Magazin

Blog

Tacx Antares szabadgörgő bemutató és használati tippek

Ebben a cikkben az általam is használt és a Decathlon kínálatában is kapható Tacx Antares szabadgörgőt szeretném nektek bemutatni, összevetni röviden a statikus kerékpár edzőgörgőkkel és megosztani veletek néhány hasznos tippet a használatával kapcsolatban.

Elkezdődött az új év, javában benne vagyunk a télben és bizony ilyenkor még én is kétszer meggondolom, hogy kimenjek-e bringázni egyet a gyakran cudar időben. Nagy motiváció az otthon maradásra, hogy birtokomban áll egy ilyen remek termék, amivel a lakásom melegében tudok tekerni. Ebben a cikkben az általam is használt és a Decathlon kínálatában is kapható Tacx Antares szabadgörgőt szeretném nektek bemutatni, összevetni röviden a statikus kerékpár edzőgörgőkkel és megosztani veletek néhány hasznos tippet a használatával kapcsolatban. Fontos, hogy ez az írás nem a különböző típusú edzőgörgőket hivatott alaposan bemutatni, de ha gondoljátok, arról is írhatok egy cikket. Jelezzétek a komment szekcióban, ha lenne rá igény!

Na de mi is az a szabadgörgő?

A neve már kicsit árulkodik, mire is számíthat az, aki az ilyen típusú termékek iránt érdeklődik. A kerékpár ebben az esetben egyáltalán nincs rögzítve magához a görgőhöz semmilyen formában, a statikus edzőgörgőkkel ellentétben. Stabilitást csak a folyamatos tekerés biztosít, így te magadnak kell egyensúlyban tartani a bringát. Csak rajtad múlik az elsőtől az utolsó görgőn töltött percig, hogy egyensúlyban tudsz-e maradni, és ettől válik igazi élménnyé a szabadgörgőzés.

Valóban egyszerű szerkezetről van szó.


Ahogy a fenti képen is láthatjátok, egy viszonylag egyszerű szerkezetről van szó. Három strapabíró hengeren tud gurulni a kerékpár, ahol az első és hátsó kereket hajtó hengerek egy erőteljes gumi pánttal vannak összekötve. Az egész pedig egy masszív keretbe van foglalva, hogy a lehető legnagyobb stabilitást biztosítsa a terméknek használat során. Ez a keret lehetőséget ad arra is, hogy a kerékpárod tengelytávjához igazítsd a görgő hosszát, így meglehetősen sok bringával lehet használni. Össze is lehet csukni ezáltal a görgőt, ami után rendkívül kicsi helyen elfér használaton kívül.

A hengerek ennél a terméknél kicsit homorúak, így a bringa tekerés közben mindig a henger közepén próbál maradni. Természetesen ez nem garantálja azt, hogy nem tudsz oldalirányban legurulni róla. Mert letudsz. Könnyedén. A bringára való felszállás/leszállás, valamint az elindulás és megállás is igényel némi gyakorlatot. Semmiképpen sem eltántorítani szeretnélek kedves Olvasó, mindössze fel szeretném hívni a figyelmet arra, hogy gyorsan megtörténhet a baj, ha nem figyelünk oda eléggé. Szerencsére létezik jó pár hasznos trükk, amivel enyhíteni lehet a kezdeti nehézségeket.

Tippek és trükkök a gördülékenyebb (haha) első élményekhez

Az első kipróbálkozások alkalmával mindenképpen ajánlom, hogy: 

1. Két ajtófélfa közé helyezd a görgőt. Ezáltal mindkét oldalról tudsz mibe kapaszkodni fel- és leszállás során, valamint ha tekerés közben hirtelen elvesztenéd az egyensúlyt, akkor szintén lesz lehetőséged mindkét irányba segítségért nyúlni. Szintén jó megoldás lehet közvetlenül a fal mellé rakni a görgőt ugyanezen okokból kifolyólag.

2. Ha kint a szabadban már esetleg magabiztosan használod a becsatolós pedálokat bringázás közben, én azért javasolnám, hogy az első szabadgörgőzésekhez cseréld át egy sima platform pedálra. Hirtelen egyensúlyvesztésnél nagyon jól tud jönni, hogy azonnal le tudjuk rakni a lábunkat a földre és tudjuk így csökkenteni az elborulás veszélyét. Ha már kellően tapasztaltnak érzed magad a sima pedállal, akkor nyugodtan visszarakhatod a becsatolós pedált.

3. Csak annyit tekerj eleinte, amennyit kényelmesen kibírsz folyadék utánpótlás nélkül. Ahogyan kint az utakon, itt is ajánlott két kézzel fogni a kormányt. Elengedni egyik kezeddel a kormányt tekerés közben és lenyúlni a kulacsért nagyon gyorsan egyensúlyvesztéshez vezethet, szóval ilyen műveletbe csak akkor kezdj, amikor már magabiztosan görgőzöl.

4. Már mielőtt felszállsz a bringára állítsd be a megfelelő fokozatot a bringád váltója segítségével. Találj meg egy olyan pedálfordulatot, amelyiken se nem túl lassú, se nem túl gyors tekerni, mert mindkettő megnehezíti az egyensúly megszerzését induláskor. Kísérletezz nyugodtan! Nem baj, ha elsőre nem találod el. Sokkal könnyebb fokozatot váltani miután már megtaláltad az egyensúlyod.

5. Nyugodtan vedd fel bentre is a kerékpáros sisakodat, elborulás esetén jól jöhet.

6. Ha az első alkalmak során nehezedre esik egyenesben tartani a kormányt, akkor próbálj kiszúrni egy pontot fejmagasságban a környezetedben, és arra koncentrálni a kormányod helyett. Nekem bevált!

A statikus edzőgörgő használata teljesen más élményt nyújt a szabadgörgőzéshez képest (A képen a Shimano 105-ös váltószettel felszerelt karbon vázas női országúti bringánk látható)


Ahogyan a fenti képen is láthatjátok, a statikus görgő teljesen máshogy működik. A bringa ott rögzítve van a görgőhöz valamilyen formában, ezáltal szinte lehetetlen vele elborulni. A kétféle görgő ennél fogva rendkívül más felhasználói élményt nyújt. Próbáltam pontokba összeszedve leírni nektek alább a szabadgörgő előnyeit és hátrányait a statikus társaihoz viszonyítva.

Előnyök a statikus kerékpárgörgőkkel szemben:

  • Egyszerű szerkezet, nem nagyon tud elromlani
  • Összecsukható kisebb méretre, így kis helyen elfér és könnyen szállítható
  • Nincs szükség specifikus edzőgumit felszerelni a hátsó kerékre, mert a szabadgörgő használata nem roncsolja a hagyományos külső gumikat
  • A görgő maga nagyon halk használat közben, leginkább csak a bringa hangja hallatszik
  • Nagy mértékben fejleszti az egyensúlyérzéket és a bringakezelési képességet
  • Nem csak a lábakat edzi, hanem a karokat és a felső testet is a folyamatos egyensúlyozás miatt
  • Hatalmas élmény (na jó, ez kicsit szubjektív)

Hátrányok a statikus kerékpárgörgőkkel szemben:

  • Hosszabb tanulási folyamatot igényel
  • A bringa görgőhöz való rögzítésének teljes hiánya elrémítheti az embereket
  • Folyamatos és erőteljes figyelmet követel meg, tekerés közben bármikor el lehet vele borulni
  • Nehezebb vele elindulni és megállni
  • Nehezebb a folyadék utánpótlást végrehajtani tekerés közben

 

A szabadgörgőzés nem egyszerű műfaj. Sokan elriadnak tőle, mielőtt még kipróbálnák. Úgy vélem, hogy aki elég bátor hozzá és ad neki egy esélyt, akkor egy olyan páratlanul izgalmas és szórakoztató edzés élményben tud részesülni, amit semelyik másik edzőgörgő típus nem tud biztosítani. Igyekeztem összegyűjteni nektek a szakma és a saját tippjeimet, hogy egy kicsit könnyebben vehessétek az első akadályokat, ha a szabadgörgőzés kipróbálása mellett döntötök. Remélem, hogy inkább meghoztam hozzá a kedvetek, mint elvettem még jobban :)

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)