Magazin

Blog

Tavaszi megújulás a böjt erejével

A tavasz a változás időszaka, napról napra éledezik, születik újjá a természet és érzünk mi is egyre erősebb vágyat magunkban, hogy hátrahagyjuk a tél hosszú, sötét napjait, a fásultságot és új lendülettel vágjunk neki az előttünk álló időszaknak. A böjti időszak ideális a befelé fordulásra, a tavaszi nagytakarításra mind a testünkben, mind a lelkünkben. Újulj meg te is, vedd fel a természet ritmusát!

A böjt valamennyi vallásban megtalálható, a húsvét előtti tavaszi idő a megtisztulás, a böjt időszaka. Azonban az egészség megtartásáért, a test és a szellem felfrissítéséért a böjt mindenkinek ajánlott vallástól függetlenül. 

Böjt, mint megújulás

A böjt eredetileg vallási fogalom, különösen bizonyos ételek, alapanyagok korlátozását vagy az azokról egy időre való teljes lemondást jelenti. A téli, nehezebb ételek, a vitamin- és mozgáshiányos életmód fáradttá, kedvetlenné tesz minket, mely után úgy érezzük, szükségünk van a megújulásra. 

Ma már számos böjt közül választhatunk, azonban azt fontos szem előtt tartani, hogy a böjt lényege nem a fogyás, tehát nem fogyókúra. Célja a testi és lelki megújulás, a befelé fordulás és az önmegtartóztatás. 

Talán te is úgy vagy vele, hogy ha meghallod a böjt szót, egyből a lemondás, önsanyargatás, éhezés szavak jutnak az eszedbe. Valóban, a 11. századig a keresztény vallás hívei nagyon szigorúan böjtöltek, késő délutánig nem ettek semmit, a böjti napokon pedig nem fogyasztottak húst, tejterméket és tojást. Mára ezek a szabályok már enyhültek, és manapság vallástól függetlenül egyre több böjt típussal találkozhatsz. 

Manapság egyre több típusú böjtöt ismerünk

A legismertebb a léböjt, mely során a víz és a gyógytea mellett zöldséglevet is fogyaszthatsz, de tarthatsz húsmentes napokat, vagy akár a bevitt kalória mennyiséget is csökkentheted. Azzal is nagyban segíted a szervezeted, ha ebben az időszakban lemondasz az édességről, az alkoholról vagy éppen a dohányzásról. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy szervezeted a téli időszak után fellélegezzen, könnyebb legyen. 

Időtartamát tekintve lehet egy napos, két hetes, de akár a teljes böjti időszakot felölelő 40 napos böjtöt is tarthatsz. Sok mindentől függ az időtartama és az, hogy melyiket választod, így egy hosszabb időtartamba ezt mérlegelve kezdj bele. 

Amennyiben szigorúbb böjtöt választasz fontos, hogy ne egyik napról a másikra állj át nagyon szigorú étrendre, hanem fokozatosan és ugyanezzel a fokozatossággal térj vissza a böjtből. 

Hogyan válassz böjtöt?

Mivel a böjti időszak a megújulásról is szól, érdemes kipróbálnod magad a komfortzónádon kívül egy kicsit. Gondold végig a mostani táplálkozási szokásaidat, és egy kicsit nyújtsd ki a határaidat. 

Nálad nagyobb húsevő nincs a világon? Tarts húsmentes napokat. Édesség nélkül nem telhet el nap? Csökkentsd az édességet vagy akár hagyd el pár napig. Egészségesen táplálkozol, de nem tudod elképzelni, hogy bírnád ki, hogy egy nap csak folyadékot vigyél be a szervezetedbe? Próbáld ki! 

Amennyiben most ismerkedsz először a böjttel, javaslom, hogy apróbb változtatásokkal kezdd el. Próbáld ki a húsmentes napokat, csökkentsd a bevitt kalória mennyiséget, egyél minél több friss zöldséget és gyümölcsöt, építs be minél változatosabb gabonaféléket az étrendedbe és hagyd el vagy csökkentsd az édességet. 

Ha nem tudod elképzelni a napodat édesség nélkül, akkor először fokozatosan csökkentsd a napi adagot vagy hagyd el pár napig!

Mire figyelj böjtöléskor?

A következő ajánlásokat mindenképpen érdemes megfontolnod, mielőtt belekezdesz.

Gyermekek, növekedésben lévő fiatalok, kismamák vagy szoptatós anyukák kerüljék a böjtöt. Azok, akik egészségi állapota veszélyeztetett, kizárólag orvosi konzultációt követően, orvosi felügyelet mellett határozzák el a böjtöt, és annak minőségét.

Fontos, hogy szabad és tudatos döntés hatására kezdd el és ne kényszerből, hiszen óriási a különbség a tisztító böjt és a stresszes éhezés között.  A böjtre készülj fel, ne csak úgy belevágj. Amennyire csak lehetőséged van, teremts nyugodt körülményeket, biztosítsd magadnak az időt és teret is ennek az utazásnak. Ezért is fontos hogy mit választasz, gondold végig, hogy a jelenlegi élethelyzeted alkalmas-e nagyobb változtatás kipróbálására, vagy inkább apróbb, a mindennapokba beépíthető változtatásokat tudod előnyben részesíteni. Ne feledd, bármelyiket választod is, nagyon sokat teszel az egészségedért. 

A táplálkozáson túl

A böjt alatt nem csak ételektől, italoktól tartózkodhatunk, hanem bizonyos tevékenységektől is.

Ez az időszak alkalmas arra, hogy leszámolj egy általad rossznak vélt szokásoddal, kilépj kicsit a közösségi médiák hálójából és magadra koncentrálj. Kiváló lelked ápolására, időt és teret ad arra, hogy visszatekints az elmúlt évedre, „lomtalanítani” tudj a gondolataid között és könnyedebben vágj neki az előtted álló időszaknak, a terveidnek.

A böjt célja a megújulás, a lélek és a test ápolása

Ha további információkra, segítségre van szükséged a böjttel kapcsolatban, keress fel elérhetőségeimen.

"Gergely Noémi  vagyok, dietetikus és pont olyan hétköznapi hősökkel foglalkozom mint te, aki ezt olvasod. Ügyfeleim olyan hobbi sportolók, fogyni vágyók, akik a munka, család mellett a sportban is a maximumra törekednek vagy csak egyszerűen jól akarják érezni magukat a bőrükben. Mindig meglepődve tapasztalják, hogy az életmódváltás sokkal könnyebb, mint gondolták. Mitől is? Kövesd bejegyzéseimet, hogy megtudd!"

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)