Magazin

Blog

Edzésnapló

2020. május 25.

A címben szereplő tárgy egy sportoló életében szinte elengedhetetlen eszköze volt a felkészülésnek. Az informatika fejlődésével azonban a feledés homályába merült. Megpróbálom nektek megmutatni, hogy a GPS-es órák világában is van létjogosultsága.

Az előző írásom arról szólt, hogy a legeszköztelenebb sportok egyike a futás. Kell hozzá egy jó cipő, és a többi már csak a ráadás. Ezt az állításomat most is fenntartom, de van még néhány eszköz, ami nélkül ma már nagyon kevesen indulnak el futni. Az egyik ilyen a pulzusmérő óra. Az áruházunkban, a közkedvelt termékek közé tartoznak a Garmin Forerunner család órái és a Polar M 430 is. Ugyanez mondható el a megújult Kiprun órákról. A Kiprun GPS 550 órába beépítettek egy iramvezető funkciót, és nyolc közkedvelt résztávos edzést: 5x1000m, 10x30"/30", piramis...stb.

Alapvetően motivációs eszközként használják sokan, mert a fejlődést jól nyomon lehet követni, és a  sérülések megelőzésében is jelentős szereppel bír, ha jól használják. A futóközösségek oldalain gyakran jelennek meg elkeseredett hangvételű írások, amiben sok esetben már az olvasás közben felmerülnek bennem a lehetséges kiváltó okok.
Ezért szeretném felhívni a figyelmeteket egy olyan lehetőségre, aminek a segítségével, sok esetben meg lehet előzni a sérülést.

Az edzésnapló szerepe

Bizonyára mindenkinek van otthon egy olyan füzete, ami a tanulmányai során feleslegessé vált, vagy a gyerek csomagjából megmaradt. Nincs más dolgotok, mint kezdjétek el beleírni a futáshoz köthető adatokat: Ébredési pulzus, alvással töltött órák száma, útviszony, időjárási körülmények, max. és a megnyugvási pulzus, (1'-el a futás befejeztével mért pulzusszám) és akár egyéb észrevételek. Stresszes napom volt, keveset ettem, ittam, hogy esett, stb...

Számomra nagy segítséget nyújt a mai napig

Árulkodó jel lehet az állapotodról, a megemelkedett ébredési pulzus. Figyelmeztethet az is valamire, ha lassabban áll vissza a megszokottnál a terhelés utáni pulzus.
Megnövekedett lelki terhek cipelése egy adathordozón egészen másképpen csapódnak le, mint a napló írása közben. Egy magánéleti válság, vagy egy szeretted elvesztése okozta plusz terhelést, melyet még a személyi edződ sem tud minden esetben követni. Az edzésterv készítésekor ideális körülményeket veszünk figyelembe. Egy megnövekedett stresszhelyzetben elvégzett edzés egészen más hatást gyakorolhat a testre. Ezért is nagyon fontos az, hogy a test jelzéseit ne hagyjuk figyelmen kívül. Ha őszinte vagy a naplóhoz, akkor segítségedre lehet a nehéz napokban.
Nagyon fontos szerepe van az érzelmeknek is, melyeket érdemes alkalmanként belevinni egy-egy gondolat erejéig a naplóba, mert a visszatekintés során erőt és hitet adhatnak az előtted álló feladatokhoz is.

Személyes emlékeim

Csak néhányat említenék meg a sok közül.

Hat évvel ezelőtt történt, hogy a Firenze maraton teljesítése után még a buszon ültem, amikor egy kedves barátom posztolta a hírt. Mire hazaértem, már futótűzként szaladt végig a neten.
Mivel akkor még nem voltam tagja a portáloknak, ezért meglepetésként ért amikor mailban elküldte "a szeretetcsokrot". Rengeteg like és jókívánság volt ebben a csomagban. Kinyomtattam, és a következő két évre szóló edzésnaplóm első lapjainak díszes éke lett.

A mai napig erőt adnak ezek a szavak

A másik ilyen örök emlék is a jövőbe mutathat, hisz egyszer akár az unokáim kezébe is kerülhetnek ezek a tárgyak. Lányom gondolt egy merészet, és a telefonomból kikeresett 60 nevet, akik fontosak számomra, és megkereste őket egy kéréssel. Egy 53 hétre felosztott határidőnapló oldalaira kerültek azok a jókívánságok és motiváló sorok, amiket a hozzám közel állók írtak. A következő évben, a házasságunk húsz évéből jelenített meg kulcsfontosságú pillanatokat képekkel és idézetekkel. Nehéz szavakba önteni azokat az érzéseket, amiket azóta is érzek. Naponta forgatom a kezemben, és hihetetlen energiát adnak a mindennapi küzdelmekhez.

Unokáinknak is motivációul szolgálhat

Ilyen és hasonló örömteli percet, órát, napot, éveket is szerezhet az edzésnapló.

Kívánom hogy legyen neked is sok hasonlóban részed!

Tóth József

Édesapám korai halálának feldolgozására, orvosi javaslatra kezdtem el sportolni. Mint majd minden fiú gyermek, a labdarúgó pályán kerestem a boldogságot, nekem azonban, a zöld gyepet körülölelő salak pályán adatott meg ez. 42 éve tart a szerelem.

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)