Magazin

Blog

Vidd magaddal a sportot bárhová!

A sport, mint szabadidős tevékenység talán a legtöbbektől nem is áll olyan távol, mint ahogyan sokan hiszik; pusztán az elmúlt több mint egy év bezártsága okán, nem vágynak megint valami hatalmas nagy, zárt sportlétesítménybe, csakhogy leküzdjék magukról a pandémia alatt alattomosan felcsúszott kilókat.

Sportszakemberként abban hiszek, hogy minden embernek megvan a maga sportága, amely nem csak élvezetes számára, de általa elérheti céljait is. Legyen az egy számára vonzóbb külső, egészség és vitalitásfejlesztés, vagy akár bizonyos versenyeken való eredményes részvétel. A sportnak már-már unásig ismételt – ám annál igazabb – bizonyítottan pozitív hatásai vannak az emberi szervezetre nézve, mind fiziológiailag, mind pedig pszichésen. 

Nehéz ezt elképzelni, ha az ember minden alkalommal komoly csatákat vív önmagával azon kérdést illetően, hogy átöltözzön-e sportruházatba és elmenjen-e kocogni, vagy részt vegyen-e egy csoportos órán; ám mégis szerintem kevesen vannak azok, akik egy izzasztó edzést követően a zuhany alatt állva nem megelégedést vagy büszkeséget, boldogságot éreznek, vagy az idegrendszerük kisimultságát, hanem további nyomottságot vagy rosszkedvet.  

Szerény véleményem szerint a sport az egyik legjobb terápiás módszer, küzdjön az ember szinte bármivel, ami az elmúlt időszakban beárnyékolta mindennapjait. Ha megtalálja azt a mozgásformát, helyszínt vagy épp társaságot, amely segít kicsit elfeledkezni a nehézségekről, vagy csak a felgyülemlett stresszt segíti levezetni, már eredményesek voltunk. A többi pedig úgyis jön magától… 😊

Éppen ezért vélekedem úgy, hogy sportszakemberként nem csak a már aktív életet élőkkel kell foglalkoznunk. Hiszek a már közhellyé vált: „A sportot sosem késő elkezdeni” jeligében, hisz munkám során szerencsére napi szinten találkozom olyan emberekkel, akiknek örök szerelemmé, sőt már-már szenvedéllyé vált a rendszeres mozgás a mindennapjaikban. 

Ennek létrejötte, sikere talán abban rejlik, hogy szakítanunk kell a kézenfekvőnek tűnő, általános megoldásokkal. Sokaknak egy edzőteremben való edzés rendkívül monoton, míg a csoportos edzés nem elég egyénre szabott. Egy személyi edzővel való közös munka sokaknak anyagilag megterhelő lehet, míg egyedül egy-egy konditermi géphez még csak odamenni se mernek, elvégre azt se tudják, hogyan működik. 

Nehezen vesszük rá magunkat bármilyen beltéri sportolásra, ha hívogatóan süt a nap, a napi átlaghőmérséklet kezdi elérni a tavasszal vagy nyáron megszokottat, így gyakorlatilag akadémiai kérdésnek érezzük, hogy mégis miért menjünk egy zárt térbe testünket sanyargatni akár olyan közegbe, amelyet nem is érzünk magunkénak?  

Sokak tévesen tudják, rosszul értelmezik a konditerem fogalmát és egyből egy hatalmas izomzattal rendelkező testépítő jelenik meg lelki szemeik előtt, amely aztán a gépek hasznosságát fölülmúlva, inkább tartózkodást vált ki a sportolni vágyóból. A konditerem kifejezés, a kondicionáló teremből ered, amely a kondicionális képességek fejlesztésére irányul. Ezek pedig az erő, gyorsaság és az állóképesség. 

Azoknak üzenem, akik nem szeretnének edzőtermek zsúfoltságában edzeni, vagy akik edzéseinek a jelenlegi vírushelyzet szabott gátat: mindegyik fentebb írt képességünk szinte bárhol máshol fejleszthető, ha megvan a tudásunk és a megfelelő eszközünk hozzá. 

Ehhez szeretnék egy kis segítséget nyújtani. 

Jó pár súlyzós, vagy edzőtermi gép gyakorlatai kivitelezhetők megfelelő erősségű gumipántok, vagy egy edzőheveder segítségével gyakorlatilag bárhol, melyekre egyszerűségén túl a kis helyigény, ezáltal a könnyű szállíthatóság is elmondható.  

Lássunk hát pár gyakorlatot!

Szumó felhúzás

Szumó felhúzás komplex feladat, amely több izom együttes működésén alapszik. Végrehajtásához azonban nem feltétlenül szükséges konditermi környezet, akárhol egy erősebb gumipánttal tökéletesen pótolható.

Teremben:

Szabadban:

Húzódzkodás

Húzódzkodást segítő gép tökéletesen kiváltható egy megfelelő erősségű gumipánt rögzítésével. Ebbe beletérdelve, vagy akár bele lépve könnyű gyakorlattá válik azok számára is, akik önerőből még nem képesek a végrehajtására. A gyakorlat elsősorban a széles hátizmok erősítésére irányul.

Teremben:

Szabadban:

Combfeszítő gép helyettesítése

Combfeszítő gép használata rendkívül izolált gyakorlatnak minősül a négyfejű combizmokra, melynek pótlása egy könnyebb gumipánttal tökéletesen kivitelezhető akár a teraszunkon is. 

Teremben:

Szabadban:

Állig húzás

Állig húzás egy klasszikus gyakorlat váll és trapézizomra (köznapi nevén csuklyásizom), melyhez nem szükséges osztozkodni mások által is igénybe vett súlyzókon; bőven elég a saját gumipántunk is.

Teremben:

Szabadban:

Kétkezes szűkevezés

Kétkezes szűkevezés végrehajtása nem csak biztonságosabb edzőheveder alkalmazásával, de porckorong sérvvel rendelkezők is végezhetik, míg súlyzós megfelelőjét nem.

Teremben:

Szabadban:

Mindez csupán a jéghegy csúcsa volt, ám remélem bizonyított annyit, hogy a sportolás bárhol, bárkivel végezhető! Azért, mert nem ismersz megoldást, nem jelenti azt, hogy nem is létezik! Tarts velünk, lesd meg további ötleteinket és próbáld ki akár egyedül, akár másodmagaddal a teraszodon, egy parkban, vagy akár a vízparton. Keressük meg együtt azt az eszközt, amely kedvedre való lesz! 😊

Mozgásra fel!

"Mádai Emese vagyok, személyi edző, sportrehabilitációs és funkcionális tréner. A sport kisgyermekkorom óta szerves része az életemnek, melyet közel tíz éve hivatásomnak is mondhatok. A sport szeretetét igyekszem mindazoknak átadni, akik nyitottak a kapcsolódásra, pusztán nem találják a számukra legmegfelelőbb módját, vagy egy-egy sérüléssel, esetleg műtét után nem tudják, miként illeszthetik be a sportot az életükbe. Hiszem, hogy mindenkinek megvan a maga sportága, csak sokan segítségre szorulnak, hogy megtalálják a számukra legélvezetesebb formáját."

Címkék:

Hozzászólások

(nincs még hozzászólás)