Magazin

Blog

Interjú: Harmonie, a boksz és a jóga

“A jóga igazi mankó a küzdősportok gyakorlásában.”

A küzdősportok szerelmeseként egy olyan fizikai aktivítást keresel, ami segít az energiák helyes mederben tartásában? Íme Harmonie, jógi bokszolónk története. 

Amikor a bokszra gondolunk, a ring, a küzdelem, a jobbegyenesek jutnak eszünkbe... Ellenben a jóga esetében a halk zenére, a nyugalomra és a relaxációra asszociálunk... A két sport egymás tökéletes ellentéte, és meglepő módon mégis egymás kiegészítői is egyben.  Harmonie, a lille-i Decathlon munkatársa, a küzdősport részleg vezetője elmeséli nekünk milyen az élet a ring és a jógamatrac között. 

Hello Harmonie, elmesélnéd nekünk a sport pályafutásodat?

Négyéves koromban kezdtem judozni, rengeteg hazai és nemzetközi versenyen vettem részt. Már fekete öves voltam, amikor 2012-ben beléptem a hadseregbe. Az új közegnek köszönhetően más sportokat is kipróbálhattam, mint az angol, vagy a thai bokszot. Ezen sportok azóta is életem szerves részét képezik, noha már több, mint egy éve leszereltem. 

Boksz és jóga? Igen!

Na de hogy jön ide a jóga?

Két éve kezdtem el jógázni. Vicces, az embereknek eszébe se jut a jógára úgy gondolni, mint kiegészítő sportra. Engem a jóga a stressz levezető hatása miatt kezdett el érdekelni, szükségem volt egy olyan fizikai tevékenységre, amely segít feltöltődni, magamra hangolódni. Már az első edzések alkalmával éreztem a jóga jótékony hatásait. A hajlékonyságon túl a koncentrációs készség terén nyújtott a legtöbbet. Korábban sok gondom volt egy adott feladatra való koncentrálással, a jóga gyakorlása óta azonban a bokszmeccsekre is sokkal összeszedettebben érkezem. Általánosságban is nyugodtabb vagyok, az impulzív énemet sikerül kordában tartanom. Ráadásul segít a kikapcsolódásban, a feltöltődésben. Ez az én időm, amikor csak magamra koncentrálok, befelé fordulok és bizony, ez igazán jó érzéssel tölt el. Egy nap arra ébredtem, hogy kedvem van kipróbálni a jógát és nem csalódtam!

A fentieken túl mit ad neked a jóga a mindennapokban?

A fizikai ellazuláson túl, a jóga spirituális gyakorlása is hatással van a mindennapjaimra. Sok mindent más perspektívában látok. Gyakorlati példának a múlt pénteki esetet tudnám felhozni, amikor is a főnököm komoly hátfájdalmait egy általam javasolt jóga pozícióval sikerült enyhíteni. Elmondható, hogy mind fizikai, mind spirituális értelemben gazdagabbnak érzem magam. 

Ennyi sportolás mellett, hogyan osztod be a hetedet?

Minden napra jut egy küzdősportos edzés, csütörtök esténként pedig elmegyek futni, majd hazaérve jógázom egyet. Eleinte videó leckéket vettem, mára már egyedül állítom össze az edzéseimet. Alaposan körbejártam a témát, rengeteg, a témához kapcsolódó könyvet, cikket elolvastam, illetve az egykori jóga oktatóm is inspirált. A vasárnap reggelek szintén a jóga jegyében telnek, ilyenkor tudok igazán kellő időt szentelni magamra. Sőt, az is előfordul, hogy a reggeli nagy hajtás előtt a munkahelyemen is elvégzek 1-2 ászanát, ezzel is felkészítve a testemet a rám váró feladatokra. 

Az első jóga óra előtt milyen akadályokat kellett leküzdened?

Nem voltak különösebb előítéleteim, noha az első jógaóra valóban furcsának tűnhet egy laikus számára. Valódi kíváncsiság dolgozott bennem, így maximális nyitottsággal érkeztem az első foglalkozásra. És milyen pozitívan csalódtam! A jógázók általában igen elfogadóak, támogatóak így az ember könnyen levetkőzi a sztereotípiáit. 

Jógázhatsz otthon, egyedül is.

Kezdetben csoportos foglalkozásokra jártál, majd áttértél az otthoni szeánszokra. Nem volt nehéz a váltás? 

A jóga egyik nagy előnye, hogy otthoni környezetben is lehet gyakorolni. Ugyanakkor a kezdő jógásoknak mindenképp a stúdiós foglalkozásokat javasolnám, így az oktató egyből korrigálni tudja az esetlegesen rosszul végzett pozíciókat és van olyan oktató is, aki már csak a hangjával képes az embert megnyugtatni. Ami engem illet, az otthoni videós órák nagyon nem jöttek be. Nehezen tudtam koncentrálni, a körülöttem lévő zajok gyakran elvonták a figyelmemet, így a saját foglalkozások összeállítását tűztem ki célul. A heti kétszer 1 órát és az azokat megelőző felkészülési időt viszont csak ennek szánom: az illóolajok, a tömjén és főleg az általam kiválasztott zene mind az ellazulásomat szolgálja. A foglalkozásaimat már előre összeállítom agyban, így az óra alatt igazán a belső egyensúlyomra tudok koncentrálni. 

Milyen meglepetések értek a jóga kapcsán?

Nagyon kellemes meglepetés a minden a test szintjén tapasztalható érzés. Az óra elején még görcsösek vagyunk, de ahogy halad a foglalkozás, eltávolítjuk az akadályokat, és a test elég gyorsan ellazul, ami nagyon kellemes. A másik pozitív hozadéka a relaxáció, az elme meditációval történő elcsendesítése. Ez egy viszonylag rövid ideig tartó állapot, de hatása megkérdőjelezhetetlen. 

Milyen légkör fogadja az érdeklődőket egy jógaórán? 

A foglalkozás elején mindannyian köszönünk egymásnak, senki nem szorul ki. Az edzés alatt azonban mindenki csak magával, a saját belső hangjával foglalkozik. Nem nézünk egymásra, ez nem verseny, hogy kinek sikerül magasabbra nyújtani a lábát. Mindenki a maga szintjén gyakorol. Még a mantrák ismételgetésénél sem nézünk egymásra. Valódi összetartás van a résztvevők között, és az oktatók is nagyon figyelmesek.

A kezdéshez mindenképp érdemes csoportos órán részt venni.

A jóga melyik változatát gyakorlod?

Általában hatha jógázom, ami a különböző testhelyzetek és tisztító gyakorlatok révén fejti ki hatását, valamint vinyasa jógázom, ami kicsit dinamikusabb.

És végezetül milyen tanáccsal látnál el egy kezdő jógázót? 

Azt tanácsolom, hogy ne habozzon! Bátran, nyitott elmével kezdjen bele! Konkrét célt nem szabad kitűzni, csak annyit, hogy jól érezze magát az ember, és a fejlődés magától megtörténik. 

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)