Magazin

Blog

Téli kerékpározás: 6+1 dolog, amire mindenképp figyelj oda!

Ahogy telnek, múlnak a napok, úgy kerülünk egyre közelebb a télhez és a téli kerékpározás kérdésköréhez. A téli kinti országúti edzés nem könnyű, körültekintést és sokkal nagyobb odafigyelést kíván. Kigyűjtöttem számotokra azt a 6+1 legfontosabb szempontot, amire oda kell figyelnetek az edzéseitek alkalmával. Vendégírónk, Varga Szabolcs kerékpár-és futóedző tanácsait olvashatjátok.

1.Öltözködés

Talán a legfontosabb szempont, amire oda kell figyelnünk. A kerékpáredzésre sokkal nehezebb jól felöltözni, mint egy futóedzésre, hiszen a menetszél és a szél nagyon sokat ront a komfortérzetünkön, főleg a kéz- és lábfejünk a legérzékenyebb pont. Haladjunk alulról felfelé. A cipő kétféle lehet: téli és nyári. A téli országúti cipőket úgy gyártják, hogy a hidegben megfelelő komfortérzetet adjon, azonban ezek a cipők az áruk miatt nem terjedtek el szélesebb körben. Sokkal gyakoribb a nyári cipő viselése a téli napokon is, azonban ezt mindenképp szükséges kiegészítenünk egy kamáslival. Érdemes egy meleg illetve egy átmeneti kamáslit beszerezni, hogy az időjárási viszonyoknak megfelelően tudjunk felöltözni. 

Zokniból is érdemes egy melegebb darabot beszereznünk, hogy tovább javítsuk vele komfortérzetünket. A nadrág egy kiemelten fontos ruhadarab, hiszen a hideg időben a legnagyobb veszélynek kitett testrészünk a térdünk, melyre kiemelten figyelnünk kell. Érdemes a téli hidegben térdnél megerősített anyagú, jól szellőző termonadrágot beszerezni. Itt kiemelt figyelmet fordítsunk a minőségre, hiszen egy térdízületi megfázás, gyulladás nagyon kellemetlen és hosszú távú fájdalmakkal jár. A felsőtest védelme nagyon egyénfüggő. Vannak fázósabb és kevésbé fázós sporttársak. Ennél fogva eltérő rétegmennyiség és vastagság lehet optimális. 

Érdemes beszerezni egy meleg, termonadrágot télre.

Általánosságban elmondható, hogy a felsőtest védelme mindenképp egy jó minőségű, izzadságot elvezetni képes aláöltözettel kezdődik. Ezt követi egy termofelső, illetve a hideg mértékéhez mérten egy téli mellény. A nagyon hideg napokon a téli termokabát kiváló védelmet biztosít. A kötelező tartozékok közé tartozik a csősál a torok védelme miatt. A hideg téli napokon nem szabad megfeledkeznünk a speciális, bukósisak alá felvehető sapkáról. Itt fontos olyan darabot választani, mely a fület teljes egészében védi.

2.Útvonalválasztás

Téli edzések alkalmával mindenképp célszerű sík, egyszerű terepet választani. A dombos, hegyes terep két okból kerülendő. Az egyik, hogy a hegyi edzések sajátja, hogy felfelé kimelegszünk, azonban lefelé a gyors lejtmenet miatt egyrészről a menetszél, másrészről az alacsony intenzitás miatt könnyen megfázhatunk. A másik ok az, hogy a téli edzések alkalmával az utak erősen csúszóssá válhatnak. Emiatt kerülni érdemes a kanyargós lejtőket. Amennyiben 0 fok alatt is érezzük magunkban a motivációt a téli edzésekhez, úgy érdemes olyan utakat választani, ami kicsit forgalmasabb, hiszen az autók „felmelegítik” az aszfaltot, így az út sokkal inkább vizes lesz, mint jeges. Érdemes kisebb rövidebb, lakóhelyünkhöz közeli edzőköröket választani, amelyen a körök számával növelhetjük a megtett távolságot. Ennek oka, hogy rossz idő esetén gyorsabban juthatunk haza.

3.Tempóválasztás, intenzitás

A téli alapozó edzések főleg alapállóképességi zónában zajlanak, azonban a komfortérzet növelése érdekében ennek a zónának a felsőbb szegmensébe is érdemes helyezni az edzésintenzitást. A megfelelő tempóválasztással szervezetünk elegendő hőt tud termelni, ezáltal jobb komfortérzetet biztosít a hideggel szemben. Érdemes pedálfordulatunkat a szokásoshoz képest egy kicsit megemelni, hiszen ezzel a térdünket jobban tudjuk védeni a hidegben.

Érdemes meleg folyadékkal elindulni otthonról

4.Étel, ital

Érdemes meleg folyadékkal elindulni otthonról. Az ital úgy is le fog hűlni az út során, viszont kicsit később lesz jéghideg. És igazán hidegben később fagy meg. :) Ha igazán felkészültek akartok lenni, akkor érdemes termokulacsot beszerezni a téli edzésekhez. Fontos, hogy a hideg a szervezetünket nagyobb munkára készteti, ezért fontos, hogy több szénhidrátot vigyünk az edzéseinkre, mindenképp sűrűbben fogyasszuk azt.

5.Láthatóság

A téli időszakban sokkal rosszabbak lehetnek a látási viszonyok, emiatt mindenképp kerülendők a fekete ruhadarabok. Érdemes rikító színű felsőruházatot és kamáslit viselni a jobb láthatóság érdekében. Az erős első és hátsó lámpa nappal is ajánlott. Télen jellemző a ködös időjárás, emiatt az első és hátsó villogó kiemelt fontosságú. 

Semmiképpen se fekete színű ruhában induljunk el télen edzeni!

6.Téli kerékpár

Érdemes téli kerékpározásra alkalmas, jól felkészített és karbantartott darabbal elindulni edzeni. A téli kerékpárok fő jellegzetessége, hogy teljes sárvédővel rendelkeznek, hiszen télen az utak sokszor vizesek és sárosak. Emellett a téli kerékpár fő tulajdonsága még, hogy könnyen javítható, olcsóbb alkatrészekből állnak, mint a nyáron használtak. Ennek fő oka, hogy az eső, sár, latyak, és só sokkal jobban koptatja a kerékpár alkatrészeit.

+1. 

MINDIG LEGYEN NÁLAD PÓTBELSŐ, PUMPA ÉS GUMILESZEDŐ. Egy defekt télen nagyon veszélyes lehet, hiszen ha nem tudsz defektet javítani az út szélén, akkor külső segítségre leszel utalva, és mire megérkezik a várva várt segítség, addigra nagyon átfázhatsz, és ezt követően könnyen megbetegedhetsz.

Sokan felteszik a kérdést, hogy kint érdemesebb vagy bent, görgőn elvégezni a téli edzéseinket. A kinti edzések mellett szól, hogy erősíti az immunrendszerünket, erősíti akaratunkat és jól fejleszti a tűrőképességünket. Hátránya, hogy az útviszonyok miatt az edzések veszélyesek lehetnek, illetve kerülendő azok számára, akik rosszul tűrik a hideget és fázósabbak az átlagtól. A benti görgős kerékpározással a kintihez hasonlóan fejleszthetjük magunkat, és hasonlóan jó állapotban kezdhetjük a következő kerékpáros szezont. Akár kint edzünk, akár bent, a lényeg, hogy megtaláljuk a motivációt és az élvezetet az edzéseinkben a hosszú téli napok ellenére.

A tanácsokat Varga Szabolcs, a Plandurance Edzettségfejlesztő Műhely kerékpár- és futóedzője írta.

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)