Magazin

Blog

Játékos edzés gyerekeknek úszás helyett

Felnőttként sem egyszerű rávenni magunkat a következetes és rendszeres mozgásra, ám gyermekeinkkel – akár örökmozgók, akár nyugodtabb alkatúak – általában még nehezebb dolgunk van. Néhány szórakoztató gyakorlattal a tarsolyunkban azonban gyerekjáték mozgásra bírni a legkisebbeket is.

Nem véletlen, hogy az úszás az egyik legnépszerűbb választás a szülők körében, ha sportot keresnek gyermekeik számára: a vízbiztonság kialakítása mellett minden testrészt megmozgat, és az ízületeket is kíméli. Míg otthonunkban – hacsak nincs saját medencénk – nem sokat tehetünk a vízbiztonság megszerzéséért, a teljes testet átmozgató, kontrollált, de játékos mozgás lehetősége könnyen megteremthető.

1. Kő-papír-olló

Az úszás jelentős mértékben erősítené a törzsizmokat, amire a szárazföldön a plank tartás lenne az egyik magától értetődő megoldás. Ez azonban nemcsak fárasztó, de unalmas is. Játékos alternatívája a fekvőtámasztartásban lejátszott kő-papír-olló. A gyerekek figyelmét elvonja a játék izgalma, így szinte észre sem veszik, hogy közben mind a vállizmaik, mind a has-, hát-, és combizmaik aktívan dolgoznak. Minden kör után váltsunk kart, hogy egyenletesen fáradjunk. Erősebb lurkók esetén a vesztes minden kör után végezzen egy karhajlítást is!

Fekvőtámasztartásban mindig legyen egyenes a gyerekek teste

2. Labdázzunk!

Bizonyára minden gyerekes családban van otthon valamilyen labda. Ültessük le a gyerekeket egymással szemben (ha nincs elég hely, az egyikük állhat, és aztán cserélnek), és adjunk nekik egy labdát. Mindig az végezzen egy felülést, akinél a labda van, azután passzolja át a másiknak. Akár agytornával is egybeköthetjük a gyakorlatot; szóláncozzunk felülés közben: csak akkor dobhatom el a labdát, ha sikerült új szót illesztenem a lánc végére. Ha lakásban lakunk, és a gyerekeknek nem szabad odabent labdáznia, pacsizhatnak a labda átadása helyett. Ugyanígy a hátizom gyakorlatot (hason fekve törzsemelés) is fűszerezhetjük.

A felülés is lehet szórakoztató

3. Használjunk játékokat

Társasjátékkal vagy kártyajátékkal is összeköthető a mozgás. Vegyük elő az UNO-t, és egyezzünk meg a szabályokban: például minden kék lap guggolás, minden zöld felugrás, minden piros felülés, és a soron következő játékos annyit hajt végre a gyakorlatból, amilyen szám a letett lapon szerepel – jelen esetben a zöld hatos hat darab felugrást jelentene. A sok apró gyakorlatból a játék végére teljes edzés kerekedhet. Ki nevet a végén?, Monopoly vagy bármilyen dobókockás játék esetén megállapodhatunk abban, hogy aki hatost vagy egyest dob, valamilyen gyakorlatot kell végezzen.

4. Alternatív mozgásformák

A tradicionális fekvőtámasz, négyütemű fekvőtámasz, felülés és hasonló gyakorlatok játékossá tétele mellett fordulhatunk olyan gyakorlatokhoz is, melyek önmagukban szórakoztatóak. Az ugrókötelezés állóképességfejlesztő hatása miatt egyébként is örökzöld a szárazföldi edzéseken; a hullahopp karika javítja a mozgáskoordinációt, és erősíti a törzs izmait; de a gyerekjóga is kiváló ízületkímélő alternatíva lehet.

Az ugrókötelezés önmagában is játék - ki tudja keresztezni?

A fenti módszerek bármelyikét kipróbálhatjuk otthon, de kreativitásunkat használva saját gyakorlatokkal is bármikor előállhatunk. Nincs két teljesen egyforma gyerek, így ami működik az egyiknél, nem fog a másiknál; fontos, hogy személyre szabjuk az edzéstervünket – hiszen nálunk jobban senki nem ismeri gyermekünket. Mindezek mellett pedig itt sem szabad elfeledkeznünk a bemelegítés és a nyújtás jelentőségéről. Kapcsoljunk vidám zenét egy dinamikus, táncos melegítéshez, majd edzés végén lassabbat a körültekintő lazításhoz!

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)