Magazin

Blog

Milyen gumiköpenyt válassz MTB kerékpárra?

A megfelelő MTB gumiköpeny kiválasztása nem egyszerű, különösen ha nem értünk hozzá... Ezért megkönnyítjük a dolgod: ismerd meg az összes fontos tudnivalót, hogy a szükségletedhez mérten a legmegfelelőbb gumiabroncsot válaszd.

A MTB külső gumi kiválasztása nem egy elhanyagolandó dolog. A gumiköpeny valójában egy lényeges része a kerékpárnak. Több tényező alapján kell kiválasztani, nevezetesen: a használat típusa, a terep adottságai, az időjárás és a MTB típusa szerint. 

Fontos jól ismerni a különböző MTB gumikat. Ennek az az előnye, hogy a lehetőségek tárházát nyújtja, és ezt megfelelően ki is tudod használni. 

Most rajtad a sor, legyél a gumiköpenyek szakértője! 

A GUMIKÖPENY ELŐNYE

A kerékpáron egyedül a gumiköpeny érintkezik a talajjal. Befolyással van a MTB mozgékonyságára, a teljesítményére, a tapadásra, a fékezésre és az irányíthatóságára. Tehát most már érted, miért játszik jelentős szerepet MTB-ozás közben. 

A kerékpáron egyedül a gumiköpeny érintkezik a talajjal.

A GUMIKÖPENY RÉSZEI

A MTB gumiköpeny különböző részekből áll: a futófelületből, a karkaszból és a peremből. Ez gondolom így nem sokat mond neked. Ezért elmagyarázzuk! 

A KARKASZ adja a gumiköpeny szerkezetét. Fonott nylon vagy pamut szálakból épül fel. Ezek a szálak lehetnek merevek és vastagok, vagy vékonyak, sűrűk és rugalmasabbak (ez utóbbi egyébként drágább).

A FUTÓFELÜLET a gumiköpeny külső része, ez fedi be a karkaszt. Ez érintkezik a talajjal. A futófelület hatással van a gördülési ellenállásra, a sár (és egyéb maradványok) megtapadására a gumin és a kopásra. 

A PEREM felelős azért, hogy a gumiköpeny biztosan és feszesen a felnire illeszkedjen. 

A perem lehet:

DRÓT (PÉLDÁUL ACÉL)

Ideális az alsó kategóriás gumik esetében, vagy az olyanoknál, ahol fontos, hogy jól tartson a felnin technikás terepen, például a lejtőn ereszkedésnél.  

HAJTOGATHATÓ (POLIAMID, ARAMID VAGY PARA-AMID) 

A hajtogatható gumiköpeny könnyebb és technikaibb. Valamint a felhelyezés is egyszerűbb, révén, hogy hajtogatható. 

Léteznek kimondottan a Tubeless vagy Tubeless Ready gumiköpenyhez készült peremek, amelyek biztosítják a felni és a gumi közötti tömítést.

A futófelület hatással van a gördülési ellenállásra, a sár (és egyéb maradványok) megtapadására a gumin és a kopásra.

Most, hogy már ismered a MTB gumiköpeny előnyét és részeit, itt az ideje, hogy megismerd a megfelelő választáshoz szükséges különböző kritériumokat. 

A GUMIKÖPENY SZÉLESSÉGE

A szélesség (melyet méretnek is hívunk) befolyásolja a menettulajdonságot. Ez colban van kifejezve (a kerékmérethez hasonlóan). 

A széles gumiköpeny kényelmet, ütéscsillapítást biztosít, védi a felnit és jobban tapad, mert nagyobb részen érintkezik a talajjal. 

A “Plus” névvel ellátott gumiköpenyek, azaz a 2,60 és 2,80 méretűek kényelmesebbek és strapabíróbbak. Széles felületen érintkeznek a talajjal, jól tapadnak. De mivel szélesebbek, a barázdák kevésbé nyomódnak bele a talajba, ezért kevésbé stabilak, mint a vékonyabb gumik. Ebben az esetben a felninek is szélesebbnek kell lennie és igazodnia kell a mérethez. 

Egy vékonyabb gumit nagyobb nyomásra kell felfújni és kisebb lesz a gördülési ellenállása. Valamint a súlya is kisebb. Ez a gumiméret leginkább a Cross Country MTB-hoz megfelelő, mert ez követeli meg leginkább a teljesítményt.

Általában egy 2.0” méretnél kisebb gumiköpenyt vékonynak nevezünk, egy ennél nagyobbat pedig vastagnak. Ezt a jelölést egyébként megtalálod a gumiköpeny oldalfalán, a kerékátmérő mellett (az alábbi formában: 29 x 2.0, amennyiben 29”-os a kerék és 2.0” a szélessége).

Egyébként többféle szélességű gumiköpeny is felszerelhető ugyanarra a felnire, amennyiben kompatibilisek egymással. Például egy 13C mm-es felnire felszerelhető a 18, 20, 23 vagy 25 mm-es gumiköpeny.

*Figyelem, a szélességben lehet enyhe eltérés a gumiköpeny márkájától függően!

AZ ETRTO SZABVÁNY (EUROPEAN TYRE AND RIM TECHNICAL ORGANISATION)

Ez az európai szabvány az egyetlen megbízható és szabványos módszer a gumiköpeny szélességének mérésére. A colban megadott értékekkel ellentétben, amelyek “kereskedelmi” jellegűek és márkánként eltérőek lehetnek, az ETRTO szabvány ugyanazokat az információkat adja meg, de milliméterben. 

Például az ETRTO 55-559 55 érték azt jelenti, hogy a gumiköpeny 55 mm széles a barázdák magasságának szintjén, és 559 mm átmérőjű.

Ezt az értéket megtalálod a gumiköpeny oldalfalán. 

A nagy barázdák jobb kapaszkodást biztosítanak a keréknek.

A GUMIKÖPENY MINTÁZATA

A nagy barázdák jobb kapaszkodást biztosítanak a keréknek, amely ideális durva, puha, sáros és csúszós terepen. Jól tapadnak a talajon. Viszont bizonyos gördülési ellenállást okoznak. 

Az apró barázdák kevésbé okoznak gördülési ellenállást, mert kicsik, kisebb a súlyuk és kevésbé deformálódnak tekerés közben. Vagyis könnyebb a pedálozás. Száraz és kompakt talajra megfelelőek, viszont alig kapaszkodnak a talajba. 

A barázdák sűrűsége is olyannyira fontos, mint a méretük. 

Minél ritkábbak a barázdák, a gumiköpeny annál könnyebben vezeti ki a például a sarat vagy a földet. Ez különösen előnyös lehet homokos és sáros terepen. Ez a fajta azonban okoz némi gördülési ellenállást. 

Ezzel ellentétben, minél sűrűbben helyezkednek el a barázdák, annál kisebb a gördülési ellenállás. Logikus!  Ez egyébként igen előnyös száraz terepen vagy Cross Country MTB-ozás közben.

Napjainkban egyre több márka vegyíti a különböző típusú barázdákat, hogy a lehető legsokoldalúbbá tegye a gumiköpenyt.  Ezt azt jelenti, hogy az apró barázdákat a futófelületre, a nagyokat pedig a gumi oldalára helyezi el. 

Ez a megoldás jó teljesítményt biztosít száraz és kompakt terepen, miközben jó tapadást biztosít a kanyarokban. Az All Mountain MTB kerékpárosoknak egyébként ez a vegyes gumiköpeny ajánlott, mert emelkedőn és lejtőn egyaránt megfelelő.  

A GUMIKÖPENY KEMÉNYSÉGE

A gumiköpeny keménységét a Shore A skála jelzi. Ez a skála mutatja meg a gumi anyagnak a puhaságát.

Minél puhább a gumi, annál jobban tapad a gumiköpeny, viszont hamarabb elkopik. Míg egy kemény gumi egyértelműen strapabíróbb és erősebb, azáltal jobb a gördülékenysége. 

TUBE TYPE, TUBELESS VAGY TUBELESS READY GUMIKÖPENY

Az utolsó fontos információ a választáshoz: Tube Type, Tubeless vagy Tubeless Ready gumiköpenyt válassz? A tisztánlátás érdekében elmagyarázzuk a különbséget. 

TÖMLŐS GUMI

A Tube Type gumit gumibelsővel együtt kell felhelyezni (hagyományos felnire) és nem tömített. Ezt használják a leggyakrabban. Előnye, hogy könnyű karbantartani.  Hátránya, hogy könnyebben kilyukad, kiszakad, vagy átfúródik. Ez akkor fordulhat elő, ha nincs megfelelően felfújva a gumi, és az adott akadály nekinyomja a gumiköpenyt és a belső gumit a felninek. Ekkor jön a defekt.

Minél puhább a gumi, annál jobban tapad a gumiköpeny, viszont hamarabb elkopik. Míg egy kemény gumi egyértelműen strapabíróbb és erősebb, azáltal jobb a gördülékenysége. 

TUBELESS GUMI

A Tubeless gumi azt jelenti, hogy nincs benne gumibelső. A felninek Tubeless kompatibilisnek kell lennie. Valamint ez a típus tömített, ebből következik, hogy nehezebb a súlya. Viszont ezt a nagyobb súlyt kompenzálja, hogy nincs benne belső. A gumiköpeny jobban hajlik a belső nélkül, nagyobb a teljesítménye és jobban tapad.  

TUBELESS READY GUMI

A Tubeless Ready gumi hasonló elven működik, mint a Tubeless: gumibelső nélküli és csak kompatibilis felnire szerelhető fel. Viszont a gumi nem teljes mértékben tömített. Ezt úgy lehet orvosolni, hogy defektvédő folyadékot kell önteni a belsejébe.  Defekt esetén a folyadék betömi a lyukat (így nem kell megállni MTB-ozás közben és megjavítani). Lehetővé teszi azt is, hogy kisebb guminyomáson is tudj tekerni, ezáltal kényelmesebb és jobban tapad a gumi anélkül, hogy veszítene a teljesítményéből. És a hab a tortán, hogy a guminak kisebb a súlya!  

MÉG EGY JÓ TANÁCS

Egy utolsó apró jó tanács még mielőtt útnak indulsz: mindig a megfelelő nyomásra fújd fel a gumiköpenyt! 

A megfelelő nyomás nagyon fontos: a túl nagy nyomás miatt a kerékpár nehezen lesz irányítható az ösvényeken, kevésbé jól tapad és kevésbé lesz kényelmes. Ha túl kicsi a nyomás, könnyebben átszúródik, nagyobb a defekt kockázata és veszít a teljesítményéből kavicsos terepen. 

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)