Magazin

Blog

Quechua FH900 hátizsák: Ultrakönnyű társ a gyors túrák során

Akár többnapos hátizsákos vándortúrán jár az ember, akár néhány órás teljesítménytúrán, a nehéz és sok felszerelés komoly hátráltató tényező. Egyszer eljön a pillanat, hogy megunjuk a fölösleges cipekedést és elkezdjük csökkenteni a felszerelés mennyiségét és tömegét. Akkor lesz segítségünkre a megfelelő hátizsák.

Kezdőként segítség egy közepes, 30 liter környéki hátizsákkal indítani a túrázást, mert a legtöbb egynapos túrán bőven elegendő helyet kínál. A táska mérete azonban idővel kompromisszumos lesz és kisebb-nagyobb térfogatra lesz szükségünk. Én most tartok ott, hogy kell egy kicsi és könnyű hátizsák.

Két nagyon fontos információt is feltüntetünk a táskán: a térfogatot és a tömeget

Az Evadict 15 literes terepfutó hátizsákkal szemezek már egy ideje. Nagyon praktikus megoldásai vannak, de a 15 literes össztérfogat és sok kis zseb miatt elaprózódó hely az én szokásaimhoz nem tűnik optimálisnak. A testhezálló rögzítést és a vállpántokon elérhető plusz zsebeket azonban nagyon hasznosnak gondolom.

A Quechua FH900-as hátizsáknak nagyon megörültem, amikor az ősszel a Quechua Helium termékcsaládot bemutató cikkem írásakor felfedeztem. A képek alapján mindent tud, amire az elképzeléseim szerint szükségem van. A kevés túrázás miatt január végén rendeltem meg, de egy hét különbséggel kettőt is. Az első annyira megtetszett a páromnak, hogy azonnal kisajátította, no de mi marad nekem? A két egyforma hátizsákon már csak nem veszünk össze. :)

Mit mutat terepen?

Az első három túra közepes tempójú, 15-20 km-es utak voltak Tihanyban és a Börzsönyben. Alkalmanként kocogtam is a túrák közben és a pántok kellemesen szorosan, mozgás nélkül tartják a hátizsákot. A fő próbatétel csak ezután következett, mivel elsősorban hosszú távokon szeretném használni az FH900-at. Az előző cikkemben írtam is az 56 km-es túráról amikor a Vértesben jártam, de egy héttel később, 7-én vasárnap mentem még egy 32 km-es kört is ugyancsak a Vértesben, akkor készültek a fotók.

Az eddig használt strapabíró mindenes, 30 literes NH500-as után egy filigrán és precíz célszerszámot kaptam az FH900 személyében. Érzésre vékony anyagból van a hátizsák, de éppen ez kell a könnyű tömeghez.

Vékonyak a pántok, de nem érződnek gyengének. Minek is lenne erősebb? 4-5 kg-nál jobban nem fogjuk terhelni a zsákot. A váll fölötti részen van némi szivacsozás, de az eddigi tesztek alapján (egy MH900-as polár + aláöltözet) még 12 óra után is kényelmes volt. Szerintem önmagában egy pólóval is elég lesz ez a párnázás nyáron, hiszen nem ezzel a táskával fogjuk hazacipelni a hegyeket. Bekapcsolt első pántokkal pedig nagyobb felületen, a vállak mellett a mellkason is eloszlik a táska tömege. Érdemes is bekapcsolni a pántokat, mert anélkül hátrébb csúszhatnak és belső élük esetleg vághat, de az is lehet, hogy csak nekem kellene a téli bundámat lemozognom. Inkább le sem írom mennyit híztam vissza a nyár után...

A táska egyébként magasan fekszik a hátunkon és együtt mozog a felsőtestünkkel. Számomra ez nagyon kényelmes, nem dörzsöli a csípőmet, sokkal szabadabbnak érzem a mozgást technikásabb terepen, vagy éppen bele-bele kocogva a tempóba. Ja, igen, bátran futhatunk vele!

A túrák során én a folyamatos haladás és a rövid szünetek híve vagyok. Ennek során az a jó, ha könnyen hozzáférek a felszerelésemhez és a szendvicsemhez. Eddig menet közben csak félvállra kapva előre húztam a régi zsákot és a nagy két rekeszben szinte azonnal mindent elértem. Az FH900 rövid és stabilitásra tervezett pántjai miatt ez az egyszerű félvállas mozdulat már nem működik, erre készüljetek fel. De nem is biztos, hogy szükség van rá: A hibrid kialakítás miatt a vállpántokon is vannak rugalmas tárolózsebek, amibe elég sok minden belefér.

A hibrid kialakítás...

A jobboldali alsó zseb stabilan megtart egy 0,5 literes palackot, például izót. A puha kulacsok is jók oda, de abba én inkább csak tiszta vizet tennék, más folyadékot nem. Ha az ivás helyett a kalóriapótlásra figyelünk, akkor elfér benne 2 csomag (2 * 100 g) olajos mag, 3-5 tasak energiazselé és akár még egy-két ilyen-olyan szelet (gabona, csoki, miegymás...). A kombináció ránk van bízva. A felette lévő kisebb zsebbe pakolászhatunk ezt-azt. Bár ott már majdnem a vállunkon van a cucc, a rugalmas háló megtartja. Még egy mozdulattal feljebb pedig egy biztonsági sípot találhatunk. Lehet, hogy csak a mostani testalkatom miatt, de én kicsit alacsonyabbra tettem volna, vagy hosszabb madzagra, hogy könnyebb legyen elérni. Remélem nem lesz rá szükség.

A cikkben hivatkozott bal-jobb oldal a fényképen értelemszerűen fordítva értendő.

A bal oldalon van egy vízhatlan, cipzáras zseb, iratoknak, vagy pénznek. A mai telefonok többsége nem nagyon fér be, hacsak nem tart valaki külön túrázáshoz egy apró butatelefont. Apropó telefon. Én inkább balra a hálós zsebbe teszem azt. Kéznél van, mert azzal szoktam fotózni és a gumis nyílás egy tokkal elég stabilan tartja a mai közepes telefonokat és a töltéshez az USB kábelt is egyszerűen oda tudom vezetni.

Víztasak is jár a hátizsákhoz! A maximum 2 literes víztasakhoz kívülről férhetünk hozzá és még a tartalmát is látjuk a hálós háton keresztül. A hűvös átmeneti időszakban előny, hogy közel van a víz a testhez, így nem hűl ki teljesen! Nyáron persze fel fog melegedni a víz és sokan éppen ezért nem szeretik a víztasakot. Én úgy vagyok vele, hogy még a meleg víz is jobb, mintha szomjasak maradunk, vagy kényelmetlenül cipeljük azt. Ha pedig forrásnál, járunk, akkor kívülről elég egyszerűen hozzáférünk a tasakhoz és gyorsan cserélhetjük benne a vizet.

...és az apraja

A táska tetején egy cipzáras zsebet találhatunk a további apróságoknak. Belül kis akasztóval a kulcscsomónak. Hátul, alul ugyancsak egy cipzár mögé elrejtve egy kis szemetes zsákunk is van, amibe a túra közben termelődő szemetet gyűjthetjük. Ha koszos lenne, lecsatolható, kimosható. Nem kell hozzá levenni a hátizsákot, hogy használjuk. Kétkézzel ugyan (a botokat le kell tenni, ha van), de egyszerűen kitapintható és cipzározható még a hátunk mögött vakon is, vagy sötétben.

A 2 literes víztasak nem fog lecsúszni, de ha kisebbet vinnétek, azt is megtartja a kis akasztó.

Az FH900 bal oldalán a szokásos hálós külső zsebet találjuk. Sapka, kesztyű, 0,5 literes palack, sok mindent elnyel. Mivel elég magasan fekszik a hátizsák, így a zseb is magasan van. Balkézzel hátranyúlva nehezen érhető el menet közben az ott lévő felszerelés, ezért ne a folyamatosan használt cuccokat tegyétek oda, vagy kérjetek segítséget, ha csapatban vagytok.

A hátizsák jobb oldalán egy nagy cipzáras nyíláson keresztül nyúlhattok be belülre, ha leveszitek a zsákot. Félvállra kapva is megoldható, de nehézkes. A legtöbb esetben ez a nyílás elegendő lesz, hacsak nem egy nagyobb dzsekit mozgatnánk. Én itt szoktam kivezetni a powerbanktól az USB kábelt. A cipzárak egyébként nehezen járnak, ami jó, nem fog mozgás közben kinyílni.

A 14 és 19 liter közötti űrtartalom elegendő is. A képeken éppen megtömve látható a táska, reggel hideg volt és softshell jellegű öreg dzsekimet préseltem bele, de még azt is elnyelte. Többségében azonban ennél kevesebb cuccal használom és úgy még kényelmesebb. Belül van két gumis rögzítőpánt, így egy feltekert nadrágot/pólót, vagy éppen egy palack üdítőt is tudunk belül többé-kevésbé rögzíteni.

Amit az erdőbe beviszünk, azt ki is hozzuk onnan. Lehetőleg az ottani kukákat se terheljük.

A vállpántokat két csattal kapcsolhatjuk össze, amiknek a magassága a mellbőségtől függően 20 cm-es tartományban 7 lépésben változtatható akár menet közben is. Elég szorosan illeszkednek a kis kampók, nem hinném, hogy könnyen kiesnének. Ugyancsak változtathatunk néhány centimétert a vállpántok hosszán is. A maximális méretük fix, de rövidebbre vehetjük, ha szükséges. Ahogy a fenti képen is látható, nekem most még kell a teljes hossz.

Vézna, vagy szálkás?

Írtam, hogy a vállpántok elég vékonyak. Ez elsőre szokatlan, de az anyagban is látható erősebb szövésű szálak bőven elbírják majd az amúgy 4-6 kg-os össztömeget. A varrások belül vízhatlanul ragasztottak, a zsák anyaga is többnyire vízlepergető és a cipzárak is védettek kívülről. Erre még kíváncsi vagyok, hogy mennyi esőt bír, de szükség esetén kiegészíthetjük egy esőhuzattal.

A külső gumis rögzítő hurkokra rakhatunk túrabotot, vagy akár egy széldzsekit/esőkabátot is. Ennél nehezebb felszereléssel ne terheljük az anyagot, ami amúgy rip-stop szövésű. Ha nincsen "kitömve" a táska, akkor a túrabotok könnyebben lifeghetnek a rögzítőkön, ez pedig nagyobb terhelést jelent a varrásnak futás közben. Néhány hét tesztelés után amúgy nem mondom gyengének az anyagot, de egy sűrűbb bozótosban, a tüskés ágak között figyelni fogok rá.

Kíváncsi vagyok, hogy mennyire vízhatlan az anyag. Igyekszek majd komolyabb túra előtt tesztelni magamnak.

Azt hiszem leírtam mindent amit akartam, jó hosszúra is sikeredett a cikk. Mit mondhatnék összefoglalásként? Ár-érték arányban egy nagyon jó táskát kapunk, de ennek ellenére NEM mindenkinek ajánlom.

Ha kisméretű, de általánosan a legtöbb körülmény között használható hátizsákra van szükséged, akkor az 500-as kategóriában kell nézelődni. A weboldalon már látható az új FH500-as az nagyon jó darabnak ígérkezik! A Decathlon kínálatában a 900-as sorozatú termékek már elég specializáltak és ez érződik az FH900-on is. Egy célszerszám! Annak viszont nagyon jó. Az utóbbi években egyre több teljesítménytúrán láttam terepfutó mellényeket a túratársakon. Ha hozzám hasonlóan nem azt, hanem a mellény és a hagyományos hátizsák közötti hibrid megoldást keresel, akkor a Quechua FH900 hátizsák jó választás lesz!