Magazin

Blog

Miért van izomlázunk? - Az izom működése

2020. január 23.

Egy-egy edzés után előfordulhat, hogy másnap kemény izomlázat érzünk... Hogyan működik az izomzatunk? Miért van izomlázunk? Mit lehet tenni az izomláz elkerülése érdekében? Minden, amit tudnod kell az izom működéséről a cikkben!

Az izmokat, amelyek az erő és a jó egészség jelei, sportolással lehet fejleszteni.

A harántcsíkolt vázizmok a leginkább látható izmok, amelyekből több, mint 600 van. Ezek határozzák meg a test formáját, és teljes tömegük egy felnőtt testsúlyának több, mint a felét teszi ki. Ezek az izmok felelősek akaratlagos mozgásunkért, mert összehúzódnak, amikor arra utasítjuk őket. Ezenkívül lehetővé teszik számunkra a testtartásunk szabályozását, tartják és mozgatják ízületeinket.

Miből áll az izom?

Az izmok sejtek sokaságából állnak, amelyeket izomrostoknak nevezünk. Azok izomkötegekbe csoportosulnak, amelyeket nyaláboknak nevezünk, és amelyeket vérerek táplálnak, így biztosítva a rostok számára szükséges energiát.

Az izomrostok hosszúsága néhány milliméter és több mint 10 centiméter között váltakozik. Nagyon finom filamentumok segítségével húzódnak össze, amelyeket miofilamentumnak nevezünk, és miofibrillumokba rendeződnek. A filamentumok testmozgás közben elmozdulnak egymás mellett, amint megfeszülnek. Ez teszi lehetővé az izom összehúzódását és elernyedését.

A miofilamentumok a következő két különböző fajta molekulákból állnak:

• Aktinból (vékony rost)

• Miozinból (vastagabb rost)

Pontosan ez a kétféle filamentum felelős az összehúzódásért.

Hogyan történik az izom összehúzódása?

Az izom egyszerűen csak egy eszköz, amely végrehajtja az összehúzódást. Valójában az agy adja meg a parancsot, és úgy dönt, hogy összehúzza az izmot.

Amikor úgy döntünk, hogy végrehajtjuk ezt a cselekvést, utasítjuk az agyat, hogy jelet küldjön az izomnak. A motoros kéreg az agy azon területe, amely megkapja ezt az utasítást. Ez utóbbi az agy több területétől kapja meg az információkat, amelyek megadják a mozgás irányát, sebességét stb.

A kéreg elemezi ezt az információt, és idegimpulzusokká alakítja azt, amelyeket egy elsődleges neuronhoz küld. Az idegimpulzus által generált elektromos jel végigáramlik ezen neuron teljes hosszán.

Az izom eléréséhez az idegimpulzusnak több szakaszon kell áthaladnia. Ezután a gerincvelő felső részében az impulzus továbbításra kerül a másodlagos neuronba, a motoros neuronba, amely eléri az izmot, hogy az idegimpulzus stimulálni tudja azt.

Ennek a motoros neuronnak a vége több idegvégződésre van osztva, és ezen végződések mindegyike kapcsolatba kerül az izomrosttal. 

Valójában az agyat utasítjuk az izmok összehúzódására

A motoros neuron és a rostok közötti kapcsolatot motoros egységnek nevezzük. Ezen kívül a motoros neuron és a rostok közötti találkozási pontot neuromuszkuláris csomópontnak nevezzük. Az elektromos jel itt indítja el a kémiai molekulák, azaz az úgynevezett neurotranszmitterek kibocsátását.

Ezután elektromos jelenségek sorozata lép fel, amely lehetővé teszi, hogy a felszabadult molekulák a rostokhoz jussanak azok összehúzódása céljából. Ez egyidejűleg fordul elő az izom egész területén eloszló nagyszámú izomrostokban.

Mindezt követően lép működésbe az izom!

Izomláz

Túlzott vagy nem elegendő mértékű igénybevétel esetén az izom fájhat. Különböző, többé-kevésbé gyakori körülmények okozhatnak izomfájdalmat. A leggyakoribb a következő három jelenség:

Merevség

Ennek okozói az izomrostokban lévő mikroszakadások, amelyekre a test kismértékű gyulladásos reakcióval válaszol, hogy helyreállítsa azokat. Ezek akkor fordulnak elő, amikor az izom nincs hozzászokva egy olyan testgyakorlathoz, amely elvégzésére utasítjuk. Az izmok az edzés után általában 12–48 órán keresztül fájnak, amely intenzitásától függően 5–7 napig tart.

Izomkontraktúrák

Ez egy izom fájdalmas és tartós görcse, amelyet a túlzott mértékű igénybevétel okoz. Különféle izomkontraktúrák léteznek:

Egyszerű izomkontraktúra: ha az izmot intenzíven és hosszabb ideig használják regenerálódás nélkül

Sérüléssel járó izomkontraktúra: az izom fizikailag megsérül szakadás, nyúlás vagy rándulás esetében

Defenzív izomkontraktúra: egy sérült ízület védekező mechanizmusa.

Izomkontraktúrák különösen a lábikra, a combok, a fenék, valamint a nyak és a hát izmai esetében jelentkeznek. 

Görcs

Az izmok spontán és tartós összehúzódása. Az izom akaratlanul összehúzódik, és rövid ideig nem ernyed el, amely néhány másodperctől negyedóráig is eltarthat. Gyakran előfordul edzés közben, vagy éjszaka (úgy nevezett éjszakai görcsök).

Több sportolónál is láthatunk kineziológiai tapaszt, mely csökkenti az izomfájdalmat

Az izmok karbantartása - mit tehetünk izomláz ellen?

Az ilyen jellegű fájdalmak elkerülése érdekében oda kell figyelnünk izmainkra edzés előtt, közben és után is.

Ennek elengedhetetlen része a hidratáció, valamint a bemelegítés és a megfelelő nyújtás, regeneráció az egyes sportedzések végén.

Fontos továbbá a túlzott megterhelés elkerülése és a testünkre való odafigyelés, amikor fájdalmat érzünk. Ha érzed, hogy túlságosan megterhelted az izmaidat, esetleg enyhe izomhúzódást is érzel, érdemes krémekkel csillapítani a fájdalmat, vagy szakember segítségével kineziológiai tapaszt használni.

Végül jó tudni, hogy a meleg segít enyhíteni az izomfájdalmat. Semmi nem vetekszik egy edzés utáni jó, forró fürdővel! :)

Sporttanácsadó munkatársaink

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)