Magazin

Blog

Trek 100 és 500 trekking hátizsákok éles bevetésen

A tavalyi karácsonyunk elég viccesre sikeredett... Abban az évben kezdtük el a vadkempinges túrázást a párommal, és úgy esett, hogy mindketten többnapos túrára való hátizsákot vettünk a másiknak ajándékba. Bár utána elég sokat kellett várnunk a bevetéssel, később az év folyamán többször is próbára tettük, mit tud a Forclaz Trek 100-as és 500-as élesben.

Visszagondolva az első ottalvós sátras túránkra, ma már csak nevetünk egyet, hogy miféle cuccokkal vágtunk neki. Egy év alatt elég jól felturbóztuk a felszerelést, és bár még mindig lenne hova csiszolni, már elértünk egy olyan színvonalat, ami még ép ésszel megengedhető a keretünkből, és komfortos is. A tisztességes hátizsák pont egy olyan része a listának, ahol nem a komforton van a hangsúly, nagyon is az egészségünk bánhatja, ha nem választunk megfelelőt, így mindenkit arra bíztatok, hogy lépje meg ezt a - hosszútávú - beruházást.

Neki egy Trek 500, nekem egy Trek 100

Hosszas vívódás után férjemnek a ForclazTrek 500-as táskáját választottam ajándékba. Mivel ő viszi a holmink nehezebbik részét, úgy gondoltam kijár neki annyi luxus, hogy ne az alapmodellt kapja, viszont úgy éreztem a mi igényeinkhez (1-3 éjszakás túrázás magyar hegyekben évente néhányszor) nem szükséges a 900-as verzió, ami bár nagyon zsiványul néz ki és sűrűbb használat esetén is állja a sarat, valamivel nehezebb is. Kedvesem már kicsit nehezebb helyzetben volt, nem volt része termékképzésekben és nem bújta szabadidejében a terméklapokat, így egy pihenőnapomon bement a boltba és a kollégáimmal választotta ki a Trek 100-as táskát. Helyzetét nehezítette, hogy az 500-as női verzióját nem árultuk (még akkor) a pécsi üzletben, így sajnos nem volt sok lehetősége (rendelni nem szeret, ez van). Csupán azt sajnálom, hogy ennek a táskának más színe van, mint a női 500-asnak (kék mániás vagyok), de egy rossz szavam nem lehet, mert kiváló zsákot kaptam! :)

A fiúk

Egyszerűbb pakolás - egyszerűbb hozzáférés

Aki sátrazott már erdőben tudja, hogy megkeresni valamit egy 50 literes (vagy nagyobb) táskában, ahova az aktuális napokra MINDEN holminkat bezsúfoltuk, egyáltalán nem egyszerű. Viszont a szeparált belső terek és két kocsis zippzár lehetővé teszi, hogy nagyjából kategorizáljuk az ingóságainkat. Ha ennél is profibbak akarunk lenni, akkor beszerezhetünk praktikus rendszerezőket is. Az 500-as zsák egyik extrája a 100-ashoz képest, hogy a táska elején két külön úton is van zippzár, így - mint egy utazótáska - teljesen felnyitható, és a földre fektetve könnyen megtalálhatjuk amit keresünk, ráadásul három keresztirányú pánt is segít abban, hogy a betuszkolt holmik ne szakadjanak a nyakunkba. A Trek 100-as táskánál ezzel szemben egy zippzár van középen, és kissé be kell túrni kézzel, mikor kutatunk. Másik előnye a fejlettebb modellnek, hogy felül van egy +10 literes tárolórekesze és egy gumis háló, amit tök jól fel tudtunk használni ruhaszárításra. Mindkét típuson elhelyeztek a tervezők egy egészen nagy kulacstartót, ahova akár egy 1,5 literes pet palackot is be tudunk illeszteni. Mivel napokig úton vagyunk, és ezzel főzünk, így vízből mindig nagyon sokat vittünk magunkkal. Tipp: egy-két nap után az ember meg tud undorodni az ivózsákban lévő víz ízétől (akkor is, ha minden forrásnál frisset öntünk), ezért praktikusak a fém kulacsok!

Kíméld a hátad, használj jó minőségű túrahátizsákot!

Mielőtt még megkapta volna a Forclaz zsákot, párom az egyik túránkra kölcsönkért egy noname, kb 60 literes táskát. Az első nap még nem is volt olyan rossz, de másnapra egészen elfáradt tőle, folyton kilazultak a beállított gurtnik, és a végére nagyon megfájdult a háta. Szegény eléggé meg volt pakolva, mivel akkor még én is csak egy 30 literes kis hátizsákkal voltam, és ez odavert az egész kaland hangulatának. Az új hátizsákkal három napos, 52 km-es túra után sem fájt a háta, és rengetegszer hangoztatta már, hogy ez egy nagyon jó befektetés volt! (Pedig az a fajta ember, aki csak végszükségben vesz bármiből újat.) Hasonló jót tudok elmondani a női verzióról is, annak ellenére, hogy a 30-ról 50 literre ugrottam, nem éreztem, hogy bármi is kellemetlen lenne. A sokadik napon kezdtem érezni enyhe fájdalmat a vállaimban elől, de arról sem a táska tehetett: a kutyám szeret húzni, és ahogy fogom a pórázát sokat van előrenyújtva a karom, és így a hátizsák vállpántja folyamatosan nyomja. Amennyiben nem egy 35 kilós erőgép szállít fel minket minden dombra és a karunkat úgy tartjuk, mint minden normális ember, akkor nem okoz kidörzsölődést sem izom- vagy ízületi fájdalmat. A nagy súly már igen (főleg térdben), de így jár, aki nem tud kevés cuccal túrázni.

A Trek 500 praktikus belső tere

Eco dizájn, menő külalak, hegyekre szabott praktikum

Ha körülnézünk a Decathlon többnapos túrára kínált táskái között, akkor láthatjuk, hogy két termékcsoport is rendelkezésre áll, az egyik a "Travel" névre hallgat, a másik az általunk is használt "Trek". A kettő közti különbségről is ejtenék néhány szót, mivel ha csak űrtartalom szerint böngészünk a kínálatban, akkor mindkét típusra rá fogunk akadni. A Travel szériát a készítők az egyre népszerűsödő "backpacking" céljára tervezték, ez amolyan "hátizsákkal bejárom a világot" túrázás, amikor hostelekben vagy várótermekben alszol, inkább városokban sétálsz és megőrzőbe rakod a hátizsákod, míg múzeumot látogatsz. A táskákon ehhez praktikusan van lakatolható zippzár, olyan esőhuzat, ami egyben repülőgépes védőhuzat is, és a komolyabb modelleken levehető a felső rekesz, hogy külön kézitáskaként tudd használni (ha a nagy pakk a megőrzőben van egy pályaudvaron míg te várost nézel). Ezek a zsákok nehezebbek, és erdei túrára nem annyira praktikusak. A Trek táskáink már környezetbarát festési eljárással készültek, erről bővebben a terméklapon vagy a weboldalon tudtok tájékozódni.

Könnyen beállítható, női és férfi testre szabott modellekkel

Ahogy arra már utaltam, van minden 50 literes vagy annál nagyobb hátizsákunk női és férfi kivitelben is, a különbség pedig nem (csak) a színekben van. A női hátizsák keskenyebb vállal és magasabbra szabott mellpánttal operál (hogy ne szorítsa a ciciket), illetve csípőn is szűkebb. Mindegyik változatot nagyon könnyen be lehet állítani, a Trek 100-as úgynevezett "Easy fit" kialakítású, azaz egy mozdulattal állítható a vállpánt, de az 500-ast sem sokkal bonyolultabb testre szabni. Amennyiben kétségeid támadnak, fáradj be a legközelebbi üzletbe, és próbáld fel a táskákat, ne félj segítséget kérni az eladóktól, főleg, mert a legtöbb üzletben található próbasúly, olyan 2-3 kilós puha párna, amivel meg tudod tölteni a hátizsákot és úgy tudod beállítani, ahogyan majd élesben is kell. Egészen mást fog úgy mutatni, használd bátran!