Magazin

Blog

Csobbanj bátran nyílt vízen is!

Szeretsz úszni és társaságban sportolni, minden nyáron csábít a Balaton, de ódzkodsz a nyílt víztől? Meríts bátorságot egy ízig-vérig medencés úszó első nyíltvízi tapasztalataiból!

Balaton-átúszás és a félelmek leküzdése...

Évről évre sok ezer ember teljesíti a Balaton-átúszás 5,2 km-es távját, többségük amatőr úszó, aki év közben nem, vagy csak keveset edz vízben. Számos család és baráti társaság vág neki közösen az átúszásnak, nem az időeredmény vagy a versenyzés kedvéért, hanem a jó hangulatú tömegsport élménye miatt. Idősek és fiatalok, szülők és gyerekek különösebb úszói háttér nélkül; mégis sokfelől hallom, hogy medencében tapasztalt, jó úszástudással rendelkező emberek nem mernek csatlakozni, tartanak a nyílt víztől. Én is közéjük tartoztam eddig.

Nincs felfestés, nincsenek sávok, kötelek, és a medence alját sem látod, csak koszos vizet, és végtelen hullámokat minden irányban. Ha elfáradsz, nem tudsz megállni pihenni a hossz végén, és senki sem venné észre, ha elsüllyednél, nem igaz? Hát nem. Ami a látási viszonyokat illeti, valóban nem túl rózsás a helyzet, de szélcsendben szinte nem is lehet hullámzásról beszélni, és a szervezők nagyon figyelnek az időjárási körülményekre: a legnagyobb hullám, amibe beleúsztam, meg sem közelítette azokat, amikben a strandok hullámmedencéiben pancsolunk. Húsz-harminc méterenként (ami rövidebb távolság, mint a medence két vége közötti) vitorlások biztosítják az úszósáv mentén a pihenés és a frissítés lehetőségét: készséggel adnak szőlőcukrot és vizet, és aki elfárad, nyugodtan ki is kapaszkodhat, míg új erőre kap. Mind a vitorlásokról, mind az úszók mellett cikázó motorcsónakról látszana, ha valaki rosszul lenne a tó közepén, de aki nem bízik a szervezők vagy a többi résztvevő figyelő tekintetében, baráttal vagy családtaggal együtt úszva biztosíthatja, hogy legyen, akivel vigyáznak egymásra.

Társasággal biztonságosabb és élvezetesebb a sportolás!

Medence vs nyíltvíz

Az egyetlen valódi nehézség a medencében való úszáshoz képest tehát az, hogy nem látjuk, mi van körülöttünk. Bevallom, engem mindig is ez tartott vissza a nyíltvízi úszástól, hiszen ha nem tudom, mi van tőlem 1-2 méterre, bármi lehet ott. Ezen félelmem leküzdése egyedül talán sosem ment volna, viszont a Balaton-átúszáson többezres tömeg szóródik szét az 5,2 kilométeren, így szinte kizárt, hogy senki se ússzon az ember közelében. Ha lassabban haladunk, mellettünk fognak rendszeresen elúszni, ha gyorsabban, mi előzgetünk másokat, de nem egyedül lebegünk a hatalmas víztömeg közepén. Akárhol is tartunk épp, előttünk és utánunk pár méterrel valaki járt már ott, illetve fog még ott járni; kipróbált, biztonságos útvonalon haladunk.

Ami az állóképességet illeti, az 5 kilométeres táv elsőre ijesztőnek tűnhet, de a tapasztalatok alapján átlagos fizikummal rendelkező, egészséges emberek ezt problémamentesen teljesíteni tudják - csak egy kis bátorságra és akaraterőre van szükség. Nyilván nem az élmezőnyben fog beérkezni, aki nem úszik rendszeresen nagyobb távokat, jó sebességgel, de az átúszásnak nem is ez a lényege. Ha nem járunk év közben úszni, amúgy is érdemes lenézni párszor az uszodába a rendezvény előtt; mind felkészülés gyanánt, mind saját magunk megnyugtatására. Aki nyugodt tempóban, kényelmesen le tud úszni 2-3 kilométert medencében, az az 5200 méteres távot is teljesíteni tudja.

Ha úgy érzed, jövőre te is belevágnál, az alábbi tanácsokkal tudok szolgálni neked:

  • Válassz megfelelő úszószemüveget (nyílt vízre a napsütés miatt füstös vagy tükrözött lencsés szemüveg az ideális) és úszódresszt/nadrágot - ezek legyenek kipróbált, bevált darabok, ne az átúszás közben derüljön ki, hogy dörzsöl a pánt vagy nem illeszkedik megfelelően a szemüveg!
A szemüveg tükrös lencséjének köszönhetően erős napfényben, csillogó víztükör mellett is jól látunk.
  • Hosszú hajúaknak mindenképp ajánlanám az úszósapka használatát is, mert az arcunkba, szánkba lógó hajszálak nagyon zavaróak tudnak lenni, és a Balaton közepén szinte lehetetlen megfelelően összekötni a már vizes és gubancos tincseket.
  • Mindenképp kenjük be magunkat alaposan naptejjel, különös tekintettel a vállunkra és az arcunkra. Nem az átúszás a legjobb alkalom a barnulásra, inkább menjünk biztosra, és használjuk az Aptonia 50+ faktoros, vízálló naptejét, ami a teljes távra védelmet nyújt bőrünknek a fájdalmas napégés ellen.
  • Úszás előtt és után is táplálkozz megfelelően. Közvetlen a rajtot megelőzően érdemes a kifejezetten sportolás előttre ajánlott italok, energiaszeletek közül választani, míg a táv teljesítése után a regenerálódás elősegítése a legfontosabb, melyet sportolás utáni, fehérjetartalmú táplálékkiegészítőkkel támogathatunk. Ezen kívül elengedhetetlen fontosságú a folyadékpótlás úszás előtt és után, sőt, lehetőleg közben is - vannak, akik szerint nem számít ‘igazi átúszásnak’, ha megállunk vizet kérni egy hajónál, de ha közben végig a vízben lebegünk, nem mászunk ki a fedélzetre, akkor erről szó sincs, ugyanúgy teljes értékű az átúszás; arról nem is beszélve, hogy az egészségünk sokkal fontosabb kell legyen, mint a büszkeségünk: órákat töltünk a tűző napon, árnyék nélkül - álljunk csak meg inni!
  • Kényelmes, nyugodt tempóban ússz, ne fáraszd ki magad már az első 1-2 kilométeren. Ha mégis elfáradnál, lassíts, vagy állj meg kicsit pihenni. Nem az időeredmény számít, hanem a teljesítés ténye, főleg első alkalmas átúszóként.
  • Nyílt vízen az úszás technikája nem lesz ugyanolyan, mint a medencében. A hullámzás és a felfestések hiánya miatt néha muszáj előre is levegőt venni, hogy tájékozódni tudjunk. A vitorlások és a bóják jó támpontot tudnak adni, így nem fogunk ‘eltévedni’, ha rendszeresen körülnézünk.
  • Mint minden sporttevékenység esetén, úgy itt is kiemelt fontosságú a megfelelő bemelegítés és sportolás utáni lazítás. Ne mulaszd el lenyújtani az izmaidat célba érés után!
  • Gyertek többen! Bár az úszás tipikusan ‘magányos’ sport, a Balaton-átúszás tömegrendezvény. Akár a lelki támogatás, akár a tempó tartása, akár a társaság miatt, de mindenképpen jól jársz, ha nem egyedül érkezel. Mi például a táv egy részén egész egyszerűen kitett fejjel úsztunk, és jót beszélgettünk, átadva magunkat az esemény hangulatának.
A célban is őszinte a mosolyunk - remek nap volt!

A Balaton-átúszás ugyanis inkább élmény, mint verseny. Méghozzá micsoda élmény! A végtelen, hűsítő víz; a kellemes napsütés; az izgatott, barátságos résztvevők és segítőkész szervezők; a Balaton vizén felsorakozó számtalan fehér kis vitorlás vonalának elképesztő látványa; az úszás öröme és a teljesítés nyújtotta büszkeség… Ki tudja, neked mi tetszene legjobban? Jövőre csatlakozz Te is, hogy felfedezd!

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)