Magazin

Blog

A térdet és csípőt érintő funkcionális elváltozások a mindennapokban

Ezeket az elváltozásokat mi alakítjuk ki magunknak. Ez megtörténhet akár már gyermekkorban is, amikor a nem megfelelő járás/tartás mintán nem kezdünk el időben változtatni. Ez felnőttkorban csak fokozódik, de életünk során később is kialakulhat, bármikor. Ezért nagyon tudatosan oda kell figyelnünk, hogy milyen reakciókat váltanak ki a testünkből, a külső és belső környezeti ingerek. A felismerés után pedig irányításunk alá kell vonnunk izmainkat.

Az előző cikkemben megbeszéltük a helyes tartását az alsó végtagnak, statikus (álló) és dinamikus (mozgásban lévő) helyzetben, valamint, hogy melyek azok az elváltozások a lábnál, amelyek felhívják a figyelmet arra, hogy változtatnunk kell! Most pedig szeretném megosztani veletek, hogy a térdnél és a csípőnél, melyek ezek a jelek.

A térd- és csípőízületben létrejövő funkcionális elváltozások:

~ A lábszár a combcsonthoz képest elfordul kifelé vagy befelé (ezt szakértő tudja megállapítani): 

Ebben az esetben azokat az izmokat, amelyek elhúzzák a középhelyzetből (amerre fordul), lazítani kell (ezt megtehetjük nyújtással, hengerrel – általában érezzük is, hogy melyik a „túlfeszült” részünk), és az ellenkező izomcsoportot pedig erősítjük (ez nagyon precíz, mozgást igényel, így ezt először szakemberrel együtt kell végezni)

~ A combcsont kifelé vagy befelé fordul a medencéhez képest: 

Ezt a csípő körüli izmok-szalagok-fascia idézi elő. Ebben az esetben, amit otthon tehetünk: amennyiben befelé fordul a térdünk/lábunk a belső combizmokat lazítjuk, nyújtjuk, a külső izmokat (combokat távolító izmok, combcsontot kifelé fordító izmok) a csípő körül erősítjük; ha kifelé fordul a térdünk/lábunk akkor kívül lazítunk, belül (combokat egymáshoz közelítő izmok/combcsontot befelé fordító izmok) erősítünk. Nagyon fontos, hogy edzés alatt bármelyik izomcsoportról is legyen szó, a lábunk, térdeink korrigált helyzetben legyenek, vagy onnan induljanak/érkezzenek – ez gyakorlat és helyzetfüggő – értelem szerűen, úgy korrigáljuk, ahogy szeretnénk, hogy majd alaphelyzetben is álljanak. Az előbb említettem, hogy a combcsont és a lábszárcsont között is létrejöhet rotációs eltérés, akár ellenkező irányba, mint a csípő ízületben, ezért ebben az esetben szintén szakemberhez kell fordulni, a precíz kivitelezés és egyéni torna felállítása érdekében. Ezek a csípő körüli eltérések a medence állásának eltérését is eredményezhetik, amelyek kihatnak a gerinc helyzetére.

Így épül egymásra és alakul ki a helytelen tartás:

Forrás: https://docplayer.hu/69097371-Prevencio-rehabilitacio-redcord-neurac-modszer.html

Belső izmok, izomláncok nyújtása:

Forrás: https://learnmuscles.com/glossary/adductor-magnus-stretching/
Forrás: https://www.nielasher.com/blogs/video-blog/hip-adductor-groin-stretch
Forrás: https://www.nielasher.com/blogs/video-blog/trigger-point-therapy-treating-pectineus

Külső izmok, izomláncok nyújtása:

Forrás: https://www.facebook.com/gyogyerintes/posts/809428685909000/
Forrás: https://epilife.com.sg/hip-flexor-stretches-are-a-must-for-everyone/
Forrás: https://www.spotebi.com/exercise-guide/pigeon-glute-stretch/
Forrás: http://www.physiowarzish.in/piriformis-stretches.html
Forrás: https://www.nytimes.com/2008/11/02/sports/playmagazine/112pewarm.html

~ Csípő körüli funkcionális elváltozás az is, amikor a comb elülső részen lévő izmok, folyamatosan feszes/rövidült állapotban vannak és előre húzzák (medence előre billent állapotba kerül) a medencét. Ezáltal a csípő már nem a megfelelő és teljes ízületi felszínt fogja kihasználni (ennek az állapotnak a káros hatása felfelé és lefelé is érezhető a testen, akár csak a többi elváltozásé). Ugyanez vonatkozik a medence hátrabillenésére, csak ott a hátsó izom- és fascialánc, szalagok hozzák létre az elváltozást. Mindkét esetben, nem csak a csípő ízület lesz érintett és a medence által a gerinc, hanem a térd is, mivel ezek az izmok áthidalják ezt az ízületünket is, utána pedig közvetve a bokát is elérheti. Feszes elülső combizmoknál a térd hajlítása lesz érintett, a hátsó izom feszességénél pedig a nyújtás és az azzal kapcsolatos funkciók. Amit otthon tehetünk biztonsággal az szintén a feszes izmok lazítása, ellenkező izomcsoport erősítése.

Medence hátra- (hátsó izomfeszülés okozza) és előre (elülső izomfeszülés okozza) billenése:

Forrás: http://tamop412a.ttk.pte.hu/TSI/Andreas%20Klee%20-%20Mozgaskoncepciok/mozgaskoncepciok.html
Forrás: https://ormosdoktor.hu/tornagyakorlatok/tgy-medence-hibas-tartas/

Elülső izomlánc nyújtása:

Forrás: Pegazus-A lovasok lapja (Facebook)

Hátsó izomlánc nyújtása:

Forrás: https://ormosdoktor.hu/tornagyakorlatok/tgy-hamstring-izom-nyujtas/

~ „X láb” (Genu Valgum) vagy „O láb” (Genu Varum): 

Ezzel együtt jár a combcsont, nem megfelelő helyzete is, amikor vagy befelé vagy kifelé mutat a csont vége, és ezzel együtt rotációs komponens is megfigyelhető a csípőben, és a térdben, illetve ezzel egyidejűleg a bokában és a láb ízületeiben is kedvezőtlen elváltozások vannak jelen. Ez gyógytornász által irányított egyedi tornát igényel, amelyet később már otthon, egyedül is el tudsz végezni. Viszont otthon is elkezdheted már: a korrekciót a tükör előtt és a lazítást (henger, kislabda), nyújtást. Ezeken a helyzeteken, annyit kell javítanunk, amennyit csak lehet, mert nem oszlik el a terhelés megfelelően az ízületi felszíneken, amely a porc táplálásának romlásához vezethet, illetve súlyosabb esetben az izomerő egyensúly is megbomlik. Emiatt olyan érzésünk lehet, hogy a lábunk nem tart meg minket elég erősen.

Forrás: Physiotherapy in Zambia (Facebook)

Ezek nem tesznek jót neked:

~ Magas sarkú cipők: 

Semmilyen szinten nem tud bennük megvalósulni a normál járás! Elöl terheljük végig a lábat, és ezt is általában belső vagy külső hangsúllyal; A boltozatokat tartó szalagok-izmok-fascia diszfunkcionális működését okozza, amely maga után vonhatja a boltozatok süllyedését, egyéb szöveti részek feszülését, gyengülését; Az ujjak folyamatos nyomás alatt vannak, és hátra hajlított állapotban, amely elősegíti az deformálódásukat; A vádli sokáig rövidült helyzetben van, ez nem csak a lábat, hanem térdet érintő problémákat is okozhat; Ha nem hajlítjuk a cipőben megfelelően a térdet, csípőt akkor a lábak, kifelé fordulnak és oldalirányba félkörívet írnak le járás közben, amely csípő, térd és egyéb problémákat is maga után vonhat. Teendő: figyelni a láb helyes tartásának alapelveire!

~ Hosszan tartó ülés: 

Káros a csípő, térd ízületre nézve, romlik az ízületben a keringés ezáltal a porc táplálása, amely elősegíti a porckopást; A szalag, izom, fascia „elmerevedik”, csökken a rugalmassága, erőssége; Romlik az alsó végtagokban az artériás-, vénás- és nyirokkeringés; Amikor hosszan tartó ülésből felállunk, izmaink ugyanúgy próbálnának az ülő póz felé törekedni, amelyet megszoktak, így problémát fognak okozni az állásnál, sétánál stb. Teendő: hengerezés, kislabdázás, nyújtás, sokszori mozgás munka közben is

~ Elraktározott érzelmek, emlékek, gondolatok, amelyek nem szolgálnak minket: 

El sem tudod képzelni, hogy ezeknek mekkora szerepe van a szöveteink, sejtjeink nem megfelelő működésében! Ezek pusztán önmagukban képesek fizikai elváltozásokat produkálni, amelyeket a nyugati orvoslás különféle diagnózissal lát el. Már számtalan ágazat bemutatta, bizonyította ennek a fontosságát és mibenlétét, működését. Már nem úgy beszélünk róla mint misztérium, hanem tényként. Mégse vesszük elég komolyan és ásunk a problémáink mélyére és takarítjuk ki a testünket ezektől, az energiánkat titokban, de annál hatékonyabban felemésztő elemektől. Sajnos a testünk nem ismeri a szőnyeg alá söprés tévképzetét! Saját tested nem tudod megtéveszteni! Bármennyire nehéz is, szép lassan elő kell szednünk minden elnyomott érzést és fel kell dolgoznunk, átélnünk majd elengednünk, megbocsájtanunk magunknak, másoknak és utána, egy hatalmas tiszta, könnyed sóhajtással, fellélegezhetünk. Nem könnyű, de az eredmény és az odáig vezető út felbecsülhetetlen! Tested pedig végtelenül hálás lesz neked mindezért, amit érezni is fogsz! Teendő: őszinte beszélgetések önmagaddal. Mire van szükséged? Mire nincs szükséged? Mit kellene abbahagynod? Mit kellene elkezdened? Min kellene változtatnod? Kire neheztelsz? Kinek kell megbocsájtanod? Milyen káros mantrákat ismételsz magadnak? Szereted e önmagad? Ha nem, akkor miért nem? És ha itt nemet válaszoltál, ebben a pillanatban mondd ki hangosan magadnak, hogy SZERETLEK és öleld meg magad!:) Ez a változás kezdete!

Még számtalan tényező van, amely károsan hathat ránk, amely szakmától, lakóhelytől, ételektől, levegőtől, víztől, rosszul végzett edzéstől (és még sorolhatnánk…) függ, viszont úgy éreztem most ezeket kell kiemelnem, mert túlnyomóan ezek okoznak gondot, de a többinek a fontosságáról sem szabad megfeledkeznünk!

Kívánom, hogy minden területen csodálatra méltó és számotokra hasznos változásokat éljetek át!

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)