Magazin

Blog

Hogyan reformáld meg az éléskamrád télen, hogy vitamingazdag legyen?

Beköszöntött a tél, ilyenkor egy nagy váltás figyelhető meg a boltokban kapható élelmiszerkészletben. Felmerülhet tehát a kérdés, hogy a különleges eljárásokkal „eltett” gyümölcsök, zöldségek és egyéb termékek mennyire szolgálják az egészségünket. Nézzük meg, hogyan érdemes megreformálni az éléskamránkat, hogy ilyenkor is a lehető legtöbb vitamint és ásványi anyagot tudjuk bevinni a szervezetünkbe!

1. Télen kevés a friss gyümölcs, zöldség: a fagyasztott termékeknek rosszabb a tápértékük?

Télen a gyümölcs- és zöldségállomány kissé megcsappan. Főleg, hogyha esetleg szem előtt tartjuk még azt is, hogy hazai termelőktől szerezzük be őket.

Felmerül hát a kérdés, hogy mi a helyzet a fagyasztott gyümölcsökkel és zöldségekkel, sokan ugyanis szkeptikusan állnak hozzájuk, mondván, nincs bennük annyi vitamin, mint a frissben.

A jó hírem az, hogy a fagyasztott gyümölcsök és zöldségek frissen kerülnek gyorsfagyasztásra, ami azt jelenti, hogy fagyasztott állapotukban megőrzik a friss és érett termésre jellemző vitamin- és ásványianyag tartalmat.

Tanulmányok sora igazolja azt, hogy a fagyaszott gyümölcsök és zöldségek tápanyagtartalma nem marad el a frissétől, sőt, akár felül is múlhatják a boltok polcain lévő társaikat, amennyiben azok nem a közelmúltban voltak szüretelve.

A fagyasztott gyümölcsök, zöldségek tápanyagtartalma nem marad el a frisstől

Nyugodtan pakoljuk hát tele a mélyhűtőnket fagyasztott termékekkel, mert nagyon nagy hasznukat vehetjük télen!

Felmerül a kérdés, hogyan érdemes a fagyasztott termékeket felhasználni, ugyanis ez sem mindegy, hogyha meg szeretnénk őrizni a tápanyagtartalmukat.

Melegítés hatására a hőérzékeny tápanyagok bomlanak, vagyis veszíthetnek ezek a termékek vitamin- és ásványianyagtartalmukból.

Mi tehát a teendőnk?

Lassan engedjük ki ezeket a gyümölcsöket, és ne mikróban melegítsük fel őket.

2. Zöldségek: védőgázas zacskóban és savanyított verzióban is egészségesek?

Ezek a termékek is felmerülhetnek, amennyiben szeretnénk többféle zöldséget enni.

A jó hírem az, hogy igen, egészségesek!

A védőgázas zacskóban lévő saláták is szuperül megőrzik vitamin és ásványianyag tartalmukat.

A savanyítással készült termékek nem csak megőrzik a tápanyagtartalmukat, de egyes esetekben jobbak is lehetnek az értékeik, mint a friss zöldségeknek. Ennek az az oka, hogy a savas közeg bizonyos tápanyagok megőrzésében segítséget jelent (pl. C-vitamin).

Így akár az is előfordulhat, hogy egy savanyú káposzta több C-vitamint tartalmaz, mint egy friss káposzta. 

Nyugodtan tárazzunk hát be ezekből az élelmiszerekből is!

A savas közeg bizonyos tápanyagok megőrzésében segítséget jelent (pl. C-vitamin), bátran fogyasszunk savanyúságot télen!

3. Egyéb szempontok, melyek fontosak az éléskamránk megreformálásakor

Télen többet vagyunk otthon, hajlamosabbak vagyunk többet enni is. Így nem árthat arra is gondolnunk, hogyan érhetjük el észrevétlenül azt, hogy kevesebbet együnk.

- Növeljük a rosttartalmat a lisztek megválasztásával: cseréljük a lisztet teljes kiőrlésűre vagy zablisztre. A magasabb rosttartalom hozzájárul a teltségérzet kialakításához, így egy kisebb adag is valószínűleg elegendő lesz.

- Növeljük a rosttartalmat változatos gabonaalapú köretek bevezetésével: próbáljunk ki új köreteket. A bulgurnak például rendkívül magas a rosttartalma, így ő is hozzájárul a teltségérzet kialakításához. Nem beszélve arról, hogy a „reform” gabonák bevezetésekor őt szoktam elsőnek ajánlani, mert hasonlít az állaga a tarhonyához. Utána a magasabb fehérje- és rosttartalmú köretek irányába is próbálkozhatunk, pl. köles, quinoa.

- Olajos magokból is tárazzunk be! Koncentráltan rengeteg értékes tápanyagot tartalmaznak, azonban nem szabad túlzásba sem esni a fogyasztásukkal, mert nagyon energiadúsak (sok kalória van bennük). Jó kiindulás, ha naponta egy kis maréknyi olajos magot eszünk, a tízóraihoz, uzsonnához gyümölcs mellé, elosztva.

Ha ezeket a tanácsokat elkezded beépíteni a család életébe, garantáltan egészségesebb alapokra helyezed a táplálkozásotok!

A tanácsokat Kutassy Tímea, táplálkozástudományi szakember írta.

"Manapság sokan elvérzünk a divatdiéták útvesztőjében, melynek a nagy része szélsőségeken és felesleges megszorításokon alapul. Pedig az egészséges táplálkozás nem véleményfüggő idea, hanem tudomány. Az internet telis-tele van látványos fogyást rövid idő alatt ígérő módszerekkel, látszólag egészségesnek tűnő táplálkozási irányzatokkal. Szakemberként feladatomnak érzem, hogy közérthetően, konyhanyelven átadjam az evidence-based (tudományos bizonyítékokon alapuló) táplálkozás irányelveit az iránta érdeklődőknek.

Meg szeretném mutatni az embereknek, hogy az egészséges táplálkozás igen is mindenki számára elérhető, hétköznapi élelmiszerekből összeállítható tudatos életmódot jelent, és nem korlátozások halmazán alapuló rendszert."

Képek forrásai:

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/novenyek-befottes-uvegek-dekorativ-rendezett-5490824/

https://cairoscene.com/Eats/Never-Worry-About-Your-Fruits-Going-Bad-with-Frozen-Fruits-Garde

https://www.pexels.com/hu-hu/foto/szemely-level-konyha-vagodeszka-8978860/

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)