Magazin

Blog

Via ferrata - Dolomitok osztrák módra

2020. július 10.

Régóta vártam, hogy ismét útnak indulhassak Ausztria felé egy újabb via ferrata teljesítésére. Bár Magyarországon több helyszínen kiépítettek már hasonló “vasalt” utat sziklafalakon, nagy részüket már évekkel korábban még kezdőként megismertem, ezért az utóbbi időben a technikailag bonyolultabb és hosszabb utakra esik a választásom.

Lienzi Dolomitok-Laserz klettersteig

A kelet-tiroli Lienz mellett található Tristach településről hosszú, kanyargós hegyi út vezet az 1600 méteren lévő parkolóig, ahonnan megkezdtük gyalogtúránkat egészen a Laserz klettersteig beszállási pontjáig. Néhány perccel később elhaladtunk a Lienzer Dolomitenhütte (1620 m) mellett, majd utunkat a kijelölt Karslbader Hütte felé vezető ösvényen folytattuk. Egy üde, alpesi rétet keresztezve amatőr botanikus énem felfedezett néhány igazi növény ritkaságot:

Zergeboglár és boldogasszony papucsa orchidea

Minden kereszteződésénél sárga táblákkal jelzik, hogy mely irányba haladhatunk tovább, így annak sem okoz nehézséget a tájékozódás, aki korábban még nem járt ezen a környéken.

Nagyjából 1,5 óra alatt értünk el ahhoz a törmelékes lejtőhöz, amely egy hatalmas fal tövében (Roter Turm) húzódik. Helyenként B-C szintű kiépített drótkötelek segítségével, nagy mélységek felett és hófödte gyalogúton jutottunk el végül a fal beszállási pontjához.

Beszálláshoz vezető havas lejtő és a Roter Turm

A kezdő meredek B- szintű beszállás és egy traverz után a teljes mászás (összesen 380 m), jellemzően kitett, esésirányban vezetett C-D közötti nehézségű volt. A dolomitokra jellemző kompakt és csodásan tagolt sziklafal, valamint a jól kiépített drótkötelek és beszúrt lépések egyvelege adta a tökéletes mégis fárasztó mászás élményét. Másfél óra elteltével a Kleine Laserzwand csúcsára (2568 m) értünk fel, amelyről lenyűgöző látvány tárult elénk. Szerintem ilyenkor mindenki megfeledkezik egy pillanatra a mászás megpróbáltatásairól.

Kilátás a Kleine Laserzwand csúcsáról

A csúcsról lefelé pár perc sétát követően elértünk ahhoz a hágóhoz ahonnan jelzett út vezetett  a Karlsbader-hüttéig. A hüttétől egy széles gyalogtúra (és hegyi kerékpárosok által kedvelt) ösvény indult visszafelé, amelyen keresztül egyenesen a parkolóba jutottunk vissza. A teljes túra szintkülönbsége 968 m, amit nagyjából 5 óra alatt sikerült teljesíteni. Sátrunkat a hegy lábánál lévő Tristacher tónál lévő kempingben állítottuk fel, ahol nagyon kellemes környezetben pihentük ki aznapi túránk fáradalmait.

Ezt az utat leginkább haladóknak és “régi motorosoknak” ajánlom, akik rajonganak a Dolomitokért, de most nincs lehetőségük esetleg Olaszországba menni. A környéken viszont többféle nehézségi szintű klettersteig ill. számos sziklamászó útvonal is található, ezért mindenki megtalálhatja a számára megfelelőt.