Magazin

Blog

Mi az a metabolizmus? - Gyorsítsd fel az anyagcseréd!

Metabolizmus - azaz anyagcsere. A metabolizmus egyike azoknak a kifejezéseknek, melyet oly gyakran hallunk, de mit is jelent ez valójában? Ami még ennél is fontosabb: milyen hatással lesz a szervezetemre az anyagcserém gyorsítása?

Az egyik leggyakrabban elhangzó mondat fogyókúrázók körében: "Lassú az anyagcserém, ezért nem tudok fogyni". Én pedig biztos vagyok benne, hogy ez nem így van, a lassú anyagcsere egyik oka, hogy nem megfelelően étkezel.

Kezdjük az elején

A metabolizmus, vagy hétköznapi nevén anyagcsere, egy orvosi és biokémiai fogalom, mely az élő szervezetekben végbemenő anyag és energia áramlását jelenti. Az egyik legfontosabb része a metabolizmusunknak az úgynevezett BMR - nyugalmi anyagcsere. Ez az az energiamennyiség, amely a testünk fenntartásához kell, hogy minden folyamat zavartalanul lejátszódhasson. Tehát energia, amit a testünk a légzésre használ, a hűtésre és fűtésre, a szervek fenntartására, stb. Minden ember BMR-je más, ez kortól, nemtől, magasságtól, súlytól és testfelépítéstől is függ, viszont nagyon drasztikus eltérések nem jellemzőek.

Basal Metabolic Rate - megtudhatod, mennyi energiára van szükséged egy nap
 Basal Metabolic Rate - megtudhatod, mennyi energiára van szükséged egy nap

Mennyi az annyi...

Egy átlagos, nagyból 30 éves, 175 cm magas, 70 kg testtömegű férfi, ülő életmód mellett 2000-2200 kalóriát használ fel.  Ha az illető nehéz fizikai munkát végez, akár 3000 kalóriát is megehet egy nap következmények nélkül. Természetesen ha a cél fogyás, akkor kell lenni egy egészséges deficitnek. Ami azt jelenti, hogy vagy megeheti a napi 3000 kalóriát, de akkor emellett napi plusz 400-500 kalóriát el kell égetnie sporttal ahhoz, hogy fogyjon, vagy be kell tartania egy diétát. Egyébként a fogyáshoz az a legegészségesebb, ha a sport mellett megfelelő kalóriát veszünk magunkhoz, DE megfelelő ételekből - ez nagyon fontos az anyagcserénk működéséhez. Több oldalon is van lehetőséged kiszámolni a napi alapjárat anyagcserédet, és részletesebben olvasni arról, mennyit is kell enned és mozognod ahhoz, hogy egészséges mértékben fogyj.

A sport élénkíti a szervezeted és jótékony hatással van az anyagcserédre!
 A sport élénkíti a szervezeted és jótékony hatással van az anyagcserédre!

Hopp hopp! Gyorsulj be kicsi anyagcserém!

Mi lenne akkor, ha az alapjárat kalóriám felét enném csak meg. Például: napi alapjárat 2000 helyett csak 1000 kalóriát ennék, mondjuk ezt két zacskó chips formájában. A logika nyilván azt diktálná, hogy akkor napi 1000 kalóriát égetek el és hurrá fogyni fogok. Nem. Nem zsírból fogunk fogyni elsősorban, ha ilyen egészségtelen módon próbálkozunk, hanem izomból. Nem beszélve a rosszullétről, fejfájásról, ingerlékenységről. Egy ilyen kaotikus és borzasztó "diéta" betartása teljesen lelassítja a metabolizmusunkat, ami a sejtek közti energiaáramlást befolyásolja, ezzel fáradtságot okozva. Nem mellesleg a szokásainkat az illemhelyiségben elmarasztalja a nem megfelelő étkezés.

Mit tegyek?

Megfelelő ételek: zöldség, gyümölcs, gabona, húsok, legalább napi 2 liter víz. Megfelelő mértékű kalóriabevitel, nagyból 400-500 kalóriás deficittel a napi energiaigényhez képest, ha sokat mozogsz, kicsit többet ehetsz. A sport élénkíti az anyagcserét. A megfelelő életritmus: alvás, rendszeres étkezés és mozgás segíti a metabolizmusunk helyes működésében. Tehát sokadjára ismétlem önmagam: igyekezz a testedet egészséges ételekkel és mozgással jutalmazni, amikor csak megteheted. 

Képek: https://pixabay.com/

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)