Magazin

Blog

Edzés utáni nyújtás lovasoknak

Sokak szerint a lovaglás nem sport, de aki már ült lovon, az tudja, hogy bizony olyan izmokban lesz izomláz az első lovaglás után, amikről azt sem tudta, hogy léteznek. Éppen ezért, ahogy minden sport után, lovaglást követően is jót tesz, ha lenyújt kicsit az ember. Van néhány gyakorlat, amikkel az érintett izmokat célirányosan tudod lazítani.

Minden lovas kiakad, ha meghallja: a lovaglás nem is igazi sport! Persze, kívülről tényleg úgy tűnhet, hogy a lovas csak ül a lovon és nem csinál semmit, de valójában rengeteg izom dolgozik még lépésben is. Sok orvos, gyógytornász ajánlja a lovaglást mozgásterápia céljából, hiszen ahogy a ló háta mozog, az ember izmait is mozgatja, anélkül, hogy neki erőt kellene kifejtenie, sőt, passzív mozgás történik, ezzel kevésbé terhelve a sérült izmokat. A felülethez közelebb lévő, ismert combfeszítőkön, vagy combközelítőkön kívül a mélyhátizmokat és csípőizmokat is igénybe veszi, dolgoznak a kar és váll izmai is és a lábszár izmai sem pihennek. Éppen ezért, munka után fontos, hogy lelazítsuk az izmokat és nyújtsunk kicsit. Nagyon sok lovas nem figyel oda erre, éppen ezért kötöttebbek az izmaik és izületeik és ennek hatására könnyebben húzódnak, rándulnak meg. Rendszeres nyújtás mellett használj SMR hengert, hogy a mélyizmokat is fel tudd lazítani. 

Hengerezéssel jól fel tudod lazítani a kötött, befeszült izmokat.

Nyak- és hátizmok

"Ne nézd a ló nyakát!"

"Oda nézz ahova mész!"

"Húzd ki magad, nem vagy öregasszony!"

Szerintem ezek a mondatok egy lovasnak sem ismeretlenek, minden edzésen elhangzanak legalább egyszer, főleg a tanulás elején. Ha ránézünk egy profi lovasra, azt látjuk, hogy könnyedén üli ki a vágtaugrásokat, egyenes háttal, laza derékkal és egyenesen oda néz, ahová tart. Az, hogy ez természetes legyen és ne erőlködjön folyamatosan, sokat kell gyakorolni és arra is figyelnie kell, hogy az izmok lazák és rugalmasak maradjanak.

Az, hogy mozgás közben folyamatosan egyenesen tartsuk a fejet és ne lefelé bámuljunk a ló nyakára, a fejbiccentő izmot és a deltaizmot veszi igénybe. A fejbiccentő izom nyújtása egyszerű, de sokat segít, hogy ne fájjon edzés után a nyakad. Kicsit lazítsd fel az izmokat, inakat és szalagokat óvatos fél-fejkörzésekkel: egyik oldalról a másikra gördítsd, de hátra ne hajlítsd. Ezután jöhet egy kicsit erősebb nyújtás: hajtsd oldalra a fejed és óvatosan közelítsd a füled a válladhoz, miközben a másik oldali válladat lefele nyújtod, így a kettő közötti terület lazulhat és nyúlhat. A deltaizom nyújtását kezdd egy kis vállkörzéssel, előre is és hátra is. Ha ez megvolt, domborítsd a hátadat és told előre a vállaidat, amíg érzed, hogy nyúlik. Ezután nyisd szét a mellkasod és hátrafelé húzd a vállakat, mintha össze próbálnád érinteni a lapockáidat. Az egyenesen tartott hát, de laza csípő és derék, ami a ló mozgását követi, a széles hátizom, a csigolya közti izmok és a nagy horpaszizom, másnéven csípőizom munkájának eredménye. Ezeknek a nyújtását kezdd egy nagy nyújtózkodással, két karodat emeld a fejed fölé, majd csigolyáról csigolyára gördülve hajolj előre és egy kicsit lógasd lefelé a felső testedet, egyik oldalról a másikra fordulva, majd próbáld meg elérni a lábfejed és nyújtsd a csigolyák közötti izmokat. Ezután gugolj le és gömbölyítsd a hátadat. Néhány ismétlést követően érezheted, hogy lazábbak az izmaid, nem feszül, nem fáj sehol. 

Váll- és karizmok

"Előre a mellkas, nyitsd szét a vállakat!"

"Hajlítson a könyök, nem vagy de egy faág!"

"Ne mozogjon az a kéz mint valami pattogós labda!"

Bizony, a kar és a vállizmok sem tétlenkednek lovaglás során, így azokat sem szabad kihagyni a nyújtás alkalmával. A deltaizmon kívül a trapézizom és a vállöv izmai is részt vesznek az egyenes tartásban. A vállkörzések mellett ezeket az izmokat kétféleképpen tudod a legkönnyebben lazítani és nyújtani. A karodat vidd keresztbe a mellkasod elé és a másik kezeddel húzd közelebb magadhoz, miközben próbálsz minél távolabbra nyújtózkodni. A másik gyakorlattal a mellizmokat is tudod nyújtani, emeld fel a karod és hajlítsd be a könyököd. Próbáld elérni a lapockád, úgy, hogy a másik kezeddel tolod óvatosan hátrafele a könyököd. A folyamatosan derékszöget záró könyök a karhajlító izmot: a bicepszet veszi igénybe, illetve a karfeszítő tricepszet. Nyújtsd ki magad elé a karod, tenyérrel felfelé és hajlítsd hátra/ lefelé a kézfejed a másik kezeddel. Így eredményesen tudod nyújtani a karban található izomrostokat.

Láb- és combizmok

"Lejjeb a sarkat és ne forduljon kifelé a lábfej!"

"Ne járjon fel le az a láb, tartsd meg egyhelyben!"

"Ne kapaszkodj a comboddal, engedd le a lábat!"

Az egyik legszembetűnőbb hiba, amin egy lovasnak folyamatosan dolgoznia kell, az az, hogy leengedje a sarkát. Ehhez a boka és lábfej izületeit, szalagjait, inait kell elsősorban lazítani, de ha az ember nagyon igyekszik, akkor sokszor a szárkapocs izom és a lábszárhajlító izom fog dolgozni, hogy a lábfej elejét felfelé feszítse. Egy ilyen edzés után érdemes kicsit egy lépcső szélére állni és csak hagyni hogy nyúljon kicsit a vádli. Ezen kívül persze az egyszerű bokakörzés és a "spicc-pipa" váltogatás is segíteni fog.

Ami pedig a legkomolyabb gondot szokta okozni egy-egy edzés után, főleg a kezdőknek, az a "belső" combizom. A négyfejű combizom combközelítő izomfeje van kitéve talán a legnagyobb munkának, hiszen reflexből combból próbálja magát az ember a lovon tartani. Összeszorítjuk és amíg le nem szállunk ki se engedjük, persze ez csak akkor tűnik fel, amior járni se tudunk utána. Egy két előrehajlást követően jöhet a jól ismert kitörés, előre az egyik láb, térd derékszögnél ne menjen előrébb és engedd lefelé a csípőt. Mindkét oldalon ismételd meg, aztán nyújtsd ki az elöl lévő lábat és hajolj minél közelebb hozzá. Fontos, hogy mindkét gyakorlat során előre nézzen a csípőd, ne forduljon ki, mert akkor nem fogsz sokat érezni a nyújtásból. Levezetésnek álló helyzetben húzd a mellkasod felé a térdedet és maradj is így egy rövid ideig, amíg még nem érzed soknak.

A combizmok nagyon sokat dolgoznak lovaglás közben.

A ló se maradjon ki

Persze nem szabad elfelejteni, hogy a lónak sem árt egy kis nyújtás, amit nem csak munka közben lehet elérni, aktív mozgás során, hanem te is tudsz neki segíteni. Ahhoz, hogy a hátát tudja nyújtani, kérd le a fejét, minél mélyebbre és így kérj tőle lassú lépést. A nyakizmokat a fej oldalra kérésével tudod kicsit lazítani, akár egy jutalomfalat segítségével. Érd el hogy az orrával a saját oldala felé közelítsen és tartsa is meg a fejét ebben a hajlításban. Mindkét oldalra ismételd meg néhány másodpercig. A vállakat is tudsz segíteni nyújtani, kérd fel a lábát és emled ki előre, nyújtva. Lassan kezd el leengedni és közben enyhén magadfelé tartsd meg. A legtöbb ló néhány alkalom után ráérez és bele fogja tolni a lábát a kezedbe, érezni fogod, ahogy nyújtja feléd, csak figyelj rá hogy tartsd meg, nehogy a kezedre lépjen.

A ló nyakát is meg tudod nyújtani.

Időnként egy komyolabb edzés, vagy verseny után érdemes ízület regeneráló krémet használni, vagy izomlazítót, hogy elkerüljük az izomlázat vagy az izomfájdalmakat. Hasznos lehet egy jég-gél is vagy egy melegítő hatású lóbalzsam. Mindig figyeljünk arra, hogy lassan, fokozatosan nyújtsunk, ne lépjük át az izületeink és izomrostjaink nyúlási határát. 

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)