Magazin

Blog

Stresszoldás úszással

Munka, család, elvárások - szinte maga alá temet a stressz? Így segíthet rajtad a sport; kiváltképp az úszás!

A stressz élettani hatásai, háttere

Számos oka lehet annak, hogy stresszelünk; Muscatell és Eisenberger (2012) kutatása például kitér többek között különböző félelmet kiváltó faktorokra, kognitív feladatokra (ilyen a matekpéldák vagy logikai problémák megoldása), szociális helyzetekre (pl. ami szégyent vált ki belőlünk) és a teljesítményszorongásra is, mint lehetséges stresszt okozó hatásokra.

Noha ez mind az agyunkban történik, a neurokognitív folyamatok a stresszhelyzetekre testi reakciókat adnak, azaz végeredményben fiziológiai változások is végbemennek. Így például nemcsak a depresszió kialakulásának esélye fokozódik, de a szív- és érrendszeri megbetegedéseké, a ráké, és az ízületi gyulladásoké is (Perciavalle et al., 2017). Ez utóbbi egyáltalán nem meglepő, hiszen az immunrendszerünk a stresszre ugyanúgy gyulladással válaszol, mintha más jellegű sérülés vagy betegség támadná meg a szervezetünket (Muscatell & Eisenberger, 2012).

A stressz az egészségünkre is ártalmas.

Miután a stressz hatással van az egészségünkre, érdemes tudatosan csökkentenünk a minket érő stresszfaktorokat vagy legalábbis azok hatását. Ebben lehet segítségünkre a sport; az úszás (Chen et al., 2015).

Hogyan segít a mozgás - és miért éppen az úszás?

Endorfint termel
Szervezetünk sportolás közben endorfint, azaz ‘boldogsághormont’ termel és szabadít fel, mely fokozott mértékben igaz a vízben történő mozgásra. Így úszás után természetes, hogy jobban érezzük magunkat a bőrünkben.

Csökkenti a pulzust
Perciavalle és kutatótársai (2017) kimutatták, hogy a rendszeres úszás csökkenti a percenkénti pulzusszámot, melynek hatására nyugodtabbak leszünk. Gondoljunk csak arra, hogy ha idegesek vagyunk vagy felfokozott érzelmi állapotba kerülünk, megugrik a pulzusunk. Alacsony pulzusszámmal abba a hitbe tudjuk ringatni a szervezetünket, hogy minden rendben van.

A rendszeres sportolás segít csökkenteni és szabályozni a pulzust, hozzájárul a szív egészségéhez.

Javítja a légzést
Akárcsak a magas pulzus, a kapkodó lélegzetvételek is egy pánikroham vagy izgatott állapot (pl. félelem) testi jellemzői lehetnek. Úszás közben - mint már írtunk is róla - a testünk kényszerítve van a kontrollált, kiegyensúlyozott, mély levegővételre, mely nemcsak a tüdőkapacitásunkat javítja, de az idegrendszerünket is megnyugtatja. Így a rendszeresen uszodába járók légzésbeli változásai is stresszcsökkentőnek mutatkoztak (Perciavalle et al., 2017).

Jóleső fáradtságot okoz
Mostanában többet ülünk különböző képernyők előtt, mint valaha, és sokan tapasztalják, hogy mikor ágyba kerülnek, mentálisan fáradtak, az agyuk zizeg és zümmög, mégsem tudnak elaludni. A sport utáni jóleső fáradtság nagyban hozzá tud járulni ahhoz, hogy éjszaka forgolódás helyett nyugodtabb, valóban pihentető alvásban lehessen részünk. És itt fontos megjegyeznünk, hogy az úszás ténylegesen jóleső fáradtságot idéz elő, hiszen saját testsúllyal, könnyített közegben mozgunk, így nem fogjuk túlhajszolni magunkat.

Aquafitnesz, aquagym, aquabiking, ... - újabb és újabb sportok jelennek meg, melyek kifejezetten a tehermentesített vízi közegre alapoznak.

Megnyugtató közeg
Nem csak a túlzott megerőltetéstől véd a víz könnyített közege, de a vízi áramlatok és hullámok simogatása is nyugtató hatással van a testünkre; valóságos relaxáció tud lenni egy-egy könnyed úszóedzés (Köroğlu & Yiğiter, 2016). Míg korábban azt láttuk, hogy a mentális folyamatok kihatnak a testünkre, itt most az érzékszerveink által felvett ingerek alakulnak mentális simogatássá.

Repetitív
Bár sokan épp ezért illetik rendszeresen kritikával az úszást, a stressz elleni küzdelemben kifejezetten előnyt jelent, hogy igen repetitív mozgásforma (Köroğlu & Yiğiter, 2016). Nagyon könnyű robotpilótára állítani az agyunkat, és kicsit kikapcsolni, miközben a testünk rója a hosszokat. Az egész napos rohanás után vitathatatlan megnyugvás, ha nem kell taktikán vagy különféle alakzatokon gondolkodnunk, hanem kicsit elengedhetjük magunkat.

Kinek ajánlják az úszást?

Röviden: mindenkinek.

Számos tanulmány bizonyította már az úszás jótékony hatásait gyermekektől egészen időskorig; Köroğlu és Yiğiter (2016) még azt is említik, hogy az úszást egyedülálló módon az orvosi esetek több, mint 80%-ában kifejezetten javallják az orvosok. Így aztán korosztálytól és egészségügyi állapottól (szinte) függetlenül kijelenthető, hogy az úszással nem lehet mellélőni; ráadásul csökkenti a stresszt és a mentális egészségünkre is pozitív hatással van (Chen et al., 2015). Akár azt is mondhatnánk, hogy az úszás a sportok jolly jokere.

Nem véletlen, hogy az első sport, ami megjelenik a kisgyermekek esetében, az a babaúszás.

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)