Magazin

Blog

Bemelegítés, nyújtás, keresztedzés - Három fontos dolog, amiről a lovasok el szoktak feledkezni

Sokan gondolják tévesen, hogy a lovaglás nem sport, hiszen mi ott csak "ülünk", miközben a ló dolgozik. Pedig ehhez is elég komoly fizikum kell, aki ült már lovon az tudja, és emellett van három olyan dolog, amire a lovasoknak is szüksége - lenne.

Bemelegítés 

A ciklikus mozgásformák, mint a futás, kerékpározás, úszás, és a lovaglás is látszólag egyszerűek és sokan hajlamosak azt gondolni, hogy ezek előtt nem is szükséges külön bemelegíteni, elég az elején egy kicsit lassabban kezdeni. Ez egy közkeletű tévedés, ami sajnos annál mélyebbre gyökerezett már a köztudatban. Mentségünkre legyen szólva, hogy magának a lónak a leápolása és felnyergelése már egyfajta bemelegítésnek is tekinthető, - főleg ha még kergetnünk is kell egy kicsit a karámban - ha nem is a hagyományos testnevelésórai értelemben. A futóknál is inkább csak akkor jellemző, hogy valaki bemelegít, ha vagy versenysportoló, akibe belénevelték ezt a gyakorlatot, vagy sérült már meg komolyabban a bemelegítés hiányának következtében. Tőlünk nyugatabbra, Németországban, Ausztriában azonban már kezdenek komolyabb hangsúlyt fektetni főleg igényes hobbilovas körökben a lovaglás előtti bemelegítésre. Érdemes tehát beiktatni az edzést megelőzően néhány percet belőle, hiszen ahogy lovaink egészségére, és minden rezdülésére odafigyelünk manapság, úgy ez saját magunkkal, a saját egészségünkkel kapcsolatban is lehet egy felmerülő alapigény.

Ahogy a lovat elengedtetni is időbe telik, a lovas testét veszélytelenül terhelhető állapotba hozni szintén. Szánjuk rá!


Nyújtás 

Tegye fel a kezét lovasként, aki lovaglás után szokott nyújtani... Na és tegye fel a kezét az, aki azért szokott, mert ha nem teszi, akkor fáj a háta éjjel, meg másnap... Igen, sajnos a nyújtásra is csak akkor szánunk kellő időt és figyelmet - tisztelet a kevés kivételnek - amikor már tünetek formájában kezd megmutatkozni a hiánya. Mozgás során az izmok összehúzódnak, elernyednek, teszik ezt meg nagyon sokszor, és edzés végére megrövidülnek, amit nyújtással ellensúlyozni kell, mert ha ez elmarad, előbb-utóbb valamilyen feszesség, fájdalom formájában fog megmutatkozni. Itt-ott letapadhat egy-egy izom, ami aztán masszőrért kiált, és pokoli fájdalmak árán lehet csak korrigálni, de okozhatnak olyan deformitást, ami miatt akár csontkovácsra is szükség lehet. Ezért nagyon fontos lenne, hogy szánjunk néhány percet edzés után a főbb izomcsoportok nyújtására, még akkor is, ha könnyű elmismásolni és látszólag nincs is semmi következménye. Évek múlva komoly fájdalmakat is okozhat ha kihagyjuk ezt a pár percet, és azt már sokkal több nyújtással, indokolt esetben személyre szabott gyógytornával lehet csak korrigálni, és kordában tartani. 


Keresztedzés

Te is hallottad már az éves sportorvosi vizsgálaton a kérdést, hogy "és mit sportolsz még a lovagláson kívül"? Elsőre értelmetlennek tűnhet, vagy kelthet némi felháborodást, mintha a lovaglás nem számítana teljes értékű, önálló sportágnak, azonban itt egyáltalán nem erről van szó. A hivatásos sportolóknak is heti rendszerességgel vannak keresztedzéseik, melyekkel ellensúlyzohatják az egyoldalú, vagy kiegészíthetik a fő sportáguk nyújtotta állandó terhelést. Ahhoz ugyanis egy idő után hozzászokik a szervezet, és már nem fejlődik általa tovább, holott lenne még hová, csak máshogyan, más módszerekkel. Sajnos a keresztedzés jelentősége itthon még nem kellőképpen ismert, pláne lovas körökben, de azért elvétve van már rá precedens. Lehet bízni benne, hogy az egyre tudatosabb életvitel, sporttevékenység, táplálkozás, lótartás magával hozza lassan, de biztosan ezt az igényt is.  Ma már egy-két lovarda is szervez keresztedzéseket, melyeken mindig szuper a hangulat, és sok a résztvevő. Érdemes tehát lovasként is választani legalább egy más jellegű sportot, mellyel edzéseinket változatossá tehetjük, kiegészíthetjük, és állóképességünket tovább növelhetjük. Lehet ez futás, kerékpár, úszás, vagy jóga, de akár ellátogathatunk egy fitneszterembe is alkalomadtán egy jó kis funkcionális edzésre. 

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)