Magazin

Blog

Bringázni elkezdeni egyszerűbb, mint gondolnád

Ebben a cikkben ezt az egyszerű, de nagy jelentőségű gondolatot szeretném nektek kifejteni két jó barátom segítségével. Az írás alapvető célja az, hogy megmutassa neked, a kedves Olvasónak, hogy mennyire egyszerű a bringázást becsempészni az életünk valamelyik szegletébe.

Kolos és Dani barátaim fognak mesélni velem együtt, hogy mikor és hogyan kezdtek el bringázni. Megosztják veletek azt is továbbá, hogy miért nem dobták még a sarokba a kerékpárt, és élvezik annak használatát a mai napig.

Minden kezdet nehéz?

Dehogyis! Számos életkorban és rengeteg élethelyzetben ott a lehetőségünk bringára pattanni úgy, hogy az szinte magától értetődőnek tűnik. Engedjétek meg, hogy felsoroljak néhány általam kitalált rövid történetet az illusztráció kedvéért. Mindegyik esetben azt feltételezem, hogy megtanult már bringázni a főszereplő, de valamilyen okból mégsem használja a kerékpárt semmilyen módon.

Tinédzser vagy és a legjobb barátod legújabb hobbija a bringázás lett. Kapott egy új bmx bringát a szüleitől és most a szabadidejének jelentős részét a helyi bmx bringaparkban tölti, ahol az ottani fiatalokkal próbálnak trükközgetni, természetesen csak bringás sisakban! Megengedi, hogy kipróbáld a bringáját, neked pedig azonnal megtetszik ez a stílus. Az összegyűjtött zsebpénzedből vagy a szüleid támogatásával te is veszel magadnak egy ilyen bringát és már része is lett az életednek a bringázás.

Egyetemista lettél és szükséged van egy költséghatékony megoldásra, hogy a városban közlekedj. Pár havi tömegközlekedési bérlet árából már egy ilyen egyszerű és nagyszerű városi bringát lehet venni a Decathlonban, ami kényelmesen eljuttat az egyetemi épületekig vagy biztonságosan hazarepít a kocsmából, akarom mondani a késő esti könyvtárban tanulásból. Te is tudod, hogy egy jó lakat legalább olyan fontos, mint maga a bringa főleg városi környezetben, nem éri meg azon spórolni. A költségcsökkentés miatt vett bringád egyre jobban megkedveled, már maga az élmény miatt használod minden nap, és már része is lett az életednek a bringázás.

Sosem lehet elég fiatalon elkezdeni rendszeresen mozogni! A képen az Original 100-as gyerekbringánk látható.

Az első gyermeked meg szeretne tanulni bringázni. Beszereztek neki egy magasságának megfelelő gyerekbringát. Remek tanár vagy, gyorsan belejön a tekerésbe a gyerek és nagyon élvezi is. Megkér, hogy iskola után menjetek el valamerre bringázni valamelyik nap. Előveszed az évek óta a garázsban porosodó bringádat, amit jó ég tudja, mikor használtál utoljára és eddig mindig csak az útban volt. Letakarítod, beviszed a legközelebbi Decathlonba, ahol elvégzik rajta a nagy szervizt és elmentek egy rövid, fél órás tekerésre. Mindketten nagyon jól érzitek magatokat, közelebb kerültök egymáshoz, és rendszeres közös programot csináltok belőle. Már része is lett az életednek a bringázás.

Ötven éves lettél és elhatároztad, hogy a versenyszerű futás mellett kipróbálsz egy új sportot. A helyi bringaboltból elviszel magaddal egy bringát tesztkörre, azonnal magával ragad az érzés, hogy a kerékpár is remek sporteszköz lehet. Egy hónappal később már amatőr versenyekre jársz és már része is lett az életednek a bringázás.

Ezekkel a kitalált történetekkel igyekeztem megmutatni, hogy tényleg számos alkalmunk és lehetőségünk van elkezdeni bringázni. De a fikció helyett inkább jöjjenek Kolos és Dani barátaim rövid élettörténetei arról, hogy mikor és hogyan kezdtek el bringázni, valamint arról, hogy mi motiválja őket a bringázásra a mai napig.

Kolos barátom és hűséges paripája

Kolos

Vérbeli alföldi gyereknek tartom magam, a Sebes- Körös mellett nőttem fel, a folyó mellett húzódó töltések pedig végtelen hosszú kalandokat tartogatnak a kíváncsi bringásnak. Nagyjából 11 éves koromban kaptam meg az első gépemet, egyenesen a legnagyobb békéscsabai hipermarketből. Nagyon olcsó és elég gyenge minőségű cuccokból épített bringa volt ez, de ez mit sem számított, hiszem olyan szabadságérzetet adott, mint előtte semmi más. Egy szeghalmi jóbarátommal, Csongorral álltunk össze és ketten fedeztük fel a környék pusztaságait.

Akkor még nem tudtuk, de igazi gravel bringások voltunk, ha a mai trendeket nézzük, csak épp a koskormány hiányzott a bringáinkról. Ahogy teltek az évek, egyre jobb technika került alám, az állóképességem és a kitartásom is nagyon sokat javult. Így lassan 30 évesen pedig már kijelenthetem, hogy ez nem csak egy múló hóbort. Ma is ugyanazokat az utakat járom itthon, mint 18 éve és nem tudom megunni, minden nap találok valami újat és izgalmasat. Ez motivál engem igazán.

Dani barátom és Kolos által épített bringája

Dani

Bringázni 4-5 éves koromban két nyár alatt sikerült csak megtanulnom. Onnantól kezdve a bicikli hétköznapi közlekedési eszközként funkcionált számomra egészen 20 éves koromig. Gyomaendrőd környékén rengeteg holtág és árvízi töltés, azaz gát található. Itt kezdtem eleinte egyedül hobbiként bicajozni. 2014-ben saját pénzből kinéztem magamnak egy használt, de az enyémnél sokkal jobb montit, ami mai napig hűségesen teszi a dolgát. Rövid távokat mentem, 15-20 km hosszan a város körül öcsémmel és egy közös barátunkkal. A rekordom 28 km gáton tekerés volt akkor, és nem is jutott eszembe, hogy többet menjek.

Kolossal az egyetemen barátkoztunk össze, majd mikor kiderült, hogy a szomszéd településen lakik, akkor együtt kitaláltuk, hogy jó volna közösen bringázni. Gáborral szintén az egyetemen lettünk barátok. Hárman megterveztünk egy 60 km-es távot a környékünkön. Én tartottam tőle, hogy végig bírom-e, de végül a barátok lelkesedése engem is nagyon motivált. Az első nagy teljesítményem a Balaton körbetekerése volt 2,5 nap alatt. A távot egy viszonylag alapszintű bringával teljesítettem.

Ez volt az első olyan bringa az életemben, amit saját ízlés szerint választottam. Tavaly némi ráfordítással viszont átalakult terepen is használhatóvá, és azóta nincs megállás se aszfalton, se terepen. A mai napig számomra a bringázás a várostól és a mókuskeréktől való elszakadást jelenti. Nagyszerű élmény egyedül is, de kiváltképp a barátokkal.

Végszó

Bringázni elkezdeni egyszerűbb, mint gondolnád! Számos életkorban és rengeteg élethelyzetben ott a lehetőségünk bringára pattanni, amelyekkel vagy élünk, vagy hagyunk elsuhanni mellettünk. A rendszeres mozgás pozitívan hat egészségünkre, ezt már számtalan alkalommal bebizonyította számunkra a tudomány. Miért ne éppen a kerékpározás segíthetne megőrizni az egészséged, ráadásul úgy, hogy közben remekül érzed magad? Hiszen bringázni elkezdeni egyszerűbb, mint gondolnád :)