Magazin

Blog

Tematikus túraajánló: különleges kilátók

Mostanában több olyan kilátóban is megfordultam, ami nem a szokványos vagy klasszikus égbemeredő forma, hanem akár valami egészen különleges. Tenyér, halacska, gömb, legyező vagy csak egy vadászlesre emlékeztető alakzat. Tematikus túraajánlómban most ezekből szedtem össze néhány izgalmasat az ország különböző tájain.

A legyező alakú panoráma terasz: Kishegyi-kilátó, Balatonlelle

A Balaton minden évszakban más arcát mutatja. Érdemes néha eltávolódni a tó partjáról és a strandolás, nyaralás mellett, helyett körülnézni a környékén is. Csodahelyeket fedezhetünk fel és nagyon tartalmas programokat kínál a tavat körülölelő környezet is.

Ilyen kiránduló célpont lehet a Balatonlelle felett húzodó Parkerdő is, ahol az utóbbi időben, komoly, kirándulásbarát fejlesztések történtek. Ennek keretében épült meg a 20 nm-nyi legyező alakú terasz-kilátó is. Itt mesés kilátás fogad mind a tó déli partjára, mind pedig az északi parton magasodó tanuhegyekre.

A kilátó körül játszóteret, pihenőpadokat építettek és tűzrakóhelyeket alakítottak ki. Érdemes reggel napfelkeltére vagy este a naplemente előtt felsétálni, kikötni egy függőágyat vagy leteríteni egy piknikplédet és csak töltekezni a varázslatos, csendes, békés környezetből.

Minden évszakban és minden napszakban mesés hely a Kishegyi-kilátó

A kilátóhoz vezető, szőlőhegyen haladó sétaút is nagyon hangulatos. Kezdő túrázóknak és gyermekes családoknak is könnyen teljesíthető távolság és nehézség. Ha mégis rövidíteni szeretnénk, akkor a bájos Szent Donát Kápolnáig fel tudunk menni autóval. Ha az itt kialakított parkolóban hagyjuk az autót, kb. 15 perces sétával elérjük a kilátót.

A kilátó kerékpárral is megközelíthető, közelében kerékpártárolókat is telepítettek.

A kéz kilátó: Isten tenyere, Felsőtold

Mióta hallottam róla, azóta a bakancslistámon szerepelt. Különleges, hiszen nem egy hegytetőre épült, hanem egy domboldal tisztább oldalába. A formája miatt pedig abszolút egyedi.

Szerencsére nem váratott tovább: egy nyári, bivakolós, kilátóban alvós kalandunkra épp ezt a környéket néztük ki, így az egyik útvonalunkra felfűztük a Sors keze, vagy Isten tenyere néven is ismert kilátót. Valóban különleges látványt és érzést nyújt. Érdekes, hogy bár az ide vezető út erősen emelkedik, valahogy mégis elmarad az a fajta sikerélmény, ami általában a kilátók "megmászásával" elfogja az embert. Cserébe van egy inspiráló környezet, ahol elmerülhetünk a gondolatainkban és a panoráma is páratlan. A Cserhát lankás dombjai látszanak, alattunk pedig a Farkasvölgy idilli kis épületei húzodnak meg.

Lepihenhetünk, akár le is fekhetünk a tenyérben, sőt szerintem kiválóan alkalmas hely jógapózok kipróbálására is. Engem furcsa érzés kerített a hatalmába a tenyérben járkálva: valóban Isten a tenyerén hordoz?!

Figyeljünk arra, hogy az útvonalon nincsen vízvételi lehetőség, így érdemes kulacsban elegendő folyadékkal készülni. Mi egy nagyon meleg napon mentünk, ilyenkor a folyadékigény nagyobb a terep nehészsége miatt is. Már nagyon vártuk, hogy Hollókőn a vár tövében újra tudjuk tölteni a kulacsainkat.

Vitathatatlanul egyedi alakzatú az Isten tenyere kilátó

A kilátó Felsőtold és Hollókő között a Kéktúra útvonalán található. Felsőtold felől a Haranglábtól kb.egy 30-40 perces, 2 km-es, erősen emelkedő úton tudunk felmenni. Hollókő felől pedig a várat elhagyva kell követnünk a jelzést egy kevésbé meredek, de hosszabb útvonalon. Innen kb. 50-60 perc elérni a kilátót.

A kilátó csak gyalogosan közelíthető meg, az útvonalak nem akadálymentesítettek, ezért babakocsi helyett gyermekhordozót ajánlunk a kirándulásra.

Ha itt járunk, érdemes összekötni a kirándulásunkat Hollókő felfedezésével is.

A hal, mint keresztény szimbólum: Lombkorona ösvény, Pannonhalma

Pannonhalmára a Camino Benedictus útvonalát járva jutottam el nemrégiben. A Bencés Főapátság felkeresése után igazából a lombkoronaösvény mozgatta a fantáziámat. Régóta szerettem volna egy lombkoronaösvényen végigmenni. Arra nem is gondoltam, hogy az ösvény maga kilátópontként is funkcionál, különösen úgy, hogy tudtam, a Főapátság közelében van egy "klasszikus" kilátó is.

A lombkoronaösvény kilátópontként is funkcionál

Így a Boldog Mór kilátóban megvolt a kilátó "meghódítása" a klasszikus értelemben és a közelében húzodó, közel 80 méter hosszú, hal formájú lombkoronaösvény pedig megadta a különlegesség érzését. A hal farka a feljáró, ami magáról a tanösvényről indul és ide is vezet vissza. A hal fején, a szeménél van a különleges kilátó legmagasabban lévő pontja, 14 méterrel a talajszint felett. Erről a kilátópontról Pannonhalmára, a mögötte húzódó dimbes-dombos tájakra látunk rá.

A hal az egyik legrégibb keresztény szimbólum.

A Pannonhalmi Bencés Főapátság környezetében indul egy tanösvény, melyen keresztül a Milleneumi emlékmű, majd a Boldogaszony kápolna után a Boldog Mór kilátóhoz és az annak tövében futó lombkoronaösvényhez érünk. A tanösvény, a kilátó és a lombkoronaösvény is szabadon látogatható.

A településről az Apátságig vezető út meredek, hirtelen nagyobb szintet kell leküzdeni, utána már elenyészőek a szintkülönbségek. A séta kényelmesen teljesíthető kezdők és gyermekesek számára is.

A Köves-hegyi teraszkilátó: Erzsébet-kilátó, Bakonybél

Maga Bakonybél egy meseszép hely a Magas-Bakony vonulatai közt megbújva. Szebbnél szebb kirándulóhelyeket kínál a település és környéke. Az Erzsébet-kilátóra a helyiek hívták fel a figyelmemet, mikor a Camino Benedictust jártam. A Köves-hegy oldalában, kicsit eldugva találjuk a környéken élők körében a kívánságok kilátójaként is ismert kis kilátóteraszt. A helyiek szerint az itt elsuttogott kívánságok valóra válnak.

Ha ez utóbbit még nem is tudom megerősíteni, az bizonyos, hogy nagyon szép a panoráma a hegyoldalból. Látszik Bakonybél, a Monostor, a Csillagda és a mindezt védelmezően körülölelő hegyek.

Én reggeli továbbindulásomkor mentem fel a kilátóhoz. Itt fogyasztottam el a reggelimet. Békés, csendes hely, különösen így a reggeli órákban.  A hely ideális egy reggeli piknikhez, közös kávézáshoz is, ha van nálatok gázfőző, akár egy kotyogóst is le lehet főzni a domboldalban. Szerintem ez nagyon vagány program. Persze lehet azért jutott eszembe, mert éppen a finom, forró kávé hiányzott a reggelimhez. :)

A helyiek szerint az itt elsuttogott kívánságok valóra válnak

A falu főútján Veszprém irányába sétálunk kifelé, majd balra a Köveshegyi utcára fordulunk, a mobiltorony felé. A torony előtt jobbra fordulunk és a földes, köves út emelkedni kezd, majd balra fordulva meredekebb emelkedő vár ránk. A rövid kaptató tetején már elénk tárul a táj és észrevesszük a kis kilátóteraszt.

Biztosan szerte az országban sok-sok különös formájú, rendhagyó kilátó van még. Te ismersz különleges kilátót? Nekem most ezek voltak a legfrisebb élményeim, de természetesen örömmel fogadom a ti élményeiteket, ajánlásaitokat is.