Magazin

Blog

Életmódváltás buktatói - Hogyan kerüld el őket?

Itt az ősz, sokak most térnek vissza a konditerembe, kezdenek esetleg életmódváltásba és reformálják meg az étkezéseiket is. A klienseimmel szerzett tapasztalatokból most összeállítottam nektek egy checklist-et arra vonatkozóan, hogy mik a leggyakoribb hibák, ergo, hogy miket lenne érdemes tudatosan kerülnötök.

1. Mindset- Avagy a bűntudat a legnagyobb buktató.

A tapasztalataim alapján az tudja az életmódváltást a legjobban ekézni, ha a mindset nincs jól beállítva. Mit értek ez alatt? 

Az életmódváltást nem úgy érdemes értelmeznünk, hogy minden napot 100%-osan az új életmód szerint élünk. Ha néha csokit kívánsz, vagy egy kis junk foodot, nyugodtan edd meg. A lényeg, hogy utána térj vissza az új rutinhoz, és ne hagyd, hogy a bűntudat elhatalmasodjon rajtad és azt érezd- az egész eddigi munka ment a kukába és nem vagy alkalmas a feladatra. Engedj meg magadnak időnként ilyen természetes igényeket és így nem lesz gond a fenntarthatósággal!

2. Időfaktorban túl nagy az elvárás a realitáshoz képest- trükkök a hatékonyságra.

- Ha nincs időd heti többször elmenni a konditeremig, uszodáig, akkor válassz otthon is végezhető mozgásformát. 

Számoljunk egy kicsit! Mondjuk heti háromszor szeretnél edzeni és fél óra eljutni a konditeremig, ahol 1 órás edzést végzel. Ha a kijutást összeszámoljuk, ez heti három óra pluszban, amit nem mindenki engedhet meg magának. Kérlek ne érts félre! Konditerembe járni nagyon jó dolog, de ha azért hagyod abba az edzést, mert nincs elegendő időd rá, akkor fenntarthatóbb lesz, ha otthon végezhető edzést választasz.

Tudtad, hogy a DECA FITT Facebook csoportban szakértőkkel tudsz edzeni, ingyenesen? Gyere, csatlakozz hozzánk!

- Második gondolat edzéssel kapcsolatban, hogy nem szükséges minden nap edzened a céljaid eléréséhez. Az izomtömeg fejlődéséhez regenerációs idő szükségeltetik, vagyis a pihenő időszakban épül az izom. Minél több izom van rajtad, az indirekt módon segít téged a fogyásban is. Hiszen, ha több izomtömeget cipelsz nap mint nap, akkor több energiát használsz fel a szövet fenntartásához és ezzel nagyobb kalóriadeficitet tudsz létrehozni.

Ha mégis úgy érzed, hogy a mindennapi aktivitás segít téged abban, hogy fenntartsd az új szokást, a pihenőnapokon növeld a lépésszámod.

- Nem kell minden nap főznöd ahhoz, hogy egészséges legyél! Ez megint csak egy irreális elvárás magaddal szemben, hogy naponta mondjuk 2 órát a konyhában tölts, mondjuk egy 40 órás munka és két gyerek mellett. Főzz legalább 2 napra előre. Ezen kívül az egész család számára ideális étel is lehet egészséges, nem szükséges külön magadnak főzni, ha fogyni szeretnél.

3. Helyezd az életmódváltásod alapjait objektív tényekre! 

Miért? Minden más csak vaktában lövöldözés. Vezess táplálkozási naplót, mérd fel a jelenlegi kalóriabeviteled és ahhoz képest alakítsd ki a stratégiád.

Melós? Igen. Másrészről mégis rengeteg időt spórol neked, ha az elején rászánod magad, esetleg szakembert keresel a felmérés kapcsán. Hiszen a sikertelen próbálkozások rengeteg időt és energiát vesznek el tőled, nagyban csökkentik az elköteleződés valószínűségét.

4. Szélsőséges megoldásokhoz ragaszkodsz- mik lehetnek ezek?

- Éhgyomorra végzett kardió, vagy más szélsőséges edzéstípus, amit fikarcnyit sem élvezel. 

Attól még, hogy egy ismerősödnek bevált, nem fog neked is működni, ha nem tudsz benne kitartó lenni. Nem beszélve arról, hogy például az éhgyomorra végzett kardió nem fogja hatékonyabban csökkenteni a zsírpárnákat.

- Egy olyan diéta, ami felesleges megszorításokon alapul, démonizál bizonyos élelmiszereket.

Olyan étrendet alakíts ki, ami számodra élvezhető. Egyik makrótápanyag (pl. szénhidrát) drasztikus megvonása sem fog közelebb vinni a célodhoz. A kulcs mindig a kalóriadeficit (hiány) mértéke. Ha ezt úgy éred el, hogy pl. egyáltalán nem eszel kenyeret, az abszolút lehetséges, de elérheted úgy is, hogy nem vagy ennyire szigorú magaddal.

Figyeld az összes kalóriadeficit mértéket ahelyett, hogy megvonsz magadtól szeretett élelmiszereket!

5. Frászt kapsz a mérlegtől, mert nem azt mutatja, amit szeretnél.

Sajnos a testünk nem egy gépezetként működik, ami heti fix 0,5-1kg fogyással kecsegtet minket, ha odatesszük magunkat. Sok minden lehet a háttérben, ami miatt ez nem jön össze ilyen rendszerességgel, vagy egész egyszerűen egyéb faktorok is vannak az átalakulásban.

- Ne csak a mérlegen monitorozod a sikerességed, mérj több ponton körméreteket! Ha rendesen edzel életmódváltás során, akkor izomtömeg is épül párhuzamosan, ami miatt a testtömeg változása esetleg nem lesz annyira szembetűnő. A körméreteken sokkal jobban látszik a változás.

- Ne akkor mérj, ha alkoholt fogyasztottál előző nap, vagy megszaladt a kajamennyiség, esetleg éppen menstruálsz vagy menstruáció előtt vagy. Átmenetileg ez látszani fog a testtömegben és fals adatokat mérhetsz. Főleg az előzőekből adódó vízvisszatartás lesz az ok, és nem az, hogy mondjuk 1kg-ot híztál egy nap alatt. 

Ha ezeket a tanácsokat megpróbálod követni, sokkal nagyobb valószínűséggel lesz sikeres az életmódváltásod!

 A tanácsokat Kutassy Tímea, táplálkozástudományi szakember írta.

"Manapság sokan elvérzünk a divatdiéták útvesztőjében, melynek a nagy része szélsőségeken és felesleges megszorításokon alapul. Pedig az egészséges táplálkozás nem véleményfüggő idea, hanem tudomány. Az internet telis-tele van látványos fogyást rövid idő alatt ígérő módszerekkel, látszólag egészségesnek tűnő táplálkozási irányzatokkal. Szakemberként feladatomnak érzem, hogy közérthetően, konyhanyelven átadjam az evidence-based (tudományos bizonyítékokon alapuló) táplálkozás irányelveit az iránta érdeklődőknek.

Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy az egészséges táplálkozás igen is mindenki számára elérhető, hétköznapi élelmiszerekből összeállítható tudatos életmódot jelent, és nem korlátozások halmazán alapuló rendszert."

Képek forrása:

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/pihenteto-fitnesz-gyakorlat-kikepzes-8032750/

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/no-kez-okostelefon-jegyzetfuzet-5239919/

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/elelmiszer-zoldsegek-szeretet-emberek-4259707/

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)