Magazin

Blog

Slackline mindenkinek – Tippek és trükkök az első lépésekhez

A slacklining egy olyan, koncentrációt, testtartást és egyensúlyérzéket fejlesztő sportág, amely nem csak remek feltöltődést nyújt a szabadban, de jó kikapcsolódás lehet a családdal, barátokkal is.

Szerintem szuper, hogy minden felszerelése könnyedén elfér egy közepes hátizsákban, így egy piknik, vagy nyaralás során is könnyedén magunkkal vihetjük. Ha néhány alapvető szabályt betartunk a használatakor, a slackline hevederünk hosszú ideig jó szolgálatot tesz majd, így az ár/érték aránya is igen kedvező.

Ahhoz, hogy könnyebben eligazodhass a különböző modellek között és hogy megtedd az első pár lépést a hevederen, (és a slackline-ozás nagyszerű világában) most ellátunk néhány hasznos tanáccsal. 

Jómagam már évekkel ezelőtt beleszerettem ebbe a mozgásformába. Arról, hogy én hogyan ismerkedtem meg a slackline világával és milyen élményeket szereztem, előző cikkemben olvashatsz

Na de milyen felszerelésre is lesz szükséged?

Ahhoz, hogy elsajátítsd a slackline-ozás „művészetét“, nincs szükség méregdrága és bonyolult felszerelésre. Általánosságban elmondható, hogy a szélesebb hevederekkel (50mm/2 inch) egyszerűbb begyakorolni az alapokat, hamarabb jönnek a sikerélmények. Ezek rendszerint 15 méteres hosszban kaphatók, ami bőven elegendő lesz az első időszakban. Ahogy ügyesedsz és kezded „kinőni‘ a kezdő hevedered, áttérhetünk egy nagyobb kihívásokat rejtegető, hosszabb és/vagy keskenyebb slackline-ra! Most tehát egy 5 cm széles, 15 méteres szettet ajánlok.

Hova és hogyan helyezd fel a slackline szettet?

A szett 2 részből áll majd. Maga a heveder, valamint annak egy rövidebb darabjával ellátott racsni a feszítéshez. Fontos, hogy séta közben a racsnit próbáljuk elkerülni, ne álljunk rá, valamint miután a slackline-t megfeszítettük vele, minden esetben zárjuk vissza ütközésig a kart a biztonság érdekében! Mindkét elem végén megerősített, varrott füleket találunk, ezek segítségével hurkolhatjuk őket egy fa, vagy oszlop köré. Mindenképp olyan fákat és oszlopokat válasszunk, amelyek már ránézésre elbírják a heveder megfeszítése során ébredő erőhatást! Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy a kikötési pontjaink felülete kárt tehet a slackline-ban. Ezt egyszerűen meggátolhatjuk úgy, ha ún. favédőt helyezünk fel a törzs vagy oszlop köré és ezen helyezzük el a hevederünket. Ezzel az apró trükkel meghosszabbíthatjuk a slackline-unk életét és megúszhatunk egy esetleges balesetet. 

Kezdőként érdemes alacsonyan kifeszíteni a hevedert

Na és a magasság: kezdőként érdemes alacsonyan kifeszíteni a hevederünket. A 30-40 cm elegendő, valamint a slackline teljes hosszára sem lesz szükség az elején, így könnyebb is lesz. 

Ha a hevedert megfeszítettük és a racsnit lezártuk eljött az idő. Egy gyors bemelegítés és álljunk párhuzamosan a heveder mellé.

Felállás, első lépések

Elsőként helyezzük azt a lábunkat a hevederre, amelyikre fel szeretnénk állni. Már a felállás előtti pillanatban érdemes a kezünket felemelni, hogy az egyensúlyozást segíthessük vele. Nagyon fontos, hogy határozottan szálljunk fel a hevederre! A legkönnyebb módja ennek egy hirtelen testsúly átbillentés a hevederen lévő lábra. Ha ezt a mozzanatot lassan csináljuk, (mondjuk mint amikor egy pumpára lépünk) akkor a hevederünk elkezd majd-össze vissza kilengeni és nem tudunk majd megállni. Tehát kezek fenn, átbillentés. Már fenn is vagyunk a hevederen. Ilyenkor egy másik fontos dolog, hogy soha ne a lábunkat figyeljük. Természetes reakció, hogy az instabil hevederen állva az ember lenéz, viszont ekkor bizonyosan elveszítjük az egyensúlyérzéket. Szemeljük ki inkább a heveder végét, de legalább is néhány méterrel előbbre figyeljünk. Eleinte fura lesz, de gyakorlással hamar megszokod majd. A hátunk maradjon mindig egyenes, a térdünk pedig kissé rogyasztott.

Nagyon gyakran találkozom azzal, hogy a kezdők azonnal a másik lábukat is a hevederre húzzák, ezzel azonban csak nehezítik a helyzetet. Egy lábon megállva, 3 végtaggal egyensúlyozva sokkal egyszerűbb megállni az elején. Ne próbáljunk azonnal elindulni, gyakoroljuk be a stabilan, egy lábon egyensúlyozást!

Ha már hosszú másodpercekig magabiztosan állunk a lábunkon, megpróbálkozhatunk az elindulással. A szabad lábunkkal finoman keressük meg a hevedert, s ha megvan, lassan helyezzük át a testsúlyunkat, ne hirtelen. Közben a tekintet marad a távolban, a kezünk a fejünk mellett, lazán, egyensúlyozva. Ha es sikerült, keressük meg újra az egyensúlyt egy lábon és jöhet a következő lépés.

Tudom, leírva egyszerűen hangzik, de gyakorlással és elszántsággal menni fog!

Fontos, hogy ne a lábadat nézd!

Amiről eddig nem esett szó, pedig kulcsfontosságú, az a koncentráció. 

Fontos, hogy minden idegszálunkkal figyeljünk magunkra és a slackline-ra. Lazítsunk. Fókuszáljunk az egyensúlyozásra, a légzésünkre, a mozdulatainkra. Ezeket a tanácsokat szem előtt tartva hamarosan könnyedén tehettek meg újabb és újabb métereket.

A slackline amellett, hogy átmozgat, lelassít és kikapcsol, remek lehetőség arra, hogy a hétköznapok zajából kicsit kimozdulva, a természetben pihenjünk akár csak egy órára is. Remélem nektek is sok szép élményt fog okozni ez az új mozgásforma.

Az élményeiteket, tapasztalataitokat pedig reméljük, megosztjátok majd velünk is. 

Alföldi Dániel, a csömöri Decathlon áruházból

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)