Magazin

Blog

B'twin kerékpárvázak gyártása - Mi zajlik a háttérben?

2018 tavaszán a B'twin márka egy kis csapata látogatást tett vietnámi partnerünk, a VIP gyárában. A VIP készíti az Ultra CF karbon országúti vázainkat és a Rockrider CF MTB vázak egy része is innen kerül ki. A gyárlátogatáson mérnökünk Louis, két tervezőnk, Marc-Antoine és Pierre, valamint az image felelősünk, Damien vettek részt.

A csapat célja az új karbon vázak gyártási folyamatainak megismerése volt. 

"Azért dolgozunk a VIP-vel, mert ők igazán otthon vannak a karbon alkatrészek gyártásában. Kiváló munkát végeznek és páratlan tapasztalatuk van ezen a területen." - mondja Nicolas Pierron, a Decathlon országúti kerékpársport vezetője. A VIP gyára Saigontól 45 percre található. "Eléggé eldugott helyen van a gyár, egy erdő közepén. 30 percet utaztunk az autópályán, majd 15 percet kis utakon.

Kerékpár karbon vázak
 A gyárépület hatalmas, akkora, mint a B’twin Village (180000 m2).

"Ami a legmegdöbbentőbb volt, az a hőség és a magas páratartalom: 35 fok, 85%-os páratartalom. A legtöbb épületben, és ahol a festést végzik, a levegő páratartalma szabályozott, de nagy hőség van." A csapatot Mark fogadta, a gyár kereskedelmi igazgatója, aki kiválóan beszél angolul. "Először körbejártuk az egész üzemet, és bemutatták nekünk az összes gyártási folyamatot" - meséli Pierre. A VIP együttműködik számos nemzetközi kerékpáros márkával. "Igazi szakértők ezen a területen."

A karbon vázak gyártásának lépései

1. lépés: Az alapanyag elkészítése

Gyantával impregnált karbon lapokat állítanak elő. "Ez a folyamat szigorúan bizalmas." - mondja Louis. A minőség fenntartásának érdekében a hőmérsékletet és a páratartalmat szabályozzák a helyiségben. A VIP felügyeli a gyanta gyártását. Vagy egy tucat különböző súlyú és ellenállású karbonszálat használnak. Az elkészült hosszú karbon lapokat összefonják, majd -18°C fokon tárolják őket, hogy a gyanta megkössön. 

Kerékpár karbon vázak
Hogyan készülnek a B'twin kerékpárvázak?

2. lépés: EPS (expandált polisztirol) keményhab öntvény készítése

Ez a hab a váz belsejének formáját veszi fel. Ezeket az öntvényeket alumínium öntőformákkal készítik, ami szintén egy titkos és rendkívül bonyolult folyamat. "Képeket sem készíthettünk." - mondja Damien. Egy vékony műanyag cső segítségével vákuumot generálnak, hogy az EPS hab felvegye a váz alakját.

3. lépés: A váz elkészítéséhez szükséges elemek előkészítése

A kiolvasztott karbon lapokat nagyjából 2 méter hosszúra vágják, majd egymásra helyezik őket előre meghatározott szögekben elforgatva. Az így létrejött vastagabb lemezekből fogják kivágni a váz elkészítéséhez szükséges elemeket. 

Kerékpár karbon vázak
A gyártás során szigorú előírásokat kell betartani

A formákat rendkívül szigorú előírások alapján vágják ki. Magasan képzett szakemberek a kivágott karbon elemeket az EPS vázra helyezik, mely szintén egy nagy precizitást igénylő feladat. Minden egyes darabot milliméteres pontossággal és meghatározott sorrendben helyeznek le. Több mint 200 elem szükséges csak a váz első háromszögének elkészítéshez. Az összes elemet grammra pontosan lemérik. "Elképesztő volt a dolgozók munkájának pontossága." - meséli Pierre.

4. lépés: A váz formázása

Amíg a váz még rugalmas, egy öntőformába kerül, mely összepréselve tartja. Az öntőformát felmelegítik és vékony műanyag csöveken keresztül levegőt fújnak bele, miután elérte a kívánt hőmérsékletet és nyomást. A gyanta megszilárdul, ezt polimerizációnak hívjuk. A folyamat végén a váz már mereven kerül ki az öntőformából. 

Kerékpár karbon vázak
A váz megmunkálása

5. lépés: A vázat kihúzzák az öntőformából

Majd a felületkezelés során eltávolítják róla a felesleges gyantát. A vékony műanyag csöveket és az EPS vázat, melyek a hő hatására összementek, eltávolítják.

6. lépés: A váz megmunkálása

A vázat megmunkálják és előkészítik az olyan alumínium elemek illesztéséhez, mint az első váltótartó fül, vagy a bowdenház vezető. "Igazából ezen a ponton még mindig nem emlékeztet egy kerékpárvázra, mert az alkotóelemeket még mindig nem rakták össze. Alig vártuk, hogy erre is sor kerüljön." - mondja Damien. 

Kerékpár karbon vázak

7. lépés: Minőségellenőrzés

"A termék elengedhetetlen ellenőrzéseknek van alávetve az egész gyártási folyamat során, hogy biztosítsák a megfelelő minőséget." - magyarázza Mark, aki részletekbe menően ismeri a karbon vázak rejtelmeit. Kamerák és röntgen segítségével ellenőrzik többek közt a megjelenést, a geometriát és a súlyt. A nem megfelelő vázakat azonnal meg kell semmisíteni. Ezen felül néhány vázat levesznek a gyártósorról laboratóriumi töréstesztekhez.

8. lépés: A váz előkészítése fényezéshez

Minden felületi hibáját javítani kell. A vázakat még finomabb csiszolással munkálják meg. A legkisebb tökéletlenségnek sincs helye a vázon, hogy a felület alkalmassá váljon a fényezésre. Ez egy rendkívül hosszú és fáradságos folyamat. "Most már kezd emlékeztetni egy kerékpárvázra." - tette hozzá Pierre.

9. lépés: Fényezés és díszítés

Ez a folyamat már egy másik épületben történik. Csapatunk a fényezőműhelybe megy, ahol a hőmérséklet és a páratartalom szabályozva van. Csak folyékony festéket használnak a jobb bevonat, a vékonyabb rétegek és az alacsonyabb hőkezelés miatt. 

Kerékpár karbon vázak

Számos alapozó és színes réteg felvitele szükséges. Ezután a díszítőelemeket kell felragasztani, végül felvisznek egy lakk réteget. Minél több szín van, annál bonyolultabb az eljárás. "Itt nem hibáznak, igazi szakemberek végzik a munkát." - mondja Damien.

10. lépés: A váz polírozása

A vázat polírozzák, hogy egy szép, befejezett külsőt kapjon. "Most már elkészülnek a részletek is - a váz teljes fényében ragyog"- suttogja Marc Antoine.

11. lépés: Bowden vezetőket helyeznek el a váz belsejében

Ezt azért teszik, hogy megkönnyítsék a kábelek behúzását a Lille-i gyárban. "Ez jelentős időmegtakarítást tesz lehetővé a kerékpárok összeszerelésekor. Csakúgy, mint a váz gyártási szakaszainak nyomon követhetősége. Pontosan tudjuk, mikor, melyik karbon lemezt használták." - mondja Louis. Az Ultra CF váz súlya 850 g. A festés és az inzertek felhelyezése után sem haladhatja meg a 900 grammot. Ha ennél kisebb vagy nagyobb a súlya, akkor valami hiba csúszott a gyártásba. A váz ebben az esetben nem megfelelő. 

Kerékpár karbon vázak
Az Ultra CF váz súlya 850 g, a festés és az inzertek felhelyezése után sem haladhatja meg a 900 grammot. 

12. lépés: Szállítás

A vázat körültekintően becsomagolják, hogy ne sérüljön a szállítás során. Így készen áll a hosszú, 5-6 hetes utazásra, míg Lille-be nem ér. "A látogatás során a VIP dolgozóinak mérhetetlen hozzáértése tette rám a legnagyobb benyomást. Szakmai tudásuk a legaprólékosabb munkafolyamatokban is érezhető volt." - jegyezte meg Pierre. "Számos projektünk lesz az elkövetkezendő években, és tudjuk, hogy számíthatunk a VIP-re, hogy közösen megvalósítsuk őket." - tette hozzá Marc-Antoine, a karbon vázak tervezéséért felelős vezető. A csapat egy munkaértekezlettel fejezte be a látogatást, ahol a márka jövőbeni projektjeiről volt szó. Végül a VIP dolgozói nyáron elutaztak Franciaországba, hogy meglátogassák a Lille-i B’twin Village-t, így mindkét fél élményekkel gazdagodott.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)