Magazin

Blog

Téli napfelkelte túra - Bakancslistára fel!

Tudtátok, hogy az év utolsó napján vagyis szilveszterkor, és az év első napján kel legkésőbb a nap?! Igazából ha őszinte akarok lenni, én nem tudtam, így nem ez alapján döntöttem úgy újév napján, hogy enyém lesz 2021 első napfelkeltéje.

A napkelték különlegesek, varázslatosak. Van bennük valami titokzatosság, talán némi romantika is.

A napfelkeltekor érkező kék fénynek energetizáló hatása van. Jobban felébreszt, mint egy csésze kávé. A körülölelő szépségnek, nyugalomnak, a D-vitaminnak köszönhetően boldogabban indul a napod és egész nap jobban kezeled a stresszhelyzeteket.

Azt hiszem, sokan szeretjük nézni és fotózni a napfelkeltét, de bizony korán kell kelni hozzá.

Jó hírem van: télen később kel fel a nap, így kicsit ráérősebben is szemtanúi lehetünk.

Az év első napkeltéje Kopasz-hegyről

Indulás előtt feltétlen tájékozódjatok arról, hogy

• hány órakor kel a nap illetve, hogy
  • a kiválasztott helyszínen milyen idő várható.

Jogos csalódottságot vagy legalábbis szomorúságot érezhettek, ha rákészültök, korán felkeltek, nekiindultok, felmásztok esetleg egy magaslatra, és a sűrű köd miatt csak sejteni lehet, hogy bizony a nap éppen akkor kel fel.

A mi napfelkelte túránk

Mi új év napján hajnalban kerekedtünk fel, hogy a napfelkeltét a Kopasz-hegyről nézzük meg. Tiszta időt ígértek és 7 óra 36 perces napkeltét. Amíg Márianosztra felé haladtunk reggel, néha nagyon ködös útszakaszok jöttek, a Dunából éppen semmi sem látszott, pedig ott kísért minket balról...csak reménykedtünk, hogy valóban tiszta idő lesz odafent.

Márianosztráról a zöld sáv, majd a zöld háromszög jelzésen igyekeztünk felfelé, hogy le ne maradjunk az év első napsugarairól. A hátizsákunkban

• fejlámpa
  • térkép
  • termoszban finom, forró tea
  • egy kis "csúcscsoki"

lapult. Ezeket javaslom nektek is magatokkal vinni. A fejlámpa különösen hasznos, ha induláskor még sötét vagy félhomály van és az út erdőben vezet. Nekünk világított a Hold.

Rekord idő alatt tettük meg a 3-3,5 km-es túrautat, ami végig emelkedett. Jó tempót mentünk, ziláltunk is rendesen, de igazi wáó érzés fogadott, mikor felértünk. Minden nehézség feledésbe merült. Éppen időben érkeztünk.

Épp időben érkeztünk, hogy miénk legyen az év első napfelkeltéje

Öltözködés téli túra során

Hideg volt a Kopasz-hegy tetején. Átfújt rajtunk a szél. Nem vagyok túl fázós, de betartottam a téli túrázós öltözékre vonatkozó ajánlásokat, erre figyeljetek ti is. Réteges öltözködés - mint egy hagyma - , ahol minden rétegnek megvan a maga szerepe.

1. réteg: aláöltözet - ennek a rétegnek az a funkciója, hogy megőrizze a testmeleget, fűtse a testet és ha szükséges elvezesse az izzadságot. Ezt legteljeskörűbben a merinói gyapjú aláöltözetek valósítják meg, de én most egy síelős aláöltözetet vettem fel.
  2. réteg: pulóver, meleg felsőrész - az a feladata, hogy melegítsen.
  3. réteg: dzseki - védjen az időjárás viszontagságaitól, csapadéktól, széltől. Én ezúttal csak egy mellényt vettem fel a pulóverek fölé. Jó választás volt, mert könnyen tudtam benne mozogni és elégnek bizonyult, hogy a mellkasomat és a hátamat védte.

Alulra egy régóta vágyott Quechua téli túranadrágot vettem fel. Bolyhozott belsejének köszönhetően egyáltalán nem fáztam benne. Kényelmesnek találtam és könnyű volt benne a mozgás. Még tesztelem, így majd megírom róla a tapasztalataimat, de az első benyomás abszolút pozitív.

Fontos, hogy rétegesen öltözzünk fel, mert korán reggel és a hegytetőn hidegebb és szelesebb az idő

Nem nagyon győztünk betelni a napkelte látványával.

Mi ott fent elfelejtettük a korán kelést, a pár órás alvást, a kemény, erőltetett tempójú emelkedőket, még a szúrós hideget sem éreztük sokáig. Csak gyönyörködtünk.

Hát ennél tisztább nem is nagyon lehetett volna az idő....látszottak a felhők a hegyek között, vagy hegyek a felhők között, volt, ahol előbukkant a Duna kanyarulata, látszott az ébredező település a hegy lábánál, fent volt még a Hold és lassan egyre feljebb kúszva aranylósárgán boldog új évet kívánt a Nap.

Remélem Te is kedvet kaptál egy téli napfelkeltéhez és felírtad gyorsan a bakancslistádra! Kellemes kirándulást!