Magazin

Blog

Cukormentes november – 30 nap hozzáadott cukor nélkül

Szegeden az áruház dolgozói körében az elmúlt 2 év novemberében volt egy-egy belsős kihívás, amire bárki jelentkezhetett. Idén az a cél, hogy amennyire csak lehet, hagyjuk el a cukrot az étrendünkből.

A kihíváshoz én is csatlakoztam, kíváncsi vagyok, hogyan reagál a testem, ha csökkentem/elhagyom a bevitt cukormennyiséget. Célom, hogy ebben a hónapban száműzzem az étrendemből a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszereket. Edzőként eddig is odafigyeltem arra, hogy egészségesen táplálkozzak, de az utóbbi időben egyre gyakrabban előfordult, hogy becsúzott egy kis süti, chips, péksütemény, pizza, csoki és társai. Ezen kívül a családomban sajnos a mamám és édesanyám is cukorbeteg, így én és testvéreim esetében is megnő a betegségre való hajlam. 

Mindennapjaink során, akár észrevétlenül is, rengeteg hozzáadott cukrot tartalmazó ételt fogyasztunk, ha nem figyelünk

A túlzott cukorbevitel veszélyei

A túlzott cukorfogyasztás növeli a szívbetegségek kockázatát, fogszuvasodást okozhat, szerepet játszhat a cukorbetegség kialakulásában, növeli a túlsúly kialakulásának esélyét, hozzájárul a gyorsabb öregedéshez. November 14. a cukorbetegség világnapja, e nap kapcsán indult útjára a No Sugar November kezdeményezés is, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy igyekezzünk minél kevesebb cukrot fogyasztani. 

A cukor valamilyen formában szinte minden ételben jelen van. A fitt jelzővel illetett müzlik, müzliszeletek, túró rudik vagy a 0%-os joghurt jelentős része is cukorból áll, sőt egy evőkanál ketchup egy teáskanálnyi cukrot tartalmaz. A zacskós levesek, gyümölcslevek, kenyér is tartalmaz cukrot és a felsorolást még folytathatnánk!

Úgy gondoltam, hogy ha már belefogok ebbe a kihívásba, akkor azt csináljam tisztességesen. 

Amit a kihívás alatt mellőzni fogok:

❌ hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszerek (édességek, cukorkák, chipsek, cukrászsütemények, pékáruk, üdítőitalok, gyümölcsitalok, salátaöntetek, levesporok, ketchup, gyümölcsjoghurtok, dzsem, lekvár stb.)

❌ alkohol

Zöldségek és gyümölcsök fogyasztása megengedett, hiszen ezek természetes módon előforduló cukrokat tartalmaznak. Édesítők közül stevia és eritrit szintén fogyasztható.

Zöldség, gyümölcs fogyasztása természetesen megengedett, hiszen ezek természetes módon előforduló cukrokat tartalmaznak

+ 3 tipp a napi bevitt cukormennyiség csökkentésére: 

  • A reggeli müzlik és zabkásák tele vannak cukorral. Készítsd inkább saját magad a kásád sima zabból gyümölcsökkel és fűszerekkel ízesítve.
  • A bolti mártások, szószok is hozzáadott cukrot tartalmaznak, helyette házi készítésű mártásokat fogyasszunk!
  • Hanyagold az üdítőket! A diétás/light verzió sem kivétel! Helyette vizet igyál, amit ízesíthetsz citrusfélékkel, uborkával vagy mentával.

Hogyan hat a szervezetemre a bevitt cukormennyiség csökkentése/elhagyása? Ha kíváncsi vagy, látogass el Instagram oldalamra!

A cukormentes kihívásról Kincses Bogi, szegedi munkatársunk foglalta össze tanácsait.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)