Magazin

Blog

A testtömeg stagnálásának 6+1 oka

Nyár van… Előkerül a fürdőruha, a rövid short, szoknya. Ilyenkor sokkal jobban pörögnek a divatdiéták, hiszen mindenki szeretné minél hamarabb elérni a vágyott testfelépítést. Ám a szélsőséges életmódváltás miatt sokszor falakba ütközünk, ugyanis általában az a tapasztalat, hogy az elején gyorsan lemegy pár kilogramm, utána viszont elkezd stagnálni a testtömegünk.

Hogy segítsek ezt elkerülni, összegyűjtöttem nektek azokat a főbb hibákat, amiket a hozzám fordulók az együttműködés előtt „elkövetnek”. Azért, hogy ti ne kerüljetek ebbe a helyzetbe, és idén biztosabb alapokon tudjatok elindulni a vágyott testtömeg felé vezető úton.

1. Talán a legegyértelműbb ok: túl sokat eszünk.

Evidensnek tűnő gondolat, azonban, ha kicsit tovább olvasol, kiderül, hogy talán mégsem annyira.

Elképzelhető, hogy a kezdeti időszakban tudtunk fogyni a belőtt kalóriákkal, de most már sehogy sem akar összejönni. Ennek az a magyarázata, hogy az a kezdeti kalóriabevitel a nagyobb test, a magasabb testtömeg ellátásához, fogyásához megfelelő volt, de a lecsökkent testtömeg mellé már túl sok ez a kalóriabevitel.

Az is előfordulhat, hogy jó a belőtt kalóriamennyiség, de bizonyos plusz kalóriákkal nem számolunk, és így mégsem vagyunk deficitben. Ilyenek a különböző napközbeni csipegetések, a kávéval elfogyasztott tej mennyisége, alkohol, üdítő.

2. Egy kicsit megdöbbentőbb ok: túl keveset eszünk.

Bizony, a munkám során rengetegszer tapasztalom, hogy ez a probléma. 

Sokszor abba a hibába esünk, hogy túlságosan is lecsökkentjük a kalóriabevitelt, amely már annyira „sanyargatós” étrendet feltételez, hogy ez 1-2 nap túlevést (falási rohamot) okoz minden héten. Hiszen érthető módon nem bírjuk minden nap tartani ezt az alacsony kalóriát. Itt a szervezetnek az a reakciója, hogy gonoszul az alacsonyabb kalóriabevitelhez alkalmazkodik, és a túlevéses napokon elraktározza a többletet. 

A megoldás az, hogy kisebb kalóriadeficitet (kalóriahiányt) hozunk létre, magasabb átlag kalóriabevitellel.

3. Nem megfelelő edzésmunka.

Mondanom sem kell, a legjobb, ha a fogyásunk több pilléren nyugszik, azaz a táplálkozás mellé odatesszük a fizikai aktivitás faktort is.

Elképzelhető, hogy eleget, vagy ugyanannyit edzünk mint eddig, amivel jó eredményeket értünk el, most mégsem történik semmi. Ilyenkor érdemes lehet ellenőrizni az edzésintenzitást, esetleg más típusú edzésre, gyakorlatokra áttérni picit. Ugyanis a túl monoton edzésmunkát is képes megszokni a szervezetünk, és ez könnyedén előhozza a fenti problémát.

4. Túl kevés az edzés.

Egyértelmű az ok: nincs kalóriadeficit, mert többet eszel, mint amennyit lemozogsz.

Érdemes lehet a lépésszámot is növelni, nagyon nagy jelentősége van az energiafelhasználásban, és ezzel a deficit létrehozásában, ugyanakkor nem jár akkora erőfeszítéssel.

Ma már minden okostelefon képes a lépésszámlálásra, használjuk ki ezt a funkciót, és növeljük tudatosan lépéseinket!

5. Nem megfelelőek a makrotápanyag arányok.

Rengetegszer felmerülő probléma, hogy túl zsírdúsan étkezünk.

Mivel 1g zsírban több kalória van, mint 1g szénhidrátban, vagy fehérjében, zsírdúsabb étrenddel sokkal kisebb adagot tudunk csak enni. Ergo nagyobb a túlevés kockázata is, ha esetleg mégis megszaladna a merőkanál.

Miért ne változtassuk meg úgy a makrotápanyag arányokat, hogy nagyobb adagokat ehessünk, de közben kevesebb kalóriát vigyünk be a szervezetünkbe, mint egy zsírdúsabb étkezéssel?

Ez úgy lehetséges, ha helyretesszük a fehérje- és szénhidrátbevitelünket.

Bizony! A szénhidrátok sem ördögtől valók, tudni kell jó forrásokból válogatni, ennyi a dolog nyitja.

6. Kevés a regenerációs idő izomépítéshez.

Ügyesen edzünk és táplálkozunk, de valahogy mégsem akar összejönni a fejlődés. A célunk életmódváltás során, hogy a testzsírtömeg csökkenjen, az izomtömeg pedig növekedjen, még akkor is, ha fogyni szeretnénk. Hiszen minél több izom van rajtunk, a testünk annál nagyobb izomszövetet mozgat a nap során, vagyis a szövet fenntartása, működtetése nagyobb energiafelhasználással jár, ami segít minket a fogyási folyamatban. Vagyis több kalóriát égetünk el egy nap, ha izmosabbak vagyunk. Viszont az izom hatékony épüléséhez szükséges a megfelelő mennyiségű regenerációs idő, ha nem alszunk, pihenünk eleget akkor ez nem fog menni. 

+1 Nincs ok, csak türelemre van szükség.

Természetes a fogyás során fellépő stagnálás. Néha az is előfordulhat, hogy mindent jól csinálsz, de pár héten keresztül nem történik semmi. Ilyenkor csak türelemre van szükség, újra be fog indulni, csak ahogy idő volt felszedni a túlsúlyt, úgy sajnos el fog tartani egy darabig, hogy ettől a feleslegtől megszabadulj.

A tanácsokat Kutassy Tímea, táplálkozástudományi szakember írta.

"Manapság sokan elvérzünk a divatdiéták útvesztőjében, melynek a nagy része szélsőségeken és felesleges megszorításokon alapul. Pedig az egészséges táplálkozás nem véleményfüggő idea, hanem tudomány. Az internet telis-tele van látványos fogyást rövid idő alatt ígérő módszerekkel, látszólag egészségesnek tűnő táplálkozási irányzatokkal. Szakemberként feladatomnak érzem, hogy közérthetően, konyhanyelven átadjam az evidence-based (tudományos bizonyítékokon alapuló) táplálkozás irányelveit az iránta érdeklődőknek.

Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy az egészséges táplálkozás igen is mindenki számára elérhető, hétköznapi élelmiszerekből összeállítható tudatos életmódot jelent, és nem korlátozások halmazán alapuló rendszert."

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)