Magazin

Blog

Az én SUP sztorim

A SUP az angol stand up paddleboard szóból származik, állószörfként is hivatkoznak rá és kevesen tudják, hogy Hawaii-ról eredeztethető. Hogyan lett a polinéz ősatyák hajdani horgászeszközéből a social media egyik legcoolabb sportja, arra kellő bizonyíték az én SUP sztorim is!

Az én kapcsolatom a SUP-pal egy ábrahámhegyi strandon kezdődött. Évről-évre ide járunk fürdeni anyukámmal és már egy ideje szemeztünk ezzel az óriás szörfdeszkának tűnő valamivel, aminek a bérléséért mindig óriási sorok kígyóztak. Láttuk, hogy sokan légiesen siklanak vele a vízen és könnyen meg tudják tartani magukat, mások pedig egy másodpercig nem tudnak megállni rajta, majd lassított felvételben a vízbe pottyannak. Végül kipróbáltuk, és nekünk bizony szerelem lett első látásra. Egy órát SUP-oztunk, kellemesen elfáradtunk, felváltva eveztünk. Magunk mögött hagytuk a strandot, ahol nyári napokon nagy tömeg és meleg van és teljesen felkavarodik az iszap. Bentről sokkal szebben kirajzolódik a domborzat, a természet közelsége megnyugtat, hegyek, fák és nádas vesz körül, a víz kristálytiszta és senki nincs, csak a vitorlások. Tökéletesen alkalmas arra, hogy felfedezzük a vadvilágot, gyönyörködjünk a naplementében. 

SUP-pal túrázni is lehet

Szóval így kezdődött az én SUP sztorim. A végén már minden strandolásnál béreltünk SUP-ot és kiszámoltuk, hogy ha ilyen ütemben kölcsönzünk, akkor jobban járunk ha veszünk egy sajátot. 

De milyen alapfelszerelés kell egy kezdő SUP-osnak?

Először is egy deszka, ami lehet felfújhatós vagy merevfalú. Kezdőknek a felfújhatós, nagyobb méretet ajánljuk, amit érdemes súly alapján kiválasztani. Fontos átgondolni, hogy hol és milyen célra szeretnénk használni. Ezt egy hátizsákban adják, így a hátunkon akárhová elcipelhetjük. Kell egy pumpa, ami lehet manuális vagy elektromos. A manuálissal nagyjából 10 perc alatt fújható fel a deszka, az elektromossal is, csak úgy nem kell erőlködnünk. Kell egy evező, ami lehet alumínium vagy szénszálas, utóbbi inkább a versenyzőknek. Tudunk venni kétrészes evezőt, amit könnyebb cipelni, vagy egyrészeset, ami alapvetően stabilabb. Választhatunk hozzá színes, vízálló táskát, amit betehetünk a SUP elejébe, benne egy energiaszelettel és kis vízzel, vagy akár egy könyvvel, ha a vízben szeretnénk napozni és pihenni a SUP-on. Vízálló telefontartó tokok is vannak, így magunkkal vihetjük a mobilunkat, ami azért is jó, mert tudunk szólni valakinek, ha véletlenül elsodródunk - vagy akár csinálhatunk képeket a Balaton közepén. :) 

A vízálló táska hasznos kiegészítő a SUP-on

Praktikus viselet SUP-ozás közben a bikini, de figyelni kell arra, hogy kenjük be magunkat naptejjel. Szélben kevésbé lehet SUP-ozni, mert hullámos a víz és nehéz megállni a deszkán. Azonban hidegben, vagy ha esik az eső lehet, ha van neoprén ruházatunk. Ennek a lényege, hogy belefolyik egy kis víz, melyet felmelegít a testünk, és kevésbé érezzük tőle hidegnek a vizet. 

Hogyan kell SUP-ozni?

Könnyűnek tűnik megállni a deszkán, de egyénileg eltérő, hogy kinek mikor sikerül megtalálni az egyensúlyt. Emiatt a deszkás sportot űzők (szörf, snowboard, gördeszka) előnyben vannak. A deszkára nem úgy kell felállni, mint a szörfre, hanem párhuzamos lábbal, a deszka közepén kell elhelyezkedni. Törzsből tartjuk magunkat, a core izmokat terheljük, emiatt nagyon jó keresztedzése ez a futásnak, triatlonnak. Nem fajsúlyos kardió edzés, de erősíti a delta izmot, trapéz izmot, mellizmot, törzsizmot, hasizmot. Arra kell törekedni, hogy a vállunk csak összekötő kapocs legyen az eszköz és a törzs között, ne karból húzzuk magunkat. Proprioceptív, azaz egyensúlyfejlesztő gyakorlatokat is lehet csinálni a deszkán, például különböző jóga gyakorlatokat, fejenálllást. A stabilizációs képességek fejlesztése kifejezetten jól jön futásnál, például terepfutás instabil talaján. Az evezőt arra az oldalra kell tenni, amelyik kezesek vagyunk úgy, hogy a lapát domború részével kapjunk bele a vízbe. A másik kezünkkel megmarkoljuk az evezőt, közben törzsből megtartjuk magunkat és belekapunk a vízbe - így fog elmozdulni előre a deszka. Ha hátulról előre evezünk, vagy bent tartjuk a vízben az evezőt, meg tudunk fordulni. Akkor sem kell kétségbeesni, ha elveszítjük az egyensúlyt, mert van egy bokára köthető pánt, a leash, amivel magunk mellett tudjuk tartani a deszkát és visszamászni rá. A kezdőknek érdemes arra figyelni, hogy a parttól ne nagyon távolodjanak el és mindenképpen viseljenek mentőmellényt

SUP-er kikapcsolódás aktív pihenés jeligére

Ami jó még ebben a sportban, hogy bárhová is megyünk, találunk egy tavat, ahol gyakorolhatjuk (Balaton, Tisza-tó, Velencei-tó, Lupa-tó stb.). Én még csak tóban eveztem, de ugyanekkora élmény lehet a folyami is, például a glowing SUP, mikor éjjel alulról megvilágított deszkákkal eveznek a Duna budapesti szakaszán. 

Ha kíváncsiak vagytok még több kulisszatitokra ezzel a sporttal kapcsolatban, akkor kövessétek videóimat a Decathlon oldalán, ahol élőben is megmutatom, hogyan kell SUP-ozni, felfedezek új terepeket és még a kutyás SUP-ot is kipróbálom.

Az alapok könnyen elsajátíthatók

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)