Magazin

Blog

Sportolás anyaként - szülés utáni regeneráció

Felejtsétek el az edzést! Felejtsétek el a mérlegen látott számok értékelését! Miért stresszelitek magatokat a szülés utáni kilókkal? Felejtsétek el, hogy másokhoz hasonlítjátok magatokat!

Nem vártátok, hogy ezt fogom javasolni, ugye? 

Igaz, csak két várandósság tapasztalatával rendelkezem, valamint 5 év közösségi médiában eltöltött idővel, de higgyétek el, okkal írtam a bevezetőben foglalt gondolatokat.

Ezért is szeretném pár sorban kifejteni, mielőtt megosztom veletek a tippjeimet a szülés utáni regenerációval kapcsolatban.

A többséget az foglalkoztatja - ahogy anno engem is -, hogy hogyan lehetne azonnal formába lendülni a szülést követően. Engem is nyomasztott a tükörképem, a testem változása az első szülést követően. Meg kell tanulni elfogadni a tényt, hogy az anyává válás változásokkal jár. De milyen az ember, igaz? Azonnal bizonyítani akar! Talán a társadalmi nyomásnak köszönhetően, talán mert így lettünk “kódolva”, ki tudja.

Mára hivatásommá vált, hogy olyan tartalmakkal hívjam fel a figyelmet a valós tartalmakra, mint amit a képen is láthattok. Míg a másik képen azt, hogy otthon végezhető gyakorlatokkal hihetetlen eredményeket érhetünk el.

 https://www.instagram.com/p/COfo37MLHcD/

Bátorság kell ahhoz, hogy szembemenjek a társadalom által elvárt, kreált normáknak. Miért? Mert csak kevesen teszik, hogy vállalják a valós oldalukat, valamint azt, hogy MINDENKI EGYEDI. Más életúttal, étkezési szokásokkal, más aktivitási múlttal rendelkezünk. 

Az otthon végezhető gyakorlatokkal hihetetlen eredményeket érhetünk el.

Fontos azt is megjegyeznem, hogy sportmúlttal rendelkező, aktív életet élő anyuka vagyok, aki autodidakta módon, szakértői médiumokat böngészve gyarapítja tudását. Nem vagyok hivatásos tréner, de büszke vagyok arra, hogy egyedül ilyen eredményeket értem el, és hiszem, hogy erre bárki más is képes.

Igyekszem az általam megtapasztalt olyan hasznos ötleteket, mozgásformákat megosztani közösségi platformjaimon, amelyek nálam beváltak. Az első és egyben ikervárandósságom idején mérsékelnem kellett a testmozgást, mert “veszélyeztetett terhes”-nek tituláltak. Talán emiatt éreztem azt a szülést követően, hogy az “elvesztegetett” időt azonnal be kell pótolnom, mozognom kell. Hiányzott az aktív életmód, azonban azzal még nem voltam tisztában, hogy a testünknek ugyanannyi időre van szüksége a regenerálódásra, mint amennyi ideig a babát kihordtuk (ezt szakember mesélte nekem). A nőgyógyászom azt javasolta, legalább 6 hétig, a szülést követő első kontrollig “kímélő üzemmódban” csak a szükséges hétköznapi teendőimet végezzem el, mert könnyen sérülhet a medencecsont, a gátseb és még sorolhatnám. 

A hathetes gyermekágyi időszak a “túlélés” mellett szóljon az ismerkedésről, az összeszokásról, a napirend kialakulásáról. A viccet félretéve, emlékszem, mennyire fáradt voltam az ikrek mellett. Eszembe sem jutott azonnal edzeni, és nem is kell! Bőven lesz időtök a gyerek 3 éves korában elkezdeni tesztelni a különböző edzésprogramokat. 

AZ ÉN JAVASLATOM

Várjátok meg a 6 hetes kontrollt, amennyiben az orvosotok engedi, szépen fokozatosan akár naponta 10-15 perccel kezdve nyugodtan mozgassátok át a testeteket. 

Szakemberekkel konzultáltam a legfontosabb kérdéseitek megválaszolásáról, amelyeket nap, mint nap feltesztek nekem. Mire érdemes odafigyelni?

1. A szülést követően hány héttel később kezdhetek mozogni, milyen gyakorisággal?

Egyénenként eltérő, ki mikor kezdhet mozogni, edzeni. Javaslom, mindenképp konzultáljatok szakemberrel, amennyiben bizonytalanok vagytok. Én személy szerint az ikrek nyolchetes koráig vártam, amikor elkezdtem kisebb guggolásokat, kitöréseket végezni. Ezek a gyakorlatok helytől és eszközszükséglettől függetlenül, bárhol és bármikor végezhetők. Olykor altatás vagy büfiztetés közben is végrehajtottam pár ismétléssel, de sosem edzésszerűen. 

Reggel, délben és az esti altatás idején 10-15 ismétléssel, miközben a babahordozóban ringattam a lányokat. Majd egyre többet és többet tudtam megtenni anélkül, hogy elfáradnék. A testem jeleire nagyon igyekeztem odafigyelni. Amikor enyhe fájdalmat, kellemetlen érzést tapasztaltam, abbahagytam a mozgást és pihentem. Különösen akkor, amikor az ágyék környékén éreztem változást.

2. Miben volt más az első és második szülés utáni mozgás? Rutinosabb voltál?

Jó a kérdés, a kulcs a rutinban rejlik! Pláne ikrek után. Először még szokatlan is volt, hogy mindent csak egyszer kellett csinálnom, nem kellett észben tartanom, melyik gyereknél cseréltem pelenkát, vagy etettem már meg. Sokkal bátrabban kezdtem neki a testmozgásnak is. Egyre több szakemberrel ismerkedtem meg, akiknek a tanácsait, javaslatait igyekeztem magamon kitapasztalni. Kipróbáltam pár gyakorlatsort, amik maximálisan beváltak, úgy, hogy közben sérülésmentesen tudtam erősödni. A napi mozgásmennyiséget is megemeltem 10-15 percről 30 percre. A második szülést követően pedig már három gyerek mellett kellett megoldanom a mindennapos teendők mellett, hogy a mozgást is belecsempésszem a mindennapokba, és közben a gyerekekkel is megszerettessem. Kreatív módon bevontam őket is, ami a mai napig meghatározza a napjainkat. Délutánonként sétát, rollerezést vagy biciklizést is beiktatunk. Nagyon szeretjük a közös testmozgást.

3. Akkor is mozoghatok, ha a babavárást követően szétnyílt a hasizmom?

Speciális gyakorlatokkal segíthetjük a regenerálódást, ebben mindenképpen érdemes szakember véleményét kikérni, mert minden eset más, eltérő a súlyossági foka. Nekem mindkét szülést követően kétujjnyira volt szétnyílva a hasizmom. A legkisebb lányom születését követően egy célzott gyakorlatsorozatot végeztem mindennap, körülbelül 20 percben, amikor aludtak vagy amikor éppen volt rá szabad percem. Nagyon hasznos gyakorlatok - a YouTube-csatornánkon is megtalálhatók -, ezek segítségével mindössze 7 hónap alatt sikerült a kétujjnyi rést teljesen összezárnom. Kellő óvatossággal és kitartó munkával sok esetben megoldódik a probléma, amennyiben nem, célszerű orvossal felvenni a kapcsolatot.

Nézd meg Juca inspiráló videóit a gyerekekkel való közös otthoni mozgásról!

A tanácsokat "ActiveMumLife" néven ismert, Csíkos Juca írta. További tippekért, tanácsokért kövessétek Instagram profilját!

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)