Magazin

Blog

Így fuss nyáron! - Egy ultrafutó tanácsai

10 éve fut ultrahosszú távokat a budaörsi Decathlon munkatársa, Török Benjamin (becenevén Forest). Rendszeresen a maratoni 42,2 km-nél hosszabb vagy 6 óránál tovább tartó versenyeken méretteti meg magát. Forest teljesítményéhez rendkívüli szívósság szükséges, ám a nyári hőségben szaladásnál bevált tippjei bármely futó számára hasznosak lehetnek.

Még az előtt igyál, hogy megszomjaznál!

Forest közel 10 éve vállal ultratávokat, annak ellenére, hogy pont az első versenyén pocsék élmény érte: egy frissítőpontot a szervezők az előzőleg ígérthez képest távolabb helyezték, így az indulók a terveikhez képest csak később tudtak inni. Az elszámolt hidratáció okozta kudarcélmény örök tanulságul szolgált számára és az edzéstervében, versenyein azóta fokozottan ügyel arra, hogy miként pótolja az elvesztett energiát és folyadékot. 

A maratonnál rövidebb távokat futóknak azt tanácsolja, hogy ellenőrizzék, útvonalukon merre találhatók közkutak, így puha kulacsuk és összenyomható poharuk bármikor újratölthető. E termékek összepréselhetők, ahogy ürül belőlük a folyadék, így tehát egyre kisebb helyet foglalnak el és puha falú kialakításuknak köszönhetően kényelmesen szállíthatók a testen, gumigyűrűjükkel felakasztva a ruházatra, vagy a futómellény zsebeibe téve. 5 kilométerenként 250 ml vizet akkor is ajánl inni a kezdő futóknak, ha azok nem érzik a szomjúságot: természetesen nem egy hörpintéssel, hanem apró kortyokban, folyamatosan pótolva az elvesztett folyadékot. Fontos a test jelzéseinek követése, hiszen a hidratáció igénye változhat a futás intenzitása, az izzadás mértéke, az edzettség és a testsúly függvényében is.

Forest közel 10 éve fut ultra távokat

Válaszd a légáteresztő, varrás nélküli ruházatot!

Az ultra távok futásánál szinte lehetetlen elkerülni, hogy a bőrt a ruházat irritálja, ám ennek mértéke csökkenthető, rövidebb távokon pedig teljesen elkerülhető, ha bőrbarát anyagú futómezt, futónadrágot viselünk. Ezek a varrásmentes kialakítás és a csőszálas szövés miatt nem dörzsölnek, légáteresztő képességüknek köszönhetően pedig fokozott szellőzést biztosítanak és ezáltal gyorsan száradnak - tovább csökkentve a bőrt irritáló hatást. Emellett a kényes részeket további védelemmel láthatjuk el vazelinnel vagy kidörzsölődés elleni krémmel, mely utóbbi stick kiszerelésben is kapható.

Izzadsággal és vízzel szemben ellenálló napvédő krémet használj! 

A speciálisan sportoláshoz ajánlott, UVA- és UVB-védelmet nyújtó krémek izzadság- és vízállóak, lapos flakonjuk és kis kiszerelésük miatt könnyen szállíthatóak a nadrág, futómez zsebében. A Decathlon napvédő krémjei ráadásul parabénmentes és vegán termékek, melyek nem tartalmaznak nanorészecskét és az összetevőket nem tesztelték állatokon. 

Forest emellett kiemelten fontosnak tartja a fej nap elleni védelmét. Egyik kedvence az Evadict futóknak ajánlott baseballsapkája. Ennek a túlhevülés és a napszúrás ellen tépőzárral rögzíthető, tarkót és nyakat védő része is van. Nagyon könnyű, mindössze 20 gramm a súlya, így akkor sem nehezedik a fejre, ha bevizezzük. Jól szellőzik, anyaga elvezeti az izzadságot. A sapka napellenzője felhajtható, így jó láthatóságot biztosít az emelkedőkön, lehajtva pedig védi a szemet a közvetlen napsugárzástól. 

Ne feledkezz meg a futók igényeire gyártott napszemüvegről sem! Ezek könnyű és állítható orrnyereg részükkel illeszkednek az arcformához. Az orra tapadógumival érintkeznek és ilyen anyag van a szemüveg szárvégein is, így futás közben sem csúsznak le. 

Foresttől a Decathlon budaörsi áruházának Futás sportrészlegén személyesen is tanácsot kérhettek

Forest +1 extra tippje hőségben szaladáshoz

Biztosan veletek is előfordul, hogy amikor futni támad kedvetek, már húzzátok is fel a cipőt és lelkesen nekiindultok a távnak. Nyáron azonban érdemes nem a véletlenre bízni az útvonalat. Tervezzétek meg az edzés irányát! Vegyétek figyelembe a közkutak elhelyezkedését, részesítsétek előnyben a fákkal árnyékolt terepet, inkább kerüljétek a belvárost, ahol a beton által visszavert és a magas épületek között megszoruló forró levegő kellemetlen élménnyé teheti az edzést. Fussatok inkább reggel, vagy a naplemente óráiban - ilyenkor amúgy is más arcát láthatjátok a városnak :)

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)