Magazin

Blog

Mit is kezdjek magammal otthon?

2020. március 31.

Úgy érezzük, kicsúszott a kezünkből az irányítás. Az egész család itthon, tanulni kell a gyerekekkel, időt kell találnunk a munkára, és megőrizni a józan eszünket. Hogyan enyhíthetjük a bennünk lévő feszültséget? Egyáltalán, mi a normális ilyenkor? Sportpszichológusunk gyakorlati tanácsai az otthonlét idején.

Ahhoz, hogy bármilyen nehéz helyzetet kezelni tudjunk, először is tisztán kell látnunk, mi is történik velünk, amitől nehézzé váltak a napjaink.

A saját listám (biztos nem teljes, és főleg nem hierarchikus) így néz ki:

  • nem önként vállaltuk
  • olyan korlátokat kell elfogadni, melyeket „normál” esetben elutasítanánk, most azonban az egészségünk megőrzése érdekében, ezek nem kérdőjeleződnek meg
  • a vírus láthatatlan, kiszámíthatatlan, nem tudjuk megkaptuk-e, átestünk-e már rajta
  • egy személyben több feladatot kell ellátni, több szerepben kell helyt állnunk, olyanban is, amire nincs hivatalos képesítésünk
  • a társas izolációnak eleget tenni, miközben az ember társas lény.

Mit tehetünk mégis?

  • azon területeken, ahol lehetséges, visszavenni a kontrollt/irányítást az életünk fölött
  • átkeretezni a helyzetet
  • megfelelő mértékű, és elfogadható igazságtartalmú forrásokból információt szerezni.
Vedd vissza az irányítást!

Hogyan tegyük mindezt? 

El lehet kezdeni naplót írni. Ezt javasolhatjuk gyermekeink számára is. Néhány hónap múlva érdekes lesz visszaolvasni, hogyan is teltek megváltozott napjaink. Az írás mellé lehet képeket, apróbb papír tárgyakat tenni, bármit, ami emlék. Akit érdekel a téma és szeret kreatívkodni a gugliban scrapbook, projekt life címszóval kereshet rá példákat. 

Egy speciális formája a napló írásnak az inspirációs napló

  • Írjuk le, milyen pozitív dolgok történtek ma velünk
  • Írjuk le, milyen érdekes dolog történt, láttunk, hallottunk
  • Fotózzuk le, ha valami szépet látunk, vagy ha érdekeset.

Rengeteg pszichológiai tanulmány támasztotta már alá, hogy a napló írás segít a szorongás oldásában. Amíg valamit nem mondunk ki / írunk le, csak a belső valóságunkban létezik. Ha leírjuk, egyrészt könnyebb megvizsgálni a valóságtartalmát, másrészt könnyebb kérdéseket feltenni, magunknak, hogy valóban így van? Tényleg tehetetlen vagyok? 

Átkeretezés: tegyük fel maguknak a következő kérdéseket és írjuk is le:

  • mi változott meg azóta, hogy többet vagyunk otthon
  • mi változott azzal, hogy szűkült az otthonunkon kívüli kapcsolatok mértéke
  • hogyan fejleszti otthoni kapcsolatainkat, hogy többet találkozunk a családtagjainkkal
  • milyen új tulajdonságokat fedeztem fel magamban, a családomban, mióta otthon vagyunk?
Apa tanítja a gyerekeket

Egy másik gyakorlat, amit önmagunk megnyugtatására használhatunk, az önegyüttérzés gyakorlata. (Ezt a gyakorlatot Mogyorósy-Révész Zsuzsa kolléganőmtől tanultam, egy érzelemkezelési workshopon. Honlapján – Pszichológus a galériában – még sok hasznos gyakorlat, írás, kreatív és művészeti témájú tartalom olvasható.) 

 A cél önmagunk bírálata helyett az elfogadás, melynek három lépése van.

  • tudatosítani a gondolatot, hogy az adott helyzet szenvedést okoz számomra.
  • tudatosítani a gondolatot, hogy a szenvedés az élet része, nem csak velem fordul elő. A jelen helyzet másnak is nehézséget, gondot, szenvedést okoz.
  • végiggondolni, hogy mit tehetek magamért. Elkezdhetek együtt érezni magammal. Ha ez eleinte nehezen megy, tegyük fel a kérdést, hogyan viselkedne velem egy kedves ismerősöm, valaki aki igazán szeret és akinek fontos vagyok. Én hogyan viselkednék mással, mit mondanék neki, hogy meg tudjam nyugtatni.

Menj ki a szabadba, amíg lehetséges, a megfelelő szabályok betartása mellett. A jó idő, a friss levegő oldja a bezártság nyomasztó érzését. Emellett láthatsz másokat is, akik valószínűleg nagyon hasonló érzéseket élnek át. Hasonló helyzetben vannak, nem vagy egyedül. Ha van rá lehetőségünk, üljünk ki az erkélyre vagy a kiskertbe egy könyvvel. Amire a hétköznapok mókuskereke során nem volt lehetőségünk, most próbáljuk meg beleilleszteni a napirendünkbe.

Mozogj! Akár kint, akár bent, rengeteg lehetőség adódik a kondink megtartására. Számtalan csoportban, edzők oldalán lehet online videókat találni, vagy edzéssorokat, amiket be tudunk illeszteni a napirendünkbe. Válogathatunk aszerint is, hogy épp mennyi időnk van, lehet, épp csak 10 perc kardió fér most bele, máskor meg 20 perc erősítés, de jó alternatíva a futás, a bringa és a rollerezés is. Napsütésben akár egy kis átmozgató jóga gyakorlat sor is kifejezetten élvezetes lehet. Sportolni gyerekkel is lehet. A videó megosztókon most már alternatív torna órák százai között lehet válogatni, de létezik torna a plüssökkel kicsiknek is. Így ők is azt érezhetik, hogy van valami, ami csak nekik szól. Együtt is mozoghattok. A legkisebbek boldogan fognak segíteni a fekvőtámaszokban pl. úgy, hogy a hátunkra ülnek, így extra erősödés is várható… Amelyik gyerek tud már kerékpározni, kísérheti a szüleit futás közben. 

Emellett persze ne feledkezzünk el az én időről, ha tehetjük. Ez most talán még fontosabb, hiszen a nap nagy részében a család együtt van otthon a négy fal között. Óhatatlanul növekszik a feszültség. Kérjünk egymástól egy -egy órát, amit arra szánunk, ami a legjobban feltölt.

Az én időről ne feledkezzünk meg!

A mozgás csökkenti  a szorongást, a depressziós érzéseket, felélénkíti a szervezetet, így jó hatással van az immunrendszer működésére, ami most különösen fontos. Felpezsdíti a vérkeringést, ami friss oxigént szállít az agyhoz, egyben hatékonyabb gondolkodásra készteti azt. A mozgás kikapcsolódás testnek és léleknek. A sportolástól hatékonyabbnak, magabiztosabbnak, tevékenyebbnek érezzük magunkat. És nem utolsó sorban, nem csak gurulva tudunk majd közlekedni, ha visszaáll a rend 😉

Tegyünk meg a személyes higiéniáért mindent, amit tudunk. Tanítsuk meg a gyermekeinket a helyes kézmosás szabályaira. Bár be kell vallanom, engem most épp a saját gyerekem tanított meg rá, hogyan is kell jól csinálni. Köszönjük a tanítónőknek, akik őt megtanították erre. A lényeg, hogy a gyerektől is tudunk tanulni, sőt, akár a nagyszülőket is taníthatja, pl online. Remek szórakozás lesz számára, és főleg ismét érezheti fontosságát, és személyes hozzájárulását a család életéhez. 

Ne vedd túl komolyan, ha új munkakörben, tanárként kell helyt állnod. A nagy részünk nem tanár, nem képeztek ki erre. Nyilván mindent megtesz az ember, amit tud, de ez az időszak nem kell, hogy a perfekcionizmusról szóljon. Sokkal inkább az egymásra figyelésről, a gyerekeket ugyanúgy segíteni kell abban, hogy alkalmazkodni tudjanak a megváltozott helyzethez és biztonságban érezzék magukat. Ilyenkor azzal nyomasztani, hogy folyamatosan minden feladattal precízen el tudjon számolni, túlzott elvárás.

Tartsuk a kapcsolatot a környezetünkkel. Építsük az online hálózatot. Így nem maradunk egyedül. Lehet írásban és videó chaten is beszélgetni, közösen enni, közösen edzeni.

Sok lehetőségünk van, hogy visszaszerezzük az irányítást. Akinek ez nehezebben megy, és úgy érzi, nem tudja környezetével neki megfelelően megosztani mindezt, továbbra is lehetősége van pszichológiai segítség igénybevételére. A helyzetre tekintettel, online konzultáción továbbra is elérhető vagyok. 

Címkék:

Dr. Menczel Zsuzsa PhD

Tanácsadó szakpszichológus életvezetési tanácsadó, sportpszichológus, szakíró

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)