Magazin

Blog

Kutyával a Tátrában - Mit vinnék magammal egy magashegyi túrára?

Tavaly nyáron eltöltöttem egy hetet barátokkal a Magas-Tátra szlovák részén. Ez idő alatt rengeteget túráztunk, megjártunk 2000-es csúcsokat, rengeteg olyan élményt, tapasztalatot szereztem, ami nagyon új volt számomra, és szeretném megosztani ezt mindazokkal, akik kezdőként hasonló, magashegyi túra gondolatával kacérkodnak.

A Magas-Tátrai nyaralásom nagyon tanulságos volt, több etapban megírtam az egész kalandot (első-, második-, harmadik-, negyedik-, ötödik-, hatodik rész). Rutinos túrázó vagyok, de 2000 m fölött még nem jártam, így ez szó szerint ismeretlen terep volt. Sok mindenre fel tudtam készülni, de így is akadt, ami meglepett. Hogy mindezt tetézzem, két nagytestű kutyát is magammal vittem a hegyekbe, akik még kalandosabbá tették ezt a hetet. Nagyon sok élményt és tapasztalatot szereztem, a Tátra több szinten próbára tett, és már várom, mikor szelhetem újra a sziklás ösvényeket! Lássuk hát, mit vinnék magammal a következő alkalomra.

A hét legmagasabb pontja (alatt 10 méterrel), Lorenz-hágó, 2300 m

- Magasszárú bakancsot

Nem vagyok bakancspárti, volt nap, hogy alacsonyszárú cipőben mentem, de összességében a baki praktikusabb. Akinek kijárós a bokája, az ne is fontolgasson mást, de akinek nem, annak is jól jöhet a változatos terepen. A magas hegyeken nem csak hideg van, de sokkal több a csapadék, hirtelen csap le és sokáig megmarad. Voltam olyan 2200 méteren fekvő réten, ahol lápban jártunk. Ott ha nem lett volna vízhatlan, magas bakancsom, rögvest beázok. Számoljunk vele, hogy ilyen magasságokban több a kő, mint a föld! Nem feltétlen jobb a mélyen recézett talp, inkább kövesre valót keressünk. Az MH 500 már hasznos társunk lehet.

Nagy-Tarpataki völgy utáni utolsó menedékháznál, kb 2100 méter magasan

- Gyapjú zokni

Bizony, nyáron is. Nem kell, hogy vastag legyen, de minél több a gyapjú, annál jobb! Ez ugyanis nedvesen is hőszigetel, plusz a túrazoknik kialakítása (puhított, enyhén kompressziós, vízhólyag-gátló) jól jön, ha sokat megyünk. Plusz egy pont a gyapjú mellett, hogy később lesz büdi. :)

Megéri magasra mászni :)

- Technikai nadrág

Megmásztam a Lorenz-hágót egy hosszúszárú futónadrágban – két helyen is kiszakadt. Magas hegyen néha elkerülhetetlen a mászás, ha pedig a nadrág találkozik a dörzsis sziklával, akkor könnyen kikopik. A láncos-kapaszkodós, vagy akár a négykézlábazós szakaszok nem kedveznek a vékony nadrágoknak! A Quechua nadrágom ellenben sértetlen maradt! Mindenképp elasztikus, gyorsan száradó nadrágot ajánlok! Vannak levehető szárúak, de a vékony anyag nyáron is jól szellőzik: nekem nem volt benne melegem.

Nagyszalóki-csúcs felé

- Kényelmes alsó

A legtöbb kellemetlen élményem az 5 napos Szlovák kiruccanás alatt a bugyik miatt volt… Persze olyat választottam, ami full elasztán-poliészter, meg hát amiért annyira nem kár (nyilván nem a kedvenc, csipkés darabokat visszük túrázni). Gondoljunk bele egy szükséghelyzetbe – nőként – félrevonulsz egy szimpi bokorba, az izzadt lábaidról lerántod a gatyát… Óhatatlanul kinyúlhat a bugyi gumija. Sajnos nem volt nap, hogy valahol ne lett volna kényelmetlen az alsóm, vagy túl bő volt (tavaly óta sokat fogytam) vagy anyaga miatt volt kellemetlen. Terveim között szerepel futó fehérnemű beszerzése, hátha ez megoldás a problémára. Majd beszámolok. :)

Lábunk alatt a világ :)

- Technikai póló

No, ez már lehet futópóló, vagy fitnesz vagy bármi… Egyedül a táska pántjára kell figyelni, nekem első nap az ujjatlan felsővel kombinálva kidörzsölte a tarkóm. No és persze a napégés miatt is indokolt lehet a rövidujjú az ujjatlan helyett! Fent alattomosan éget meg a nap… A spéci túrapólók kialakítása véd a táska pántjától, ha nehéz a pakkod, ilyet válassz. És véletlenül se legyen pamut!

Láncokba kapaszkodva, a Lorenz-hágó felé

- Hátizsák: nincs jó válasz…

Én 15 literes zsákkal túráztam le 4 napot, nekem elég volt. De hát ki-mennyire szeret felkészülni, ha kevés, válassz nagyobbat. Mindenképpen hegyi túrához való zsákot vegyél! Ezek jobban szellőznek, kialakításuk végett jobban oszlik el a súly, nem lötyög a hátadon. Sok extra zseb és strapabíró, vízlepergető anyag jellemzi őket. Ivózsákot is megéri szerezni bele, legalább 2 litereset.

Nagy-Tarpataki rét felé

- Tarcsi ruhák

Nincs rossz idő, csak felkészületlen túrázó! Esőkabát szükséges a magasban, még akkor is, ha az accuweather szerint nem lesz eső. Fent gyakran csöpög mindenféle az égből, jobb, ha van nálunk, egyik percről a másikra szakad le a jeges eső, majd süt ki újra a nap. Igény szerint a pulcsi is indokolt lehet (én nem vettem fel, de júli végén voltunk), egy kicsit, könnyű lightshell pl. jó választás. Az esőnadrág szintén praktikus (én ezt sem vittem) lehet, de vegyük figyelembe, hogy ha szintet megyünk (magashegyen fogunk), a kabátba és a nadrágba is bele fogunk izzadni. Nagyon. A magam részéről minden alkalommal az "inkább megázok és utána megszáradok" elvet alkalmaztam. Nem fáztam meg :)

Werk fotó a Poprádi-tónál

- Sapka/kalap

Cowgirl (pontosabban shepherdess) vagyok, jól is állnak a kalapok. :) A vízhatlan Quechua kalapom többször mentett fel az esőkabát-használat alól. Ha nincs hideg, akkor csak a fejünket/arcunkat zavarja az eső – a ruhánk gyorsan szárad – és ilyenkor nagyon hasznos a kalap. Kilátok tőle, nem érzem magam vizesnek és a hajam sem ázik át. Ahogy már írtam, a magas hegyen a nap is alattomosan süt, hűvös van, de az ereje változatlan: könnyű napszúrást kapni!

Beborul majd kiderül... ilyen magasan percről percre változik

- Energia, sok-sok energia

A vízről már beszéltem, most ejtsünk szót a kajáról is. Hegymenetben életet tud menteni egy-egy szelet csoki! Mindegy is, hogy milyen, müzli vagy valami egészségtelen, csak legyen benne cukor! Ne aggódj a kilók miatt, ha 1000 métert mész egy nap felfelé, akkor ezt a csokit bőven le fogod dolgozni. ;) Mi ezen kívül szendvicsezni szoktunk, egy jó kolbis zsömle paprikával, mmm… Mint minden sporttevékenységnél, komoly túránál is hasznos a megfelelő ásványianyag pótlás. Változatos étrend, mellé elfér a vitamin- és ásványianyag kiegészítő.

Uzsiszünet a rohanó kis patak partján

- Túrabot – ha igényled

Sokat segít a mászásban-ereszkedésben, egyensúly megtartásban. Mivel én két kutyát vittem a hegyekbe, nem maradt kezem botnak, de aki szükségét érzi, vállalja be.

Mi négy nap alatt 52 km-t mentünk, ők kb kétszer ennyit

- A kutyáknak

Magashegyen főleg köves a talaj, ez a kutyák talpát kikezdheti. Nekünk 5 nap után kezdett kicsit megkopni a mellső talp mindkét kutyánál, de épp csak látható volt, nem fájlalták. De a problémával érdemes foglalkozni, ha biztosra akarunk menni, akkor beszerezhető már kutya túracipó, figyeljünk oda, hogy ne az egyszerűbb, „lábvédő” cipőt vegyük! Sajnos az ő pici mancsukra is kerül annyiba a lábbeli, mint nekünk a negyvenes méret, de valamit valamiért… Kutyaruhát én nem vittem, de ezek beauceronok, nemigen fáznak, az eső meg nem zavarja őket, ám fázós kutyának hasznos lehet. A hám elég jól tud jönni, és ha nagy kutyával vagyunk figyeljünk arra, hogy magas hegyen sok a létrás, mászós szakasz. Mi majdnem megjártuk a Lorenz-hágón, így én a következő alkalomra beszerzek egy ereszkedő hámot. Kistestűvel kevésbé necces, de hámja legyen! Vizet csak akkor vittem, ha nem kereszteztünk patakot, ez a túratérképen jól látszik, tervezzetek! És természetesen legyen edzett a kutya. Jó egészségi állapotú, sportos kutyával vágjunk csak neki.

A sok szikla kikezdheti a mancsokat

- Mi kellhet még?

GPS tracker + térkép. Jobb, ha felkészült vagy, bár a Tátrában nehéz elveszni: az utak jól jelöltek és nagy a forgalom. Fényképező is hasznos lehet, bár tudom, az okostelefonok világában hajlamosak vagyunk megfeledkezni róla. Azért nem ugyanaz a képminőség, na. :) Elsősegély csomag: géz, fertőtlenítő, ragtapasz. Ha allergiás vagy, akkor arra is készülj fel megfelelően! A Magas-Tátrában sok a medve, viszont a turista is. Ha a jelölt, forgalmas úton maradsz, nem fog megenni a maci. Ha mégis szeretnél felkészülni rá, vegyél önvédelmi sprayt.

Ezzel azt hiszem minden elmondtam, ami a Magas-Tátrával kapcsolatban a szívemet nyomta. :) Remélem legalább annyira élveztétek olvasni a beszámolót, mint amennyire én szerettem leírni.