Magazin

Blog

Találd meg a ritmusod – avagy pulzusmérés kezdő futóknak

2020. június 29.

Ha valaki futni kezd, előbb-utóbb igénye lesz arra, hogy tisztában legyen a pillanatnyi pulzusával. Ugyanakkor nem biztos, hogy rögtön egy minden igényt kielégítő, drága készülékre van szüksége. Hogyan oldhatjuk meg költséghatékonyan a pulzusmérést?

Síkon való futáskor sem árt tisztában lenni a pulzusunkkal, de ha szinteket futunk, még nagyobb odafigyelésre van szükség. Bármelyik edzésünket – és persze versenyünket – hazavághatjuk azzal, ha elfutjuk az elejét. A tapasztalatok szerint sokszor még a gyakorlott futók is gyakran nagyon félrebecsülik a pulzusukat, éppen ezért mindenképpen érdemes megbízható eszközökkel mérni.

A pulzusmérés alapjai

Ahhoz, hogy tudjuk, hogy milyen pulzussal érdemes futnunk, először a maximális pulzusunkat kell meghatároznunk. Ha valaki komolyan fut, ezt szakemberrel érdemes megméretnie. A hozzávetőleges érték más módszerekkel is meghatározható, kezdő futóknál érdemes ezt alkalmazni (legalábbis amíg a futó rá nem szánja az időt és a pénzt a laboratóriumi mérésre). Több számítási módszer létezik, melyek általában az életkort, a súlyt, a nemet vagy az edzettséget veszik figyelembe. Mivel azonban az egyéni értékek jelentősen eltérhetnek az ezen paraméterek alapján megállapítható tipikus értékektől, ezek nem megbízhatók. Hasznosabbnak tűnik az a módszer, amikor egyszerűen megpróbáljuk elérni és megmérni a saját maximális pulzusunkat. Ehhez enyhe emelkedőn kell fokozott tempóban két három-percen át futni, majd visszakocogni a lejtő aljára, ahonnan már kifejezetten erős tempóban megint két-három percet felfelé futni, majd ismét visszakocogni, és két-három percen át megint felfelé futni olyan erősen, ahogy csak tudunk. Az emelkedő végén megmérjük a pulzusunkat, és ez lesz a maximum érték. (Természetesen egyáltalán nem biztos, hogy a teljes erőbedobás mindenkinél nagyon nagy sebességet jelent. Aki úgy érzi, hogy ez a mérési módszer még túl kemény számára, ennyit még nem tud  folyamatosan futni, az inkább még kocogás és séta váltogatásával eddzen, amíg húsz perc folyamatos futás már nem jelent gondot számára.)

Ha megvan a maximális érték, akkor annak a 60-70%-ával érdemes futnunk, ha csak zsírt akarunk égetni, 70-80%-ával, ha állóképességünket is fejleszteni akarjuk. Kezdő futóknak mindenképpen érdemes ebben a két, de különösen az előbbi tartományban maradni, és legfeljebb edzői utasításra váltani magasabbra. Ha valaki tapasztaltabb futó, de nem szokott szinteket futni, a szintes futások elkezdésekor leginkább arra kell figyelnie, hogy az emelkedőkön ne szálljon el a pulzusa. Ez bizony azt is jelentheti, hogy időnként a futásba bele kell sétálnia. Lehet, hogy kezdetben erre enyhébb emelkedőkön lesz szükség, de vannak olyan emelkedők, ahol a gyakorlottabbak is inkább gyalogolnak. 

Mivel mérjük a pulzusunkat? 

Az elérhető eszközök száma végtelen, az erre tervezett eszközök határa pedig a csillagos ég. Aki azonban csak most ismerkedik a pulzusméréssel, annak legfeljebb egy egyszerűbb, olcsóbb eszközbe érdemes befektetnie. 

A Decathlonnál (és talán az egész piacon) a legolcsóbb a Kalenji OnRhythm 110 pulzusmérő óra. Ez lényegében egy egyszerű karóra, amely a hozzá adott, mellkasra tehető pulzuspánttal képes mérni a pillanatnyi pulzusunkat. Egyetlen komolyabb használati korlátozása, hogy az egymáshoz közeli egységek zavarhatják egymást – ha tehát valaki társaságban fut, és legalább ketten ilyen pulzusmérőt használnak, az időnként furcsa eredményre vezethet.

Jelentősen többe kerül, de még mindig nagyon kedvező árfekvésű a Kalenji HR 500-as pulzusmérő óra. Ez közvetlenül a csuklón méri a pulzust, ezért sokkal kényelmesebb, nem kell hozzá külön öv. Természetesen ez egyben azt is jelenti, hogy a pulzusmérők nem zavarhatják egymást. További előnye, hogy a kívánt pulzustartomány előre megadható, és az óra jelzi, ha kiléptünk belőle. Hátránya, hogy mivel optikai úton méri a pulzust, közvetlenül a bőrfelszínre kell tenni, így télen hosszú ujjú ruhában futva körülményes a leolvasása.

A HR 500-as mutató nélkül is mutatós óra

Ezek a megoldások nem teszik lehetővé, hogy a futásunk útvonalát és a pulzusunk változását rögzítsük. Akik az edzések rögzítésére nem kívánnak külön eszközbe fektetni, általában az okostelefonjukat használják ilyen célra. Szerencsére a Decathlonnál kapható olyan pulzusöv, mely a legnépszerűbb telefonos futóalkalmazásokkal, és persze magukkal a telefonokkal is kompatibilis: utólag tehát nem csak azt nézhetjük vissza, hogy hol és milyen gyorsan futottunk, hanem azt is, hogy milyen pulzussal. Ugyanez az öv nem csak okostelefonokkal, hanem számos futóórával is kompatibilis: ha megvesszük, és később gps-es futóórát vásárolunk, ahhoz már nem kell külön pulzusövet vennünk.

Arról, hogy a pulzusmérő eszközöket hogyan használjuk, korábban már adtunk gyakorlati tanácsokat.

Címkék:

Fejes László

Kiskoromban kövér gyerekként minden este futni küldtek. Én persze utáltam, és csak addig tettettem a futást, amíg az ablakból láthattak.

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)