Magazin

Blog

Fogyás - A kevesebb mindig jobb?

Ha fogyni szeretnél, logikus lépésnek tűnik, hogy elkezded szépen csökkenteni a bevitt kalóriák mennyiségét. Ez egy darabig működőképes folyamat és fogyással kecsegtet, főleg, ha a megelőző kalóriabevitel magas volt. Azonban általában van egy olyan pont ennél a stratégiánál, hogy egész egyszerűen megáll a fogyás, már nincs hova csökkenteni, azt érzed, hogy már folyamatosan éhes vagy, mégsem történik semmi.

Ez egy létező dolog sajnos. Annyira minimalizáltad a kalóriabevitelt, ráadásul hosszú ideje, hogy a szervezeted alkalmazkodott ehhez az alacsonyabb bevitelhez. Attól függetlenül, hogy állandóan korog a gyomrod. Ez általában 1-1 nap túlevéssel jár (érthetően, hiszen már nem bírod tovább a „fényevést”), ami azért problémás, mert ezt a többletet ilyenkor elraktározza a szervezet.

Ez, hogyha régóta diétázol, sajnos gyakori jelenség.

Mégis, amikor azt mondom, ha valaki fogyni szeretne, hogy többet kell enni, érthető módon ellenállásokba ütközöm.

Hiszen tényleg, ha valaki fogyni szeretne, akkor miért mondom én azt, hogy egyen nyugodtan többet?

Röviden: nincs már hova tovább csökkenteni az adagokat. Hiszen folyamatosan éhes vagy, azaz a szervezeted folyamatosan jelzi, hogy ez így nincs rendben neki.

Nem kell ilyenkor azt gondolnod, hogy jó, akkor ennyi volt, nem tudok tovább fogyni. Befektetésként kell gondolnod az eljövendő időszakra, ami megalapozza a következő fogyási folyamatot.

Mi áll tehát a fogyási folyamat megakadásának hátterében, azaz mit jelentenek az alkalmazkodási folyamatok?

Anyagcsere szintű változásokat, a hormonszintek felborulását jelenti.

  1. Lecsökken az alapanyagcsere és az energiafelhasználás (az életműködésünkhöz, a mozgáshoz felhasznált kalória mennyisége, vagyis nehéz lesz deficitet létrehozni).
  2. A leptin (zsírbontó) szintje szervezetünkben lecsökken, így a fogyás elenyésző, vagy akár el is marad.
  3. Ezzel szemben a ghrelin termelődése növekedik (étvágy, sóvárgás).

Na de mi a megoldás, ha ebbe a csaptába estél?

1. Először vizsgáld felül a mostani életmódod! 

Valóban annyira keveset eszel? Nem lehet, hogy csak nagyon zsírdúsak a megevett ételek? Ez azt a látszatot keltheti, hogy keveset eszel, azonban a bevitt kalória mennyisége még lehet sok (hiszen 1g zsírban több kalória van, mint 1g fehérjében, vagy szénhidrátban).

Biztos, hogy minden elfogyasztott kalóriát számba vettél? A csipegetés, kávéval elfogyasztott tejmennyiség, üdítők is beleszámítandók a napi kalóriabeviteledbe.

2. Ha az előbbiekkel kapcsolatban nem találtál problémát, akkor bizony lehet, hogy meg kell növelni az adagok mennyiségét.

Ez történhet reverz diétával: hétről hétre növeled a kalóriamennyiséget 50/100 kalóriával, ha gyarapodást tapasztalsz, kicsit megállsz. Ha megint stagnálni kezd a testtömeg, lehet megint kicsit feljebb menni.

Ne feledd, itt az a célunk, hogy a szervezeted megszokja a magasabb kalóriabevitelt, és ez megalapozza a következő fogyási folyamatot, ahonnan már lehet hova csökkenteni újra.

Másik opció, ha egyből szintfenntartó kalóriáig növelsz. Ezt a verziót főleg annak ajánlom, akinek magasabb az energiafelhasználása (vagyis sokat sportol vagy fizikai munkát végez).

Az emelés időtartama egyéni, de minimum 2-3 hónapra érdemes kalkulálni vele.

Mi történhet veled, ha megemeled a kalóriabevitelt?

  1. Kicsit nő a kezdeti időszakban a testtömeg: ettől nem szabad megijedni, átmeneti gond csak. Ráadásul nagyrészt vízből történik a gyarapodás. Kismértékben zsírtömeg is feljöhet, de ez csak időleges. Ha kitartó vagy a stratégiád mellett, le fog menni az a kis többlet, ami feljött.
  2. Nem nő a testtömeg, sőt, egyből fogyni kezdesz- pont ez kellett a szervezetednek, hogy végre ne zsigereld ki!
  3. Stagnál a testtömeged, aztán később elindul a fogyás.

Kérlek ne feledd, hogy egy fogyási folyamat nem mindig fogyásból áll. Vannak befektetési időszakok, mikor meg kell alapoznunk a következő testtömeg-csökkenést. Ezt a helyén kell tudni kezelni, türelemmel lenni, hiszen a sikerességedet majd az határozza meg, hogy ezeket a válsághelyzeteket hogyan kezeled.

A tanácsokat Kutassy Tímea, táplálkozástudományi szakember írta.

"Manapság sokan elvérzünk a divatdiéták útvesztőjében, melynek a nagy része szélsőségeken és felesleges megszorításokon alapul. Pedig az egészséges táplálkozás nem véleményfüggő idea, hanem tudomány. Az internet telis-tele van látványos fogyást rövid idő alatt ígérő módszerekkel, látszólag egészségesnek tűnő táplálkozási irányzatokkal. Szakemberként feladatomnak érzem, hogy közérthetően, konyhanyelven átadjam az evidence-based (tudományos bizonyítékokon alapuló) táplálkozás irányelveit az iránta érdeklődőknek.

Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy az egészséges táplálkozás igen is mindenki számára elérhető, hétköznapi élelmiszerekből összeállítható tudatos életmódot jelent, és nem korlátozások halmazán alapuló rendszert."

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)