Magazin

Blog

Jóga kánikulában

A nagy májusi esőzések után, végre beütött a jó idő! Nem is akárhogy, rögtön a melegrekordok dőlnek meg minden nap. Ilyen időben természetes, hogy valahogy megcsappan az ember mozgás iránti kedve, ekkor fontos azonban leginkább a tudatosság! Nem szabad ilyenkor sem az egész napos tétlenséget választanunk, meg kell erőltessük magunkat és az egészségünk érdekében, ha nem is minden nap, de heti 2-3 alkalmat be kell illesztenünk az ütemtervünkbe. A jóga pedig kifejezetten jó választás a nagy hőségben is.

A jó hír az, hogy a jóga az egyik legjobb, amit ilyenkor választhatsz, a hűsítő vízi sportok mellett persze! A  "0. tippem" az, hogy próbáld ki a SUP jógát, a vízi környezet mégiscsak hűsít és a végén csobbani is lehet! :) 

1. tipp: Légy kíméletes magadhoz!

Ne a legnagyobb hőségben várd magadtól, hogy teljesítőképességed csúcsán leszel. Ilyenkor érdemes kicsit „kímélő üzemmódba” kapcsolni a sportolás terén. A jógának számos irányzatát választhatod, ilyen meleg időben elsősorban a kímélőket, mint például a hatha, vagy yin jóga ajánlom. Megfelelő gyakorlatsorral az egész test, minden porcikáját át lehet mozgatni, és karban tartani addig, amíg a nagy kánikulának vége nincs és újra bele nem lehet kezdeni intenzívebb sportokba, mint például a futás. Ha mégis kicsit keményebb edzésekre vágysz, akkor válassz valamilyen dinamikus irányzatot, mint a vinyasa flow típusú órák, vagy az astanga. Jobban igénybe veszi a szervezeted, de azért mégsem egy futóedzés, vagy egy kerékpártúra a napon... 

 Próbáld ki a SUP jógát!

2. tipp: Légzőgyakorlatok

A jógában többféle légzést is szoktunk gyakorolni, mind-mind másra hat.  A fantasztikus pedig az, hogy létezik a hűtőlégzés is! Ilyen a sitali. A rossz hír az, hogy elég nehéz a kivitelezése – legalábbis nekem az volt – sok gyakorlást igényel az elsajátítása. 

Hogyan csináld? 

Válassz magadnak egy kényelmes, lehetőleg keresztezett lábú ülőhelyzetet, a helyes testtartás érdekében érdemes ülőpárnát, vagy jógatéglát használnod, de meg is támaszthatod a hátadat a falnál. Legyen az egész gerincoszlopod egyenes, vállaid ne essenek előre, csípődet enyhén forgasd magad alá, álladat picit közelítsd a szegycsont felé, de csak éppen annyira, hogy a fejtetővel még tudj felfelé nyújtózni. Első lépésként ki kell nyújtanod a nyelvedet, majd fel kell gördítened a két oldalát, ezen a kis „csövön” keresztül kell belélegezned. Vigyázz! A kilégzés előtt azonban húzd vissza a nyelved, és csukott szájjal, az orrodon keresztül fújd ki a levegőt. Ezt a teljes kört érdemes legalább 3-5 alkalommal elvégezni, de fokozatosan lehet növelni a körök számát. 

 A sitali kivitelezése sok gyakorlást igényel

Figyelem! Vérnyomás problémák (főleg alacsony), vagy bármilyen légzőszervi probléma/rendellenesség esetén nem szabad gyakorolni ezt a légzéstípust! Lehetőleg kerüljük az étkezést mielőtt belekezdünk a gyakorlásába, ha feltétlenül kell ennünk valamit, akkor az könnyű, gyorsan emészthető gyümölcs legyen és azután is várjunk minimum 5-10 percet!

3. tipp: Hot jógára fel! :)

Léteznek a jógának olyan irányzatai, amelyet szándékosan nagyon magas hőfokon (35-40 fok) és magas páratartalom mellett űznek, mint például a hot vagy bikram jóga. Itt a kiváló alkalom, nem kell befizetni a drága foglalkozások díját, lehet ingyen hot jógázni! :) Viccet félretéve. Ugyan az ilyen jógafoglalkozások elég megterhelőek tudnak lenni a szervezetre nézve, tehát szív- és keringési problémákkal küzdőknek, vagy magas vérnyomásban szenvedőknek semmi esetre sem ajánlott, az egészséges emberek számára több jótékony hatása is lehet. Az egyik leginkább kiemelendő, hogy intenzívebb lesz a szervezet méregtelenítése az izzadás hatására, ha rendszeresen, legalább heti 1 alkalommal gyakorolunk a forró, párás levegőben  valamilyen jógát, akkor tréningezzük a szervezetünk, növeljük a tűrőképességünk határát. Mit jelent ez a mindennapokra nézve? Azt, hogy hosszú távon képesek leszünk jobban elviselni az általános hőséget. Kevésbé fogja megviselni szervezetünket a kánikula. Testünk a nagy meleg hatására sokkal rugalmasabb, hajlékonyabb lesz, az izmaink gyorsabban elérik az „üzemi hőmérsékletet”...sőt. Ugyanakkor pont ez rejti magában a hot jóga veszélyeit is, hiszen ha nem figyelünk és nem vagyunk elég kíméletesek önmagunkhoz, hirtelen mozdulunk egyik ászánából a másikba, akkor könnyen sérülést szenvedhetünk. A hőségben végzett nyújtások,lazítások eredménye pedig később sem vész el. Tehát a harmadik tippem, hogy "Ne küzdj a meleg ellen, hanem használd a saját céljaidhoz!" Ha hot jógára készülsz menni, akkor ne felejtsd otthon a vizes kulacsod, a jógatörülköződ, és egy komplett felszerelést zuhanyzáshoz! 

 Testünk a nagy meleg hatására sokkal rugalmasabb, az izmaink gyorsabban elérik az „üzemi hőmérsékletet”[

+1 (néhány) :)

Kelj a nappal! 

Én eddig is hajnalban jógáztam, eleve érdemesebb reggel, rögtön ébredés után, reggeli előtt jógázni. Most azonban, hogy bejött ez a nagyon nagy meleg, még inkább érdemes így tenni, hiszen hajnalban még kevésbé van rekkenő hőség, éjszaka, ha nem is sokat hűl egy kicsit a levegő. 

Csinálj huzatot! 

A jógagyakorlásod idejére nyisd ki a lakás összes ablakát, hagyd hogy mozogjon a levegő, kicserélődjön az elhasznált levegő, frissre! Használd a friss oxigént, jót fog tenni! 

Folyadék,folyadék, folyadék!

Ez bármilyen sportágra, bármilyen napszakban végzett tevékenységre érvényes, mindegy, hogy a szobádban, a jógastúdióban vagy a szabadban jógázol, a tartós hőség idején az egyik legfontosabb, hogy biztosítsd a szervezeted számára a folyadék visszapótlását! Természetesen a legjobb ilyenkor a víz, közvetlen sportolás alatt és után az izotóniás italok, de én gyakran csinálok meleg cukormentes teát is – hidd el jobban fog hűsíteni, mint a jeges italok ;) 

 Az izzasztó melegben sem kell lemondanunk a jógáról, csupán tartsunk be néhány tanácsot

Ne jógázz a szabadban! 

Bármennyire is kedvelem a szabadtéri jógát, ilyen kánikulában érdemesebb a négy fal között, árnyékban maradni. Ha semmiképp nem akarsz lemondani a szabadtéri jógáról, akkor 

  • válaszd a kora reggeli órákat,
  • gondoskodj a megfelelő napvédelemről,
  • legyél mindenképpen árnyékban
  • ha van rá lehetőséged válaszd a vízpartot
  • legyen nálad minimum fél liter víz, amit a gyakorlás végén azonna elfogyasztasz, ha szükséges a pózok között is ihatsz pár kortyot
  • akár kezd a jógagyakorlást vízes fejjel és végtagokkal/testtel - igazán hűsítő lesz!

  A hőségben is fontos, hogy fittek maradjunk! Ne hagyd, hogy az időjárás győzzön! :)

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)