Magazin

Blog

Mire és miért jók a futópadok?

Negyven perc futópadon egy szobában vs. egy teljes nap nehéz hegyi terepen esőben, sárban? Ettől a két dologtól kevés dolog különbözik jobban… Akkor hogyan jött mégis az ötlet, hogy terepultrásként vegyek egy futópadot? Mik szóltak amellett, hogy legalább hetente pár alkalommal gumiszalagra cseréljem az erdei-hegyi ösvényeket? Lássuk…

Ha ló nincs, akkor nagyon jó a szamár is 

Egy futópad nyáron, jó időben sem haszontalan, de rossz időben dolgozik meg leginkább a pénzéért. Kinek van kedve ónos fagyásban a szabadban résztávozni? Vagy viharos szélben fartlekezni? 38 fokban, tűző napon extrém UV sugárzásban aszalódni? Szmogriadóban szabadtéri futással rombolni a tüdőnket? Igazi kincs ilyenkor egy jó futópad, ami kiegészítő eszközből a napi edzések fontos helyszínévé lép elő. Ha korán sötétedik (és későn kel fel a nap), akkor a feleségem, Liza, aki szintén szokott futni, már nem szeret sötétedés után a szabadban edzeni, ilyenkor is jobban szereti a futópadot és a nappali biztonságát. 

Időt és pénzt is spórolhatunk 

Ha van egy kis idő a mozgásra, akkor saját futópadunkon az ötlettől számítva öt percen belül már futhatunk is. Nem kell autóba ülni, nem kell szórni a perceket a dugóban, és ha egyszer vettünk egy jó futópadot, akkor hozzá már bérletet sem kell váltanunk. Ha valaki csak kardiózni jár egy jobb fitness terembe, akkor érdemes végig gondolnia, hogy befektessen-e 
egy ilyen gépbe, hiszen egy használható futópad 1-2 évnyi kondibérlet árából megvehető. Ráadásul, ha saját futópadunk van, akkor azt a nap bármely szakában használhatjuk. Az én edzéstervembe például először a reggeli átmozgató laza futásokkal tudtam beilleszteni a futópadot, a délutánok és esték pedig megmaradtak az erdőnek és a futópályának. Az is gyakran előfordult már, hogy egy elhúzódó fárasztó nap végén már nem volt kedvem és erőm nekiindulni kint futni, de arra azért még rá tudtam venni magamat, hogy egy fél órára felálljak a futópadra. 

Emelkedőkre fel! 

A futópadok többségén állítható a pad dőlésszöge, az én Domyos Intense Run-omon például 15%-os emelkedő is beállítható, így kihasználható vele az emelkedőre futás/gyaloglás minden előnye. Nekem ez alföldi srácként különösen fontos, mert a hegyek közelében élő sporttársakhoz képest sokkal nehezebben gyűjtöm össze a szükséges szintemelkedést. A külföldi magashegyi terepversenyeken gyakoriak a magyar lábaknak szokatlanul hosszú, akár 10-15 km hosszú emelkedős szakaszok is, amikre az itthoni középhegységekben nehéz felkészülni. Nagyon nem mindegy, hogy 10 db 200 méteres dombot mászunk meg, vagy egy 2000 méteres emelkedőt egyben. Egy jó futópad erre is megoldást nyújt, hiszen akár órákon át futhatunk/gyalogolhatunk emelkedőkön egyhuzamban. 

Domyos intense run futópad otthoni használat közben

Már a futópadok is okosak 

A kütyümániások (mint én) is elégedettek lehetnek az új generációs futópadokkal. A prémium eszközök kompatibilisek a népszerű virtuális futós appokkal, mint a Zwift vagy a Kinomap és így még változatosabb és teljesebb futóélményt nyújtanak. Futhatunk társaságban, versenyezhetünk a barátainkkal, és bejárhatjuk a világ legszebb terepeit, városait, tengerpartjait - mindezt a saját nappalinkban. Az én kedvencem az, hogy miközben egy hegyet „megmászva” látom a tableten az egyre szebb kilátást, a futópad automatikusan változtatja az emelkedés dőlésszögét, így tényleg az az ember érzése, hogy az adott hegy útjait járja. Az Intense Run kezelőpanelje nagyon egyszerű, alig van rajta fizikai gomb – és ez 
sem véletlen. Az összetettebb funkciók és a különböző előre elkészített edzéstervek már a Dechatlon Coach és az EConnected nevű appokon keresztül érhetőek el, amelyek bluetooth- on keresztül kommunikálnak a futópaddal. Sokan találnak motivációt az edzések során összegyűlt rengeteg adatot böngészve, amik képesek a szemünk számára is láthatóvá tenni azokat a folyamatokat, amiket gyakran csak ösztönösen érzünk. Fejlődtem vajon az elmúlt időszakban? Javultak az eredményeim, mióta fogytam egy picit? Hogyan hat a stressz vagy a kevesebb alvás, esetleg egy nyugodtabb időszak a testemre? Az applikációkban összegyűlt adatok elemzése, amellett, hogy szerintem jó móka, segít az optimálisabb edzéstervezésben. 

A futópad nem hazudik 

Ha egy futópadot úgy állítunk be, hogy 12 vagy 15 km/h-val menjen, akkor annyival fog menni. Nem többel, nem kevesebbel. Ez a sterilitás persze unalmasabbá teszi a futást, de bizonyos edzésfajták végrehajtását még meg is könnyíti. Ha egy kemény hétvégi hosszú futás után hétfő reggel maximum csak kocogni szabad, akkor beállítom a padon a kívánt tempót, 
amitől garantáltan nem fogok gyorsabban futni. Ha egy adott egyenletes tempóban kell futnom egy órát, akkor a futópadon biztosan nem fog ingadozni a sebesség. Ugyanez igaz a tempófutásokra is, hiszen a futópadon nincs helye lazsálásnak. A szalagot nem hatja meg, hogy fogy az oxigén, hogy nehezednek az izmok vagy, hogy támad a tejsav, így a határaink 
fokozatos kitolására is alkalmas. 

A futópad, mint rehabilitációs eszköz 

A futópadnak a sérülések utáni rehabilitáció folyamatában is helyet találhatunk. Szalagsérülések után egy ideig még tartok a tereptől, különösen a technikásabb részektől, ezért ilyenkor szívesebben terhelem a gyógyuló testrészt a futópad sima és egyenletes felületén. A futópados futásban sokkal kisebb a hibalehetőség, jobban felügyelhető, és a folyamatos egyenes vonalú nem változó tempó miatt alkalmasabb a futótechnika csiszolására is. Ebben segíthet, ha egy tükörben látjuk is magunkat futás közben, de ha ez nem megoldható, akkor akár videófelvételt is készíthetünk. További rehabilitációs előny, 
hogy egy otthoni edzés után nagyobb eséllyel és alaposabban végezzük a futás utáni nyújtásokat. Én legalábbis biztosan. 

Az egész család használhatja! 

És végül, ha futópadot veszünk, akkor nem csak magunknak vesszük. Nálunk például Liza, a feleségem is fut, de benne nem olyan erős az elszántság, hogy hidegben, esőben, hóban- fagyban is kimenjen edzeni. A nappaliban egy jó filmet vagy sorozatepizódot nézve viszont már számára sem lehetnek kifogások. Ha futópadot veszünk, és használjuk is, akkor a 
példánk a család többi tagjára is ragadós lehet. A kisfiam és a kislányom is felállt már a padra pár alkalommal, de az ő mozgásigényük még nem egyenes vonalú. De sebaj, ők ráérnek még.

Belus Tamás (42)

"2007-ben láttam magamról egy fényképet, amin két kézzel toltam be egy szelet tortát majdnem száz kilósan. Nem tetszett. Ekkor kezdtem el futni. Megvettem a plázában a legdrágább csillivilli futócipőt, majd kimentem futni a közeli lőtérre a homokba. Kb. 800 méter ment, aztán fel kellett hívnom a szüleimet, hogy jöjjenek értem autóval. (500 méterre laktunk). Na így kezdődött. De nem adtam fel, másnap is kimentem, meg harmadnap is. Leszoktam a dohányzásról, leadtam pár kilót és a futás szépen lassan az életem részévé vált. Rá egy évre lefutottam az első félmaratonom, majd még egy év múlva az első maratonomat, ami nyilván nem egy sík városi verseny volt, hanem rögtön egy terepmaraton. Itt dőlt el végleg, hogy nekem az erdőben, a hegyekben a helyem. Szépen türelmesen növeltem csak a távokat, 9 év munka volt már a lábamban az első száz km-es versenyem előtt.

Mivel, mint oly sokan a generációmból, én is Németh Csaba legendás Ultra-Trail du Mont Blanc (UTMB) futásain nőttem fel, ezért engem is vonzottak a nagy magashegyi ultrák, úgyhogy néhány éve megpróbáltam még jobban összekapni magamat. Leadtam a maradék pár kilót, elkezdtem tervszerűbben táplálkozni és edzeni, hogy legalább egy kicsit a nyomdokaikban léphessek a nagy elődöknek. Azóta a futásnak hála számtalan gyönyörű helyre eljutottam, nyertem jónéhány versenyt és ma már a hazámat is képviselem a Magyar Terepfutó Válogatottban.

De ami még ennél is fontosabb, sok új barátságot kötöttem, és próbálok minél többet visszaadni a közösségnek a sok élményből és tudásból, amit tőlük kaptam. Nagyon büszke vagyok a testvéremre, Fruzsira és édesanyámra, akik szintén futnak, nem is akárhogyan."

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)