Magazin

Blog

Divatdiéták a sporttáplálkozásban

Se szeri se száma a diétáknak az interneten, hiszen hamarosan itt a jó idő és a kevesebb ruha többet mutat az alakból. Egyre erősebb rajtad a nyomás. Fogyni, a testsúlyt megtartani egyszerűen, gyorsan, erőfeszítések nélkül? Atkins, káposztaleves, almaecet – mi a közös bennük? Igen, jól gondolod. Ezek mindegyike valamilyen divatdiéta. Nem tudsz választani közülük? Nem is kell! Olvass tovább!

A sportolóimtól mindig megkérdezem, milyen diétát próbáltak eddig, és néha bizony még én is meglepődöm a választék láttán. Nem is csoda, hiszen egymást érik a reklámok különböző, szinte már csodákat ígérő módszerekről és szerekről, melyek tartós és végleges fogyást ígérnek rendkívül gyors idő alatt. Megszámlálhatatlan videó, blog és fórum foglalkozik a fogyás, egészséges táplálkozás témakörével, melyek bűvös körébe sportolóként te is könnyen belecsöppenhetsz. Tudom, csábító a gondolat hogy a felszedett plusz kilók csak úgy leolvadnak rólunk szinte egy pillanat alatt, de nézzük, mi is áll az ígéret mögött.

Mi a baj divatdiétákkal?

Közös jellemzőjük, hogy rövid idő alatt ígérnek viszonylag nagy mennyiségű súlyvesztést éhezés, sokszor sport és életmódváltás nélkül. Valljuk be őszintén, kinek ne lenne csábító az a módszer, mely az évek alatt felszedett plusz kilókat különösebb erőfeszítés nélkül „eltünteti” olyan rövid idő alatt, mely szinte csak hab a tortán.

A legnagyobb probléma, hogy az ember sokszor extrém, még akár a meglévőnél is rosszabb táplálkozási szokásokat vesz fel és nem tér át az egészséges életmódra. Ugyanis ezek a diéták szélsőségekre épülnek, alapjuk, hogy mellőzik valamelyik fő tápanyagot.

A divatdiéták egyik legnagyobb hibája, hogy mellőznek valamilyen fontos, fő tápanyagot

Hagyj ki egy tápanyagot?

Hogy lásd, miért is károsak ezek a ’diéták’, vegyünk egy egyszerű (talán a legnépszerűbb) diéta alapvetését, miszerint ,,ne fogyassz szénhidrátot”. A valóságban az energiaszükségletünk 45-50%-át szénhidrátok fedezik, melyből a legnagyobb mennyiségben az izom munkájához van szükség. Továbbá hormonokban is megtalálható, szerepe van az immunanyag képzésében, a kalcium anyagcserében. Csak néhány példát említve a teljesség igénye nélkül. 

Mennyiség és minőség

Ezekből is láthatod, hogy szervezetednek szüksége van a szénhidrátokra, a hangsúly a mennyiségen és a milyenségen van. De ugyanez igaz a többi fő tápanyagra, a zsírra és a fehérjére is. A személyre szabott, egészséges táplálkozás mindezeket a megfelelő arányban és minőségben biztosítja számodra hiányállapotok kialakulása nélkül, mely sportolás esetén különösen fontos. 

Kalóriamegvonás és yo-yo hatás

A divatdiéták energia mennyisége sok esetben az alapanyagcseréhez szükséges kalóriát sem éri el, így segítve elő a jól ismert yo-yo effektust. A szervezeted úgy éli meg a drasztikus kalóriamegvonást, hogy éhezik. Amint áttérsz a „normál” táplálkozásra, mindent elkezd raktározni, hiszen nem tudhatja, mikor jön egy újabb ilyen időszak. 

A divatdiéták energia mennyisége sok esetben az alapanyagcseréhez szükséges kalóriát sem éri el

Végleges megoldás a plusz a kilók ellen?

A fizikai szinten túl a divatdiéták pszichére gyakorolt hatásai mellett sem lehet szó nélkül elmenni.

Jellemzően az emberek vakon kezdik el követni az étrendeket, használni a csodaszereket, mondván:  ,,Ha ennyi embernek segített, nekem is ez lesz a megoldás!”

Mert mit is ígérnek ezek a módszerek? Ha mindent pontról pontra úgy csinálsz, ahogy le van írva, akkor neked is sikerülni fog. Le fogsz fogyni, szuper egészséges leszel - de azt nem garantálják, hogy meddig tart ez az állapot. 

Valóban képesek ezek a módszerek hosszú távú megoldást nyújtani? Valóban képes egy tabletta vagy egy szigorú, lemondásokkal teli étrend válaszokat adni arra, hogy milyen szokások, életkörülmények vezettek a túlsúlyhoz, vagy éppen evési problémákhoz? Ez kicsit olyan, mintha mozgás nélkül lehetne erősödni egy csodaszer hatásával. A divatdiéták pusztán egy-egy perspektíváját ragadják ki az elhízás, túlsúly problémakörének, és nem összességében nézik azt. 

Táplálkozni több, mint enni

Mit jelent számodra a táplálkozás? Gondold át, és írd le magadnak nyugodtan a válaszd. Nézd meg jól, gondold végig egy napodat, hogy mikor eszel többet és annak mi lehet az oka? Sokszor találkozom az ügyfeleim beszámolói alapján azzal a jelenséggel, hogy bizony este eszünk többet. Minden elcsendesedik, nyugalom van, és megjutalmazzuk magunkat finomabbnál-finomabb falatokkal egy nehéz nap végén. Reggel csakis édes péksüti, hogy jól induljon a nap? Bizony, ez is sokszor előfordul. Ha jól megnézed, ezek a szokások mind érzelmekhez kötődnek. 

A kulcs az egészséges életmódban rejlik

Életmód és táplálkozás

A kulcs az egészséges életmódban rejlik, mely a saját igényedet, ízlésedet veszi figyelembe. Hiszen ha nem csak pár hónapig szeretnél egészséges és kirobbanó formában lenni, hanem egy életen keresztül, akkor egy olyan életmódot kell kialakítanod, mellyel ezt meg tudod valósítani. Egy olyan személyre szabott étrendet, mely tartalmaz minden számodra szükséges tápanyagot, melyet könnyedén beilleszthetsz a hétköznapokba, vagy akár életed különleges eseményibe is. Olyat, amit nem folyamatos lemondásként élsz meg, hanem elősegíti szellemi, fizikai, lelki egészséged mindamellett, hogy változatos, gazdag íz világot, élményt nyújt.

Ha további információkra, segítségre van szükséged a személyre szabott, egészséges életmóddal kapcsolatban, keress fel elérhetőségeimen.

"Gergely Noémi  vagyok, dietetikus és pont olyan hétköznapi hősökkel foglalkozom mint te, aki ezt olvasod. Ügyfeleim olyan hobbi sportolók, fogyni vágyók, akik a munka, család mellett a sportban is a maximumra törekednek vagy csak egyszerűen jól akarják érezni magukat a bőrükben. Mindig meglepődve tapasztalják, hogy az életmódváltás sokkal könnyebb, mint gondolták. Mitől is? Kövesd bejegyzéseimet, hogy megtudd!"

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)