A kerékpár szerviz tippek célja különböző kerékpár szerelési, beállítási és javítási módszerek bemutatása, amik elsajátításával pénzt és időt is spórolhatunk. Mindezek mellett a hasznos munkavégzés jó érzéssel tölt el, a kerékpárunk pedig ismét rendelkezésünkre áll. Amennyiben úgy érzed, hogy nincs elég türelmed, félsz belevágni, vagy nincs meg a kellő műszaki kíváncsiságod és affinitásod, akkor nyugodtan fordulj profi szakemberhez. A cikk tartalma saját tapasztalataimra és ismereteimre épül, tehát nem szentírás, ha neked másképp jó, akkor csináld úgy! A lényeg, hogy kerékpárunk biztonsággal használhatóvá váljon a szükséges munkavégzést követően.
A csavarhúzót érdemes elfelejteni, ha külsőt akarunk leszedni. Működik az eljárás, de bármilyen ügyesek is vagyunk, a kerékpárunk és mi is megsérülhetünk a folyamat során. Mindig használjunk célszerszámot a gumiköpeny leszedéséhez! Vannak extrém esetek, amikor a csavarhúzó, vagy valami hasonló szerszám a megoldás, de ez nem túl gyakori. A gumileszedők általában műanyagból készülnek és nem is túl drágák. Élettartamunkat tekintve, ha csak magunknak és esetleg a közvetlen környezetünknek a kerékpárjait szereljük akkor elég hosszúak lehetnek, igaz nem lehetetlen őket eltörni sem, szóval érdemes odafigyelni.

Kezdjük a műveletet azzal, hogy leengedjük a kereket, amennyiben nincs leeresztve. Ehhez sok esetben magán a leszedőn is találunk olyan pontot, amivel benyomhatjuk az autószelepet vagy a presztaszelep biztonsági részét kitekerjük és benyomjuk kézzel. Utána érdemes körbe menni és mindkét oldalra áthajtogatni a külsőt, hogy a kétoldalt a perem elváljon a felnitől, ha esetleg rátapadna. Mindezek után annyi a dolgunk, hogy a szelepet betoljuk a felnibe és egy gumileszedővel a külső alá nyúlva végigvezetjük a célszerszámot a felni körül. Abban az esetben, ha túlságosan feszülne, a legtöbb leszedőt be tudjuk akasztani a küllőbe, így az megtámasztja az eszközt és kívül tartja a külső peremét. Egy másik leszedővel pedig folytathatjuk a műveletet. A legrosszabb esetben is háromnál több leszedőt eddig nem használtam a külső lebontásához. Amikor az egyik oldala a peremnek már nincs a felniben, utána a belső könnyen kiemelhető és a külső lehúzható az egész felniről.

A külső és a belső visszahelyezésére is van több módszer, ami működhet. A belsőt érdemes egy kicsit felfújni, hogy legyen tartása, de azért ne feszüljön és így könnyebb lesz elkerülni, hogy becsípjük a felni és a köpeny pereme közé. A belsőt behelyezhetjük a külső alá és ezután a felnit beilleszthetjük az egyik, majd a másik oldalra, de azt is lehet, hogy a külső egyik peremét beillesszük a felnibe, majd a belsőt behelyezzük a külső alá, kezdve a szelepnél, amit rögtön átdugunk a felni szelepnyílásán. És mindezek után szépen körbemegyünk és folyamatosan ellenőrizve, hogy nem csavarodik-e, vagy csípődik a belső, beillesztjük a külső másik peremét is a felnibe. A felfújásnál előfordulhat, hogy valamelyik oldalon kitüremkedik a belső, ezt figyeljük és azonnal eresszük vissza, ha szükséges és megigazítást követően folytathatjuk a műveletet. A legtöbb gumileszedőt hivatalosan csak leszedésre lehet használni, de kellő rutinnal és odafigyeléssel a külső peremének a felnin való átbillentéséhez is használhatjuk szinte bármelyik leszedőt. De vannak a piacon, olyan gumileszedők is, amik a felrakáshoz is kaptak kialakítást.
Hozzászólások
(nincs még hozzászólás)