A három futócipő-szakbolt nagy szakértelemmel és kínálattal igyekszik az általuk kiépített versenyrendszer hozzávalójaként a minőségi lábbelikről is gondoskodni. Tizenöt éve a Decathlon is mindent elkövet annak érdekében, hogy kedvező árfekvésben, a futótársadalom minden igényét kielégítse. A versenyeken már láthatóak az eredmények, hisz a nagy márkák versenyébe egyre inkább beleszólnak a Kalenji cipők is. Futóruházatban és a kiegészítőkben már egyértelmű a siker. A versenyszezon újraindításával a lélektani és a sportszakmai szempontok mellett érdemes odafigyelni a versenycipő kiválasztására is. A fogyasztói társadalom velejárójaként a futócipő-választék jelentősen megnövekedett. Elsőre bonyolult feladatnak tűnik a választás, ezért arra gondoltam, hogy megpróbálom leegyszerűsíteni a dolgot.
Márkanevek és az üzeneteik
A felsorolásból jól látható, hogy a "nagyoknak" mennyi időre volt szüksége ahhoz, hogy elérjék a várt sikereket. A jelek szerint mi is hasonlóan szép jövő előtt állunk termékeinkkel. A sor elején a Saucony helyezkedik el, az 1898-as alapításával, és azzal az üzenettel, hogy újrahasznosított anyagokat használ fel a gyártásban.
Nem kellett sokat várni az újabb üzenetre, mert 1906-ban a New Balance is megjelent a színen (gyógycipő és talpbetét gyártással foglalkoztak).
Ugyancsak 1906-ban alapította a cégét a Mizuno testvérpár, de akkor még a golf és a baseball volt fókuszban. Az 1980-as években, Carl Lewis révén lett ismert a futók körében.
1924-ben pedig a Dassler fivérek fogalmaztak meg egy új irányt, miszerint minden sportnak különböző cipőket gyártanak. 1949-től szétváltak útjaik, így ma már két nagy márkát köszönhetünk nekik. Az Adidast és a Pumát.
1949-ben Tiger Onitsuka megalapítja cégét, melynek az volt az elsődleges célja, hogy olyan lábbeliket gyártson, amiben a teljesítőképesség határának feszegetése közben is védett legyen a sérülésektől a viselője. 1977-ben továbbfejleszt, és az ép testben, ép lélek mondás latin kezdőbetűit összeolvasva, már az ASICS néven hódít.
Phil Knight, a 60-as évek végén még egy kombi autóból árulta a versenyeken Onitsuka cipőit, de 1971-ben, a győzelem istennője nevéről, Nikéről nevezte el cégét.
A legfiatalabb nagyágyú a Hoka, 2010-ben mutatkozott be termékeivel. A túlméretezett, de alacsony droppal épített talpszerkezet a föld felett repülést és a szabadságérzetet szimbolizálja. Itt kell azonban megjegyeznem, hogy csak látszólagos a 10 év, ami alatt ekkora sikert ér el a cég. Valójában ennél sokkal régebbre vezethető vissza, mert a két sikerkovács a Salomon cégből vált ki, amelyet 1947-ben alapítottak.

A Kalenji megérkezett
Másfél évtizeddel ezelőtt a Decathlon is benevezett a saját márkás termékeivel a "csillagok háborújába". A cégvezetés gondosan figyelt rá, hogy a "nagymenőkhöz" hasonlóan, egy komoly üzenetet hordozzon magában a név. A Kalenjin törzset Kenyán belül is a futásra kiválasztott törzsként tartják számon. A független Kenya későbbi miniszterelnöke tudatosan lépett fel a törzsben elharapózott marhalopás ellen. Nevelő szándékkal a futást jelölte meg eszközként arra, hogy elvonja a figyelmet a "bűnözésről". Az 1950-es évek elején elkezdték lerakni a sikerek alapköveit az Angliából, (Kenya ekkor még angol gyarmat) és a tengerentúlról érkezett szakemberek segítségével.
Az 1964-es Tokiói olimpián már kalenjin érmest köszönhettek, de az igazi áttörés négy évvel később Mexikóban következett be. Az 1500 m síkfutás koronázatlan királyát Kip Keino legyőzte, és aranyérmet vihetett haza népének. Pár nappal később pedig az 5000 méter ezüstérmét akasztották a nyakába. Azóta alig rendeznek olyan atlétikai világversenyt, amelyen ne állna kalenjin a dobogón. Ezek után, talán keveseket lep meg a hír, hogy a 2 órán belüli maraton "űridő" tulajdonosa is éppen ebből a törzsből származik.
Kiprun
A versenyszegmensben pedig egy újabb üzenetet fogalmazott meg a márka, miszerint a termékeink a "Keep on Running" mondatból, a Kiprun nevet viselik a jövőben. Ezekből szeretnék néhányat ajánlani. Elöljáróban csak annyit, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően már egyre több cipőnkre figyelt fel a szakma. Ezek egyik csúcspontjának számít, hogy a tavalyi Mozgásvilág futócipő-tesztjén, a Kalenji Kiprun Ultralight versenycipőnk holtversenyben első helyezett lett. Mindezek ellenére mégsem ezt a cipőt ajánlanám elsősorban félmaratonra, vagy maratonra. Az oka pedig az, hogy ezeket a cipőket főállású triatlonosok tesztelték, akiknek az olimpiai táv végén, "csak" 10 km-t kell futnia. Egy gyerekkorától sportoló ember izomzata és koordinációja nem hasonlítható össze a tömeg futóversenyeken indulókéval. Ebben a cipőben az ütéscsillapítást háttérbe szorítottuk a súlycsökkentés javára. Ezt mindenki így csinálja, mert az edzéseken megszerzett izomzatnak köszönhetően a viselői a versenyeken szinte szárnyakra kelnek a könnyű cipőkben. Ebben a cipőben maratont is lehet futni, de ahhoz legalább 160-200 km-es heteket kell teljesíteni, hogy a kellő védettséget megszerezzük. Valljuk be, hogy erre nagyon keveseknek van lehetőségük.
Joggal kérdezhetik, hogy miért forgalmazzuk, ha csak a jelenlegi futótársadalmunknak egy szűk keresztmetszete viselheti "büntetlenül"?
A Decathlon világméretű fejlesztésekben gondolkodik, és versenyben szeretne maradni a fent említett márkákkal, másrészt a fejlettebb futótársadalommal rendelkező országok már megértek az ilyen jellegű termékekre is. Rövidebb versenyre, illetve résztávos edzésekre tökéletes választás, és ahogy múlnak az évek, szép lassan "bele lehet nőni" az efféle cipőbe is.

De akkor milyen cipőben versenyezzek?
Akiket "csak" a versenytáv teljesítése vezérel, azoknak egyértelműen egy kényelmes edző cipőt ajánlok. Erre a célra, a Kiprun Long 2, vagy a Kiprun KS Light kiválóan megfelel. A technológiáknak köszönhetően, 1000 km-ig, védettséget nyújt az izmoknak és az ízületeknek. Az első két cipőm mindenképpen ez a kettő lenne, és csak 2000 km után vásárolnék könnyebb cipőt.
A következő "állomást", az úgynevezett félverseny cipők jelenthetik. Ezeknél a cipőknél, a gyártók már a súlycsökkenést és a dinamika fokozását is szem előtt tartják a fejlesztések során. A Kiprun Fast 2, és egy tavalyi újítás, a Kiprun KD plus jöhet szóba.
A felsorolás végére hagytam egy ugyancsak fürge cipőt, a Kiprun KD Light-t ami, ugyancsak a versenycipő kategóriába sorolható, de 5 dekával nehezebb a Kiprun Ultralight-nál. Ennek a cipőnek a sérülésmentes viselése is megkívánja az edzettséget. Egy félmaratonra legalább heti 60-80 Km teljesítése szükségeltetik ahhoz, hogy a fejlesztések jótékony hatásait élvezhessük. Természetesen az említett kilométerszámok nem az adott versenycipőkre vonatkoznak, hanem az edzettségi szintre.

A cipőválasztás után még két dologra szeretném felhívni a figyelmet. Az egyik a kipróbálhatóság. A Kalenji cipőt, amennyiben az nem válna be, akár még egy-két futás után is vissza lehet hozni, és egy másik futócipőt vásárolni helyette az elköltött összegért, vagy többért. A "Második esély" feltételeiről érdeklődj áruházainkban.
A másik pedig, egy szisztematikusan felépített versenyprogram. Fontos, hogy egymásra épüljenek a versenytávok. Félmaratonra ne 21 km-es versenyekkel készüljünk, hanem a felkészülés időszakától függően, 5 - 18 km-ig terjedővel. Kettő, maximum három célversenyt tervezzünk egy évre, a többit pedig tekintsük felkészülési állomásként. Az élsportoló is így csinálja, aki minden idegszálával a fejlődésére figyelhet. Ezzel szemben, a tömegsportban az sem ritka, ha valaki minden hétvégén fut valahol egy félmaratont, vagy még annál is hosszabb távú versenyt, és ettől várja a fejlődést. Ez azért kockázatos vállalkozás, mert az egysíkú felkészülésre egy idő után már nem reagál a szervezet, és megtorpan a fejlődésben. A sérülés kockázata is jóval nagyobb egy ilyen jellegű felkészülésben, de az sem ritka hogy időközben eltűnik a varázs és a kiégés sorsára jut az illető.
Remélem, hogy a tanácsaimmal tudtam segíteni! Bizakodjunk együtt, hogy zavartalanul lezajlik az idei versenyszezon, és a 2021-es évben nem jön közbe semmi olyan akadályozó tényező, ami a fejlődésünknek gátat szabna! Sok sikert, és életre szóló versenyeket kívánok!
Hozzászólások
(nincs még hozzászólás)