Magazin

Blog

Egy családapa edzés tippjei - otthoni sport, munka és gyerekek mellett

A 2019-es Nemzetek Tornáján bronzérmet szerzett magyar kerekesszékes kézilabda válogatott tavaly legjobb szakág játékosnak választott tagja Tomolya Péter, aki a sport megszállottja. A kézilabda mellett rendszeresen kosárlabdázik, hetente 3-4 alkalommal építi izmait és állóképességét. Normál esetben fitneszteremben, ám mivel azok a járványügyi helyzet miatt bezártak, pár hete otthonában építi izmait. Munka és család mellett sportolni? Elmondja, neki hogyan sikerül!

1. Csak pár eszközre van szükséged!

Úgy tudott sikeres sportolóvá válni, hogy fitnesztermi edzésein izomtömeget épített, állóképességet fejlesztett. Így elérte azt a robbanékony erőt, amivel a pályán dinamikusan tud megindulni, helyezkedni, hárítani. A teremben a csigás gépekkel edz szívesen, ám ezeket az otthoni sportnál most jól pótolja pár könnyen beszerezhető fitneszeszközzel. Fekvenyomó padot , rudat és súlyzókat vásárolt. Ezzel a pár termékkel is már ütős edzést lehet összeállítani: Peti 1 óra alatt 12 féle gyakorlatot végez, változó sorozatszámmal, 2-3 ismétléssel, 20 -30 másodperc pihenőkkel. 

A fekvenyomó pad összecsukható, kis helyet foglal otthonodban.

2. Jelölj ki egy sarkot, vagy szobát, mely az edzés idejére csak a tied!

Péter a családi házának egy helyiségében tárolja fitneszeszközeit, itt sportol. De ugyanennyire hatékonnyá teszi a mozgással eltöltött időt, ha kijelölsz egy szobát, vagy annak egy részét, mely az otthoni edzésed idejére csak a tied. A sport alatt magadra és a gyakorlatok helyes végrehajtására figyelj, próbáld meg kizárni a külvilágot. Ezzel mentálisan is kikapcsolódsz és a sérülést is elkerülheted.  

3. Jó-jó, az “én idő” néha nem lehetséges - Ilyenkor mozogj együtt a gyerekkel!

Két fiú apukájaként időnként Péter is vegyíti a gyerekekkel töltött időt és a sportot: amíg ő a kétkezes súlyzót emeli, a 12 éves a tárcsák nélküli rudat próbálja kitolni, a 9 éves pedig guggolásokat végez. A versenyzést is bedobja időnként, mint motivációs eszközt: Na, ki bírja tovább a térdemeléssel futást? A legjobb az otthoni sportot egy kiadós közös tízóraival zárni!

A közös sport otthon is megvalósítható!

4. Fontos a fokozatosság

Mindig az aktuális erőnlétedhez mérten jelöld ki sport céljaid, majd a fejlődő testi állapotod szerint alakítsd az edzésterved. A fitnesztermi gépek nélkül is felépítheted a lépcsőzetes izomtömeg és állóképesség növelést. Számos olyan eszköz van, amelyek igazán kis helyet foglalnak, akár egy zsebben is elférnek, mégis kihívást jelentő gyakorlatokat végezhetsz velük és fokozatosan növelik edzettség.Ilyen a gumipánt, az edzőheveder, a húzódzkodó rúd, a marokerősítő (melynek állítható verziója is elérhető), a haskerék, vagy Péter nagy kedvence, a súlymellény

A hobbi sportolók körében az idei évben lett kirobbanó siker ez a profik által régóta alkalmazott eszköz. A súlymellény edzés idejére megnöveli a testsúlyt, így több kalóriát éget el a szervezet, hosszútávon pedig fejlődik az izomerő, nő az izomtömeg. Több súlyban is elérhető, ám mind állítható a pántoknak köszönhetően. (A pántnak érdemes a mellkas feletti testrészre esnie, annak érdekében, hogy szabad maradjon a légzés.) Bármely saját testsúlyos edzéshez használható: tolódzkodás, húzódzkodás, guggolás, fekvőtámasz, kitörés.... A kiemelkedő állóképességgel rendelkezők még a magas intenzitású interval tréninghez is magukra vehetik.

Pétert  is meglepte, hogy ezzel az egyszerű eszközzel, a gumiszalaggal, milyen kemény gyakorlatokat lehet összeállítani. Ha erősítéshez használod a gumipántot, a legkisebb ellenállással kezdd, majd fokozatosan haladj felfelé! Ha ugyanakkor egy mozdulat kíséréséhez használod, például húzódzkodáshoz, minél nagyobb ellenállású pánttal edzel, annál könnyebb lesz a mozdulat.
 

5. Kezdd el, ne halogasd!

Pétert gyerekként csontrákkal diagnosztizálták, a betegség következtében bal lábát amputálni kellett, azóta művégtagot használ a mozgáshoz. 4 éve Miskolcon találkozott két kerekesszékes sportolóval, akik közös edzésre invitálták. Előtte a sport nem volt a mindennapjai része, ám szerette volna, ha gyermekei büszkék rá, amiért edzeni kezd, így belevágott. 

Először számára is kihívás volt a rendszeres mozgás, ahogy fogalmaz "a 60 éves Sanyi bácsi is messze lekörözte". De nem tántorította el, rengeteget gyakorolt és idővel a pályán végzett aktivitás mellett fitneszteremben is elkezdett edzeni. Megérte, hogy nem hagyta abba a sportot az első akadályoknál. A magyar válogatott tagjaként 2019-ben Horvátországban bronzérmet szerzett a kerekesszékes kézilabda Európa-bajnokságon, ahol a magyar csapat legeredményesebb játékosaként beválasztották a torna All Stars csapatába.

Sok buktató állhat a sport útjába, főleg, ha a mozgást csak otthon tudjuk megoldani. Mondd el családodnak, miért fontos számodra a mozgás és az erre szánt idő! Ők is támogatni fognak utadon és segítenek, ha akaratod gyengülne. A legjobb motiváció, ha pár alkalom után látod a fejlődést és akár velük együtt otthon mozogva minőségi időt töltötök el.

Péter saját bevallása szerint a sportnak nem csak az egészségét, de motiváló, összetartó és vidám baráti körét is köszönheti. 

 

Követnéd Péterről és a kerekesszékes kézilabda válogatottunk többi tagjáról a sport híreket? Látogass el Facebook oldalukra!  Ha érdekel a testépítés és a cross training, kattints a CORENGTH márka insta oldalára

 

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)