnek össze. Céljuk a testtömeg növelése, mely testépítőknek lehet hasznos vagy olyan személyeknél, akiknek valamilyen okból nehezen megy a testtömeg növelése.

Ezek a termékek sokszor étkezések helyettesítésére is remekül alkalmasak, hiszen a komplexebb szénhidrátokkal együtt két főétkezést is át tudunk az elfogyasztással hidalni.

A tömegnövelő termékek sokszor étkezések helyettesítésére is remekül alkalmasak

Aminosavak

Az aminosavak kis méretű, viszonylag gyors felszívódású molekulák.

Enyhe anabolikus hatással bírnak, mely más fehérjékéhez képest elenyésző marad, mivel általában ezeket csak kis mennyiségben szokás fogyasztani, inkább csak kiegészítőként egyéb fehérjék mellett.

A BCAA-k

A BCAA-k három elemi aminosavat tartalmaznak: leucint, izoleucint és valint.

Segítenek az igénybevett izomzat gyógyulásában és tömegének növelésében.

Az edzés előtt alatt vagy után is szokás bevenni belőlük valamilyen egyéb cukor és víz kíséretében.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)