Magazin

Blog

Motiváció (nem csak) úszáshoz

Motivációt keresel, vagy éppen fenntartani próbálod azt? Íme néhány jó tanács, ami segíthet abban, hogy Te is vágyj az uszodába!

Trükkös dolog ez a motiváció: először rá kell venni magad, hogy elkezdj valamit, és ekkor sem lehet elégedetten hátradőlni, hanem fenn kell tartani, folyamatosan megújítani a kialakított motiváltságot. Bár a cikk elsősorban az úszással kapcsolatos motivációval foglalkozik, az élet bármely más területére is bátran és sikerrel alkalmazhatóak az itt leírtak, így a munkára, a tanulásra, akár más sportokra, egyéb szabadidős tevékenységekre is.

Elméleti háttér - A motivációról

Alapvetően kétféle motivációt szokás megkülönböztetni: intrinzik (belső) és extrinzik (eszköz jellegű, külső) motivációt. Az intrinzik motiváció fogalma alá tartozik az elégedettség, az úszás öröme; fő forrásai az élmény, a tanulás, a fejlődés érzése - vagyis amikor azért úszunk, mert maga az úszás kellemes érzésekkel tölt el minket. Ezzel szemben az extrinzik motiváció hátterében az eredmények, következmények, célok állnak, az úszás pedig csak eszköz ezek eléréséhez - például amikor azért úszunk, hogy lefogyjunk, hogy könnyebben tudjunk párt találni, esetleg azért, hogy egészségesebbek legyünk.

Mind a belső, mind az eszköz jellegű motivációnak nagy jelentősége van abban, hogy motiváltnak érezzük magunkat - a kettő nem zárja ki egymást, hanem sokszor egymást erősítve tudnak működni; előfordulhat például, hogy azért kezdünk el úszni, mert Pisti, a helyes szomszéd fiú is úszni jár, de időközben magunk is megtaláljuk az úszás örömét, az intrinzik motiváció is megjelenik. Sőt, az sem elképzelhetetlen, hogy egy idő után már nem is érdekel minket a szomszéd Pisti, mégis járunk úszni, mert azóta újabb motivációink jelentek meg. Míg az extrinzik motiváció nagyobb valószínűséggel vesz rá, hogy elkezdjek úszni, a belső motiváció lesz az, ami hosszú távon is fenn tudja tartani az érdeklődésemet. Ezt szem előtt tartva érdemes lehet felmérni, miért is szeretnénk úszni, és tudatosan motivációs faktorokat keresni, lehetőleg a másik kategóriából is, így felvértezve magunkat a motiválatlan pillanatok ellen.

Találd meg a saját motivációdat!

Hogyan motiváld magad?

Vezess edzésnaplót, írj edzéstervet


Mikor úsztál, mennyit, és milyen intenzíven? Hogy ment? Akár részidőket, időeredményeket is lejegyezhetünk - jó érzés látni, ahogy nő a lista, és elégedetten nézheted vissza, hányszor és mennyit úsztál. Ha van edzésterv, a medencében már nem kell azon gondolkodni, mit csinálj, meddig csináld, és egy kis fáradtság után sem hagyod azonnal abba, ha konkrét célt tűztél ki aznapra (pl. 3 kilométer) vagy kész edzéstervből úszol (pl. még van hátra 4x200 gyors, és csak utána jön a levezetés). Ezen természetesen lehet, sőt, érzés alapján néha kell is változtatni; ha rosszul aludtam, kimerítő napom volt, vagy szédülök, akkor NEM kell csakazértis leúsznom a tervet! Feszegessük nyugodtan a korlátainkat, de figyeljünk a testünk jelzéseire is.

Az edzéstervet akár egy uszodai edzőtáblára is írhatjuk, amit úszás közben is átírhatunk, ha kell.

Változatosság


Nemcsak az úszásnemeket és az edzésfelszerelést, de még a helyszínt is variálhatjuk: próbálj ki új uszodákat, strandot, medencéket; tapasztald meg, hol milyen úszni - van, ahol ‘nehezebb’ a víz, van, ahol jobban csúszik a fal, van, ahol nagyobbak a hullámok, hidegebb a víz, esetleg kényelmetlenebb az öltöző. Keresd meg a kedvenc uszodádat, de kísérletezz újak látogatásával is - nyáron akár nyitott medencés lehetőségek figyelembevételével.

Tűzz ki célokat rövid és hosszú távra is


Legyenek könnyen elérhető és ambíciózus célkitűzéseid is. Hogy ezeket nyomon tudd követni, állíts magadnak mérhető mérföldköveket, hogy lásd, mit értél el. Ne azt írd például, hogy ‘többet fogok úszni’ vagy ‘ritkábban állok meg a falnál’, hanem ‘minden hónapban legalább 5-ször elmegyek úszni’ és ‘legalább 10 hosszt le tudok úszni megállás nélkül’.

Társaság


Ússz barátokkal vagy szerezz új barátokat, akikkel együtt tudsz úszni. Így egymást is tudjátok motiválni: ha valakinek épp nem lenne kedve, hátha a társaság miatt mégis lemegy az uszodába. Sőt, akár családi vagy barátokkal közös program is lehet egy jóleső úszás.

Barátokkal sokkal jobb hangulatban telik az edzés.

Merülj el az úszás világában!


‘Tanulj’ az úszásról, foglalkozz az úszással uszodán kívül is. Nézhetsz például közvetítéseket versenyekről - akár YouTube-on is megtalálhatók híres döntők -, úszással kapcsolatos dokumentumfilmeket, olvashatsz könyvet vagy cikkeket a témában, találhatsz kedvenceket, akiknek szurkolhatsz a VB-k, EB-k, olimpiák alatt. Ha követed az eseményeket és foglalkozol a témával, sokkal könnyebben lesz szerves része a rendszeres úszás is az életednek.

A fenti tanácsok természetesen nem többek ennél: tanácsok. Mind máshogy működünk; van, akinek az egyik módszer válik be, valaki másnak egy másik. Az a fontos, hogy tudatosan építsük a motivációnkat, mert más csak a legritkább esetben teszi meg helyettünk. És ehhez az építkezéshez - legyen szó az élet bármely területéről - remek kiindulópont lehet egy-egy kis lépés, mint célokat kitűzni vagy változatossággal fűszerezni a tevékenységünket.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)